Inlägg från: Jakkolina |Visa alla inlägg
  • Jakkolina

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Men jisses,vad ska vi göra med våra egna svenska ungar när dom blir sjuka eller vilket gud förbjude föds sjuka??

Ska vi ge bort dom till ett annat land då,så inte andra barn blir smittade?

• Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 20:01:30 följande:
    Barn som föds i Sverige och är sjuka är ju vårat "problem" 
    Men att importera "problem" (sjuka barn) och vänta sig att skattebetalarna ska stå för alla kostnader är fel.

Vart går gränsen? Ska alla invandrare i Sverige få lov att ta hit sina sjuka och gamla släktingar för vård med? 
    Men om man adopterar ett barn som blir sjuk när den är 5..ska vi reklamera den då!!

För övrigt ryyyser jag när jag ser vilken människosyn vissa har!
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 19:49:24 följande:
    Jag kan hålla med om att kroniskt sjuka, missbrukare, funktionshindrade och fattiga inte borde skaffa barn.
    Varken genom adoption eller annat.
    Eller dumma människo med en horribel människosyn,dom ska inte föröka sig!!
    Hur tänker du med fattiga eller sjuka..??.man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?

Eller om man har det bra ställt,men blir fattig pga olika orsaker,ska man sudda ut sina barn då?
  • Jakkolina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 20:33:46 följande:
    Gör man inte? Det finns ganska gott om personer som gör det vad jag har förstått.
    Om ca 15 år så kommer vi alla att kunna ta en test som visar vilken sjukdom vi kommer att dö av..ska det bli lag på det innan vi skaffar barn tycker du?
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 20:42:11 följande:
    Ändå skrev hon ( som inlägget var riktat åt) att hon gärna ville "rädda barnen" genom adoption.

(Jag vet inte vad vi har diskuterat tidigare, eftersom du är anonym så vet jag inte vem du är. )
    Om ett barn bor på ett barnhem och är föräldralös eller helt rotlös och utlämnad till en personalstab endast,tror inte du då att det barnet mår bättre av att bli en medlem i en familj där den växer upp,får känna tillhörighet,får kärlek av en mamma o pappa mår bättre!

Ett föräldrapar som får sitt efterlängtade barn och ett barn som får en familj..hur kan det vara fel?
  • Jakkolina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 20:47:44 följande:
    Jag förstår inte hur du relaterar det till min fråga/ mitt påstående.

Du skrev:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Men jag vill mena att "man" visst skaffar barn om man har HIV, det är inte alls helt okänt att man gör det även i västvärlden med en konstaterad HIV-infektion.
    Ja och det behäöver inte betyda att man dör av det eller ens blir sjuk
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 20:53:23 följande:
    Fånigt att man skulle "sudda" ut sitt barn. Det handlar om att MEDVETET ta hit barn som kommer kosta skattebetalarna pengar.
    Eller att skffa barn när man redan är fattig och inte kan ta hand om sig skälv. 

Och vadå skaffar inte barn när man har HIV. Det är det många som gör. Det är därför barn FÖDS med HIV 
    Men adopterar du en bebis eller ett barn under ett år som är rätt vanligt så vet du inte om bebisen är sjuk!
    Dom som ändå adopterar ett sådant barn gör en beundransvärs insats för mänsklighetet...gränser är något människan har hittat på ,jorden är en planet för alla!
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 21:18:10 följande:
    Jag skickar inte mitt barn till förskolan =)

Så bara för att risken är liten (men finns) så ska jag chansa?  Näru.
    Men jag läste att det finns ungefär två barn ivarje skola i sverige som är hiv smittat,så det blir hemundervisning för dig.
    Sen har många fler än så hepatit och det smittar också i vissa situationer!
  • Jakkolina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 21:23:44 följande:
    Återigen, du skrev detta:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Vidhåller du det?
    Om inte så är vi överens, "man" skaffar barn även om "man" är HIV-positiv.

Risken för överföring vid födseln är liten, max ett par procent i västvärlden förutsatt att man inte ammar barnet.
    Jag antar att dom flesta med HIV inte skaffar barn,men som du själv säger så är smittorisken liten för dom som gör det...jag håller med dig!
  • Jakkolina
    Anonym (L) skrev 2011-08-02 21:52:58 följande:
    Jag har alltid velat adoptera, men jag vägrar adoptera ett förståndshandikappat eller ett sjukt barn. 
    Alla som skaffar barn vill nog att barnen är friska,men det är bara dom som adopterar som kan ställa ett sådant krav!
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-03 00:04:38 följande:
    OK, då missförtod jag med.

Men om personal inom vården har handkar och skyddar sig mot blod, varför ska man då inte oroa sig över ett HIV smittat barn på dagis? 
    Men personalen på dagis har väl inte handskar på sig?

Vad gör vi med svensksmittade HIV barn tycker du,ska dom ha en egen klass?
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?