Oengagerad förälder
Någon annan som är i samma situation, varit eller bara har en kommentar på detta.
Dottern (8 år) vällde ur sig allt i helgen. Att hon och min sambo aldrig gör någonting tillsammans, att hon inte kommer ihåg dem senaste hittade på någonting tillsammans bara dem två, att min sambo alltid säger "sen" när hon väl frågar om dem ska göra någonting, eller vill ha min sambos uppmärksamhet. Hon vällde ut i gråt efter att min sambo talat om för henne att hon måste kunna leka själv. Hon sa sedan att umgås med mig, det kan min sambo göra, hon gör aldrig min sambo säga "sen" när jag ber om hjälp, det var nog det hon reagerade på.
När jag hörde detta så valde jag att gå och göra någonting annat, så dem fick "prata ut". Men det sista jag hörde var att min sambo satt och hade bortförklaringar på allting flickan sa, att det hon sa inte stämde. MEN, det gör det. Jag har själv reagerat på detta, precis allting flickan säger, och jag har lugnt försökt prata med min sambo, men fått tillbaka "tycker du jag är en dålig förälder? om du vill att hon ska aktiveras, varför gör du ingenting själv?". Och det är precis så den här situationen slutade, att flickan kom och berättade hur hon kände, det är mitt fel. Det är mitt fel att hon känner sig utanför eftersom JAG inte aktiverar henne. Men jag är inte föräldern! Jag är här för att stötta min sambo och komplettera när han t.ex inte kan ta fullt ansvar, men att skylla över allt på mig? Det här har ingenting med mig att göra.Jag har ingen kontroll över vad min sambo tar för beslut gällande barnet och mig. Min sambo väljer själv vem h*n ger sin uppmärksamhet till. Och vill min sambo inte leka med sitt barn, vad ska jag kunna göra åt det? Är det mitt fel? Det är som att jag måste ursäkta mig att jag ens är i närheten.
Men nu är tydligen allt mitt fel. Och nu måste jag få flickan att känna sig delaktig när vi är allihopa, så hon inte känner sig utanför.
Försökt ta upp att flickan faktiskt kom till h*n och pratade och frågade hur h*n tänkt lösa det. Men helt plötsligt var det mellan dem. Jag har ingenting med det att göra.