Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Det är svårt att närma sig den här frågan objektivt eftersom den är så uppenbart människofientlig och inhuman.

För det första bör klargöras att HIV inte är en särskilt smittsam sjukdom.
    Risken att smitta någon med HIV om bäraren får bromsmedicin och vidtar enklare preventiva åtgärder är minimal 

Med detta sagt:

Ja! Även kroniskt sjuka barn ska kunna adopteras till Sverige.
    Så länge vi inte fullständigt stänger våra gränser för in- och ut-resor till landet finns inga sjukdomar de adopterade barnen kan föra in som inte lika lätt (och under betydligt mindre kontrollerade former) kan komma hit med helt vanliga turister

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2011-08-02 09:01:22 följande:
    Bör barn med HIV få gå på vanliga förskolor då? Vad tycker ni?
    ja, defenitivt

Risken att de andra barnen smittas och dör av någon annan, icke-kronisk sjukdom, är större än att de smittas av HIV pga ett eller flera barn som bär på viruset.
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:29:10 följande:
    Jag förstår inte varför vill man adoptera ett barn med HIV? Tror man att det gör en till god människa? En som hjälper till att rädda världen? Eller att man är desperat att få barn till vilket pris som helst? Att säga jag vill bara rädda ett barn är inget bra argument. Så varför adoptera SN barn med HIV? Ni kan tycka att jag är iskall men ´själv skulle jag inte vilja adoptera ett sjukt barn från andra sidan av världen.
    Iof tror jag inte att det är känslan av att "vara en god människa" som driver föräldrar som adopoterar, men visst fan är det väl att vara en god människa att välja att ta hand om ett sjukt barn!?!!

Om det inte uppfyller defenitionen av att vara "god" så vet jag inte vad som gör det

• Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:29:10 följande:
    Jag förstår inte varför vill man adoptera ett barn med HIV? Tror man att det gör en till god människa? En som hjälper till att rädda världen? Eller att man är desperat att få barn till vilket pris som helst? Att säga jag vill bara rädda ett barn är inget bra argument. Så varför adoptera SN barn med HIV? Ni kan tycka att jag är iskall men ´själv skulle jag inte vilja adoptera ett sjukt barn från andra sidan av världen.
    Varför tycker du att andra ska avstå från att adoptera svårt sjuka barn föresten?
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:43:41 följande:
    Nej då måste du ha missförstått min mening. Alla får göra vad de vill,inte upp till mig att avgöra vad andra gör eller inte gör men själv skulle jag inte göra det.
    du skrev att viljan att rädda ett barn inte är ett bra argument.

Vad är ett bra argument att välja att adoptera ett svårt sjukt barn? 
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:54:04 följande:
    Ja precis svara på den frågan, varför välja att adoptera ett svårt sjukt barn? Vad är det som motiverar en? Varför gör man det? Hjälp mig att förstå..
    viljan att rädda ett barn såklart!

Varför tycker du att det inte är ett bra argument?

• Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 10:05:39 följande:
    varför rädda ett barn som man inte känner? varför bry sig? Varför inte försöka rädda de på plats?
    för att barn du inte känner har förmåga att lida i precis samma utsträckning som andra människor.

Vad gäller bistånd på plats så känner nog många adoptivföräldrar ett särskilt band till sitt barns födelseplats, de adoptivföräldrar jag känner jobbar hårt för att även hjälpa människorna som bor där.

Varför bry sig mer om ett barn i östeuropa än om ett barn i Afrika? Du känner ju ingen av dem!?

• Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 19:55:07 följande:
    För att dom är en smittorisk. Liten eller inte så vill inte jag ha mitt barn på samma dagis.
    Givetvis gäller det fröknar med. 
    I dagsläget löper dina barn betydligt större risk att smittas och till och med dö av någon "vanlig" sjukdom (tex vanlig influensa) när de är på dagis än att smittas av HIV om någon av deras klasskamrater är bärare av viruset.

Nu när du vet det, kommer du hålla dina barn hemma från förskolan från och med nu?  
  • Selfish Geene
    FrökenLöken skrev 2011-08-02 20:25:37 följande:

Vad betyder sn-barn?

Igen.

