Inlägg från: Krake |Visa alla inlägg
  • Krake

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Ojojoj. Jag tycker snarare det är lite sjukt att man öht far välja om man kan tänka sig ett barn med funktionshinder eller ej, och t o m vilket funktionshinder. Det blir lite "shopping" över det hela. Antingen vill man ha barn eller sa vill man inte det. Det är rätt konstigt att vilja ha bara en viss sorts barn.

Moster, inte monster.
  • Krake
    nobilis skrev 2011-08-02 09:57:38 följande:
    Nej jag tycker tvärtom. Att få ett handikappat barn kräver så mycket mer än att få ett friskt barn. Och ju större handikappet/ sjukdomen är, ju större krav på föräldrarna.
    Känner man sig själv så mycket  så man vet med sig att man inte orkar med ett sjukt barn tycker jag man ska få välja bort det.
    Vet man med sig att man orkar och klarar av allt vad det innebär att adoptera ett hanikappat barn ska man få göra det utan att höra att det kostar skattepengar.
    Finns många föräldrar som fått svårt sjuka barn den naturliga vägen och inte klarat av det. Paren separerar, barnen lämnas bort. Men detta är inget man pratat högt om.
    Om man vet med sig att man inte klarar annat än ett knubbigt välartat A-barn, bör man enligt mig avsta fran att bli förälder. Alla kommer att bli funktionshindrade förr eller senare om de far leva. Det är en oundviklig del av livet, och för manga sker det redan i barndomen. Kan man inte leva med det far man skaffa hund istället.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    puss skrev 2011-08-02 10:36:54 följande:
    för att man är desperat och sn-barn är det kortare kö på. det är VÄLDIGT få som har sn-barn som förstahandsval.
    först "egna", sen ivf, sen adoptera vit frisk bebis, sen tar man vad man får. så brukar rullan se ut.
    Tyvärr är det sa det ser ut, ja. Dessutom är det väl sa att föräldrar som anses vara lite B, typ äldre, singlar etc far välja unge fran B-barnslistan, dvs de är mindre vita och "friska". That's marknadskapitalism for you...
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Welma skrev 2011-08-02 11:00:29 följande:
    Om vi tar och förbjuder abort så får vi fram 30 000 extra svenska ungar om året. De kan väl adopteras då.

Så kan vi ta Sverige och bygga en stor mur runtomkring. Folk ska fan inte in här.
    Nej, snarare X antal färre fertila svenska kvinnor om aret. Da det inte finns nagra som helst belägg för att abortförbud minskar antalet aborter. Däremot ökar det dödligheten bland kvinnor.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?