Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Insatt skrev 2011-08-02 17:45:53 följande:
    Jag har aldrig någonsin hört talas om att något barn blivit smittat av ett annat på dagis någonstans i världen. Det låter som en korkad fördom från för över 20 år sedan!
    Om det ändå vore så väl att det handlade om tjugo år sedan:

www.familjeliv.se/Forum-26-74/m17949485.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m55311719.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m17944774.html
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 19:37:48 följande:
    Men jisses,vad ska vi göra med våra egna svenska ungar när dom blir sjuka eller vilket gud förbjude föds sjuka??
    Ett förslag, och nu rycker jag det bara ur det blå, är ju att vi tar hand om dem.
    Jakkolina skrev 2011-08-02 19:37:48 följande:
    Ska vi ge bort dom till ett annat land då,så inte andra barn blir smittade?
    Varför ska vi behöva göra det? Vilka sjukdomar finns det som du menar smittar på en sådan skala?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 19:45:26 följande:
    nej
    Varför inte?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 19:55:07 följande:
    För att dom är en smittorisk. Liten eller inte så vill inte jag ha mitt barn på samma dagis.
    Givetvis gäller det fröknar med. 
    Det handlar om en extremt liten, ja nästan teoretisk, risk. Risken att bli knivhuggen av en förrymd galning är betydligt högre.

Den sortens rädsla är inte rationell och hjälper ingen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 19:59:16 följande:
    Men risken finns ändå. Det räcker.
    Det finns en risk att ett flygplan störtar på förskolan också. Är det rimligt med en flygförbudszon över alla förskolor då?

Vet du hur liten risken är för HIV-smitta på det sättet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 20:29:27 följande:
    Lite fånigt att dra upp alla "milda" exempel du kunde komma på. Eller trodde du att det var det jag menade?
    Jag menar såklart inte lite pollenallergi eller hälta efter en olycka. 
    Jag tänker på barn som har föräldrar som är svårt sjuka eller som har funktionshinder som hidrar dem från att vara föräldrar fullt ut. Det finns kvinnor med PA som skaffar barn ex.

Fattig. Det handlar inte bara om inkomst per månad, utan vad man lägger pengarna på. 
    Annars hade du setts som fattig (om du arbetar på förskola har du väl runt 20 000 ? )
    Fattigdom i barnfamiljer ökar i Sverige. Barnfamiljer blir vräkta och flera barn bor på gatan eller i skabbiga tillfälliga boenden. Tror du att dom barnen mår bra?
    Är det verkligen rätt att skaffa barn när man har så dålig ekonomi?

Och alla förstår väl att barn som har missbrukare till föräldrar mår dåligt?

Om man inte kan ta hand om sig själv, så kan man inte ta hand om ett barn. (?)
    Svara gärna på mina och SGs frågor om HIV ovan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    Eller dumma människo med en horribel människosyn,dom ska inte föröka sig!!
    Hur tänker du med fattiga eller sjuka..??.man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Gör man inte? Det finns ganska gott om personer som gör det vad jag har förstått.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:43:25 följande:
    Om ca 15 år så kommer vi alla att kunna ta en test som visar vilken sjukdom vi kommer att dö av..ska det bli lag på det innan vi skaffar barn tycker du?
    Jag förstår inte hur du relaterar det till min fråga/ mitt påstående.

Du skrev:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Men jag vill mena att "man" visst skaffar barn om man har HIV, det är inte alls helt okänt att man gör det även i västvärlden med en konstaterad HIV-infektion.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 20:54:17 följande:
    ?
    Citera gärna rätt inlägg då.
    Vad är det du vill ha svar på? 
    Mitt:
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 20:03:37 följande:
    Det finns en risk att ett flygplan störtar på förskolan också. Är det rimligt med en flygförbudszon över alla förskolor då?

Vet du hur liten risken är för HIV-smitta på det sättet?
    SGs:
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 20:10:48 följande:
    I dagsläget löper dina barn betydligt större risk att smittas och till och med dö av någon "vanlig" sjukdom (tex vanlig influensa) när de är på dagis än att smittas av HIV om någon av deras klasskamrater är bärare av viruset.

Nu när du vet det, kommer du hålla dina barn hemma från förskolan från och med nu?  
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 21:04:22 följande:
    Menar du det här inlägget?
    Jag tyckte det var så fånigt så jag lät bli att svara.
    Ja, jag menar det inlägget.

Fånigt? Kanske, jag gjorde jämförelsen av en anledning, förra året (eller förrförra kanske) störtade ett plan in i en förskola i USA (mer korrekt en del, jag tror det var en motor). Visserligen inga skadade eller döda men det finns heller inte ett enda fall där HIV har överförts på en förskola i samma land. Risken att träffas av ett plan är alltså mycket högre än att få HIV på förskolan.

Det är en irrationell rädsla. Knappast en bra bas att ta beslut kring sina barn på.
    Nej, jag har ingen statisk på det om det var det du undrade.
    Har du?
    Jag undrade om du visste ungefär hur vanligt det är.

Ja, det har jag:
    No cases of HIV infection in the United States are known to have been transmitted in schools, day care, or foster care settings; through close, non-sexual contact among family members; or through casual person-to-person contact.
    Jag vill hursomhelst inte att mitt barn leker med ett HIV smittat barn. Eftersom det finns en risk att mitt barn blir smittad vid en olycka. 
    Den risken är som sagt mycket liten och det är rent korkat att ta beslut kring sina barns välfärd på sådana risker när risken för exempelvis multiresistenta bakterier eller legionella är oändligt mycket högre. Eller för den delen vanliga örkylningar och influensor.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?