I know nothing.

jag tror att det betyder "special needs" (barn med särskilda behov)
  • Selfish Geene
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:43:25 följande:
    Om ca 15 år så kommer vi alla att kunna ta en test som visar vilken sjukdom vi kommer att dö av..ska det bli lag på det innan vi skaffar barn tycker du?
    hur är det relevant för CD..´s inlägg?

H*n påpekade bara att människor som har HIV visst skaffar barn (när du hävdade att de inte gör det)
  • Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 21:04:22 följande:
    Menar du det här inlägget?
    Jag tyckte det var så fånigt så jag lät bli att svara.

Nej, jag har ingen statisk på det om det var det du undrade.
    Har du?

Jag vill hursomhelst inte att mitt barn leker med ett HIV smittat barn. Eftersom det finns en risk att mitt barn blir smittad vid en olycka. 
    risken att ditt barn blir smittat och till och med avlider till följd av en "vanlig" icke-kronisk sjukdom är betydligt större än att de skulle smittas av Hiv, ändå fortsätter du skicka barnen till förskolan/skolan!?
    '
    Varför? 
  • Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 21:18:10 följande:
    Jag skickar inte mitt barn till förskolan =)

Så bara för att risken är liten (men finns) så ska jag chansa?  Näru.
    så ditt barn kommer aldrig gå förskola eller skola (eller ens ha fysisk kontakt med någon annan människa)?
  • Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 21:26:10 följande:
    HIV är något alvarligare än en förkylning. 

Att det inträffar tafikolyckor, skållningar och annat försöker jag också undvika såklart. Precis som risken för HIV. 
    men du vidtar inte lika stora försiktighetsåtgärder för att undvika andra potentiellt dödliga sjukdomar, trots att de smittar betydligt lättare (många av dom är mycket smittsamma, medan hiv mellan två personer som inte har sex knappt ens kan betraktas som smittsamt öht)
  • Selfish Geene
    Anonym (L) skrev 2011-08-02 21:52:58 följande:
    Jag har alltid velat adoptera, men jag vägrar adoptera ett förståndshandikappat eller ett sjukt barn. 
    Du behöver inte "vägra", du behöver barar säga att du inte vill det.
    Man måste inte vara beredd att ta emot ett barn med särskilda behov

(konstigt ordval eg, "särskilda behov" som om friska eller normalstörda barn inte har några särskilda behov...) 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2011-08-02 22:16:10 följande:
    Så att det smittar genom öppna sårytor har man skrotat nu alltså?
    det borde kunna smitta om ett barn äter det smittade barnets blod, genom munnens slemhinna.
    Men jag tvivlar på att man kan få HIV genom att få smittat blod på huden, ens om huden är skadad

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2011-08-02 22:28:35 följande:
    Om 2 barn krockar med tex cyklar på dagis, båda börjar blöda och nuddar varann så smittar det ju.
    nej, det gör det inte
  • Selfish Geene
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 22:23:51 följande:
    Inte särskilt troligt, dels så är HIV notoriskt känsligt, särskilt mot saliv.
    där ser man!
    Tackar för rättelsen 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2011-08-02 23:16:16 följande:
    Men om nu hela världens expertis är överens om att smittrisken är otroligt liten, för att inte tala om obefintlig så borde väl alla dessa instutitioner gå ut och informera bättre om just vad HIV är för att dessa barn/ungdomar/vuxna ska slippa bli behandlade som spetälsk men ändå kunna stå för sin sjukdom? Är inte det en mänsklig rättighet att kunna stå rakryggad och säga "Ja, jag har HIV, men det är inte värre än en förkylning" Typ..
    ja
  • Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 23:21:50 följande:
    Lika stora? 
    Vilka åtgärder har jag vidtagit mot HIV smitta menar du?  
    Om jag inte missförstått saken så anser du att barn med HIV inte ska få gå på samma förskola som andra barn.

Men risken att ett barn ska smittas av HIV på förskolan för att ett barn som bär på viruset går där är minimal, så liten att risken inte ens är värd att ta i beaktande, därför är din oro obefogad (och såklart även särbehandlingen av de smittade barnen)

Betydligt farligare är det att barnet tex delar förskola med kamrater som inte är vaccinerade mot tex mässlingen. 
  • Selfish Geene
    Emeli skrev 2011-08-03 13:43:27 följande:
    Din dotter har hjärtat på rätta stället. {#emotions_dlg.flower}
    jag tror att det snarare handlar om hjärnans placering
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?