• Anonym

Oengagerad förälder

Lillii skrev 2011-08-02 09:50:24 följande:
    Min bonus tycker inte heller att vi leker med henne, eller gör någonting alls med henne.
    Jag är av åsikten att vi inte behöver leka med henne, men att hon "ska" vara med när vi gör nått.

Som t ex att hon är med när jag lagar mat, hon hjälper pappa när han sorterar tvätt. Hon är med när det rensas ogräs i trädgården, följer med och hjälper till att slänga grejer på tippen osv.

En - två ggr i månaden så åker vi t ex och badar, eller till ett lekland. Sånt som bara är för "henne", men det duger inte eftersom "Men ni leker ju med min lillasyster då oxå!" (ska tilläggas att lillasyster i det här fallet är 1 år gammal och så mycket lek är det ju inte att tala om, utan mer passning av barn)

Jag har frågat henne 1000 ggr vad det är hon tycker att vi ska göra med henne, eftersom "vi aldrig gör något".
    Ja, till exempel åka hem till någon och hälsa på och fika, får jag oftast till svar,

I vilken värld är det att göra"någonting med henne"? Eller åka till lekparken och titta på när hon leker "för det gör alltid mamma". Till den saken hör att vi bor i hus och har en lekpark 50 m bort som vi ser hemifrån, var på vi tycker hon faktiskt kan gå dit själv eftersom vi kan ha koll på henne ändå, medan hennes mamma åker till stans stora lekpark och sitter på en bänk, röker och skvallrar med sina kompisar medan barnen klättrar runt i ställningarna.

Och du som bonus kan du inte göra så mycket åt att hon känner sig utanför, utan det är faktiskt upp till hennes pappa. Du kan låta henne vara med när du gör saker, som lagar mat, bakar, tvättar städar. Men det är väl egentligen pappans uppmärksamhet hon vill ha?
    Jag har själv upptäckt att det spelar ingen roll hur mycket uppmärksamhet JAG ger henne, för den räcker inte. Jag kan ge henne 100 % uppmäksamhet en hel dag och ändå få slängt i ansiktet "ni gör ingenting med mig!" (dvs, först gått upp och vi gjort mysfrukost med nybakta scones, sen tar vi en tur på stan, leker i en park, åker till badhuset eller likande) och ändå på kvällen så får jag höra det.

Men sedan nästa dag, om hon får vara med sin pappa "och hjälpa till med bilen" i en kvart så är hon hel nöjd den dagen....
    Varför tycker du inte att man behöver leka med en åttaåring?

Vika tvätt? När man kan spela spel, lägga pussel, pyssla, baka bullar, bygga med lego, läsa högt ur bra böcker, hålla på med snickeriprojekt, sy, måla möbler eller andra inredningsprojekt, ja, det finns ju helt enkelt hur mycket som helst att göra med en åttaåring.  
  • Anonym
    Lillii skrev 2011-08-02 10:47:27 följande:
    Jag tycker då inte att åka och sätta sig och dricka kaffe hemma hos en kompis medan barnet sitter bredvid och dricker saft är att göra någonting med barnet. Inte i min värld iaf. Och jag tycker inte heller att man gör någonting med barnet om man sitter och röker, skvallrar med sina kompisar medan barnet klättrar i en klätter ställning är att GÖRA NÅGONTING MED BARNET, det är att se till att barnet har någonting att göra.

Ser du skillanden?
    Anonym skrev 2011-08-02 09:56:29 följande:
    Varför tycker du inte att man behöver leka med en åttaåring?

Vika tvätt? När man kan spela spel, lägga pussel, pyssla, baka bullar, bygga med lego, läsa högt ur bra böcker, hålla på med snickeriprojekt, sy, måla möbler eller andra inredningsprojekt, ja, det finns ju helt enkelt hur mycket som helst att göra med en åttaåring.  
    Vänta här nu, så vad är skillanden på att hon är med när jag lagar mat mot att vara med när det bakas? Eller vad är skillanden att vara med när pappa lagar bilen mot att hålla på med ett snickeriprojekt?
    Det jag menar är att man som vuxen inte behöver sitta hela dagen och "leka med barnet" utan man involverar dem i det man "måste göra". Och om det är vika tvätt som är prio ett så är det prio ett, då är det inte att dra fram hela pyssel lådan.

Sen ska väl tilläggas att hon inte ¨låter oss pyssla med med henne. Utan om hon ska pärla, så ska vi sitta på stolen bredvid, knyta ihop armbandet när det är klart och under tiden sitta och säga ååååh vad fint, men om vi , gud förbjude, skulle vilja göra ett eget armband under tiden, blir hon sjövild, arg och tycker att vi är orättvisa. Samma med pussel. 

---

att göra någonting med barnet är att ta med de och göra så de känner sig behövda i hemma tycker jag, tex j"ag klara inte av att plocka ur diskmaskinen utan din hjälp, utan din hjälp hade det här ALDRIG gått."
     Eller att åka och bada med dem, göra saker utanför vardagen där koncentrationen är med dem. Eller klättra med dem i klätterställningen. Eller spela fotboll ute på gräset. Eller gå ut och plocka blåbär i skogen.

Inte att sätta ungen framför tv hemma hos kompisen medan jag dricker kaffe. Eller kasta upp dem i en klätterställning och skvallra med mina kompisar medan ungen springer runt och skriker "mamma titta på mig" var 7de sekund.

Det jag vill ha sagt är att det inte är nödvändigt att just LEKA med dem varje dag, utan som TS sambo faktiskt säger, "du måste klara av att leka själv". 

Ja, visst är det skillnad på att laga mat till middag och t.ex. baka småkakor eller göra godis som gemensamt projekt för att göra något tillsammans, och inte för att äta middag. Men jag tycker absolut att barn ska vara med och laga mat också. 

Men det viktigaste är väl att hennes pappa gör saker med henne som inte bara handlar om att sköta rutinerna hemmet. Enligt min enkla åsikt, alltså. Det kanske finns tv-spel de skulle kunna börja spela tillsammans om hon nu inte gillar högläsning eller att pyssla ihop med andra. 
Svar på tråden Oengagerad förälder