Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-03 00:01:23 följande:
    Du får såklart tro vad du vill.
    Jag har aldrig diskuterat dig, dina barn eller någon annan enskild person.
    Skojar du?

Du har skrivit att man inte bör "importera problem", d v s adoptera barn med svårigheter av något slag.

En vuxen adopterad i diskussionen tar illa vid sig eftersom du därmed pratar om henne.

Är det svårt att förstå?

Kram till Spomenka! 
  • VNmamma
    Milkina cerka skrev 2011-08-10 00:32:56 följande:
    Vad ser familjen sig som? Vilka traditioner förmedlar föräldrarna till barnet? Vilka traditioner ser barnet som sina?

Din frågeställning har inte nödvändigtvis ett svar, det behöver inte ens vara så att det är samma under hela livet.
    Personer i liknande situationer behöver inte heller ge samma svar, för det är olika och upp till individen själv att avgöra vad h*n känner sig som.
    Detta kan ha med medborgarskap att göra men behöver inte ha det.

Detta är sista gången jag förklarar för dig men jag hoppas faktiskt att du låtsas att du inte förstår.
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
    Att påstå att man är människa när man ser ut som ett lejon är också att förneka sitt ursprung

Allvarligt talat, jag tycker du skriver många obehagliga saker men fyrkantig tycker jag inte att du är. Därför tror jag du egentligen förstår att frågan om vad man ÄR är mer komplexe än vad du ger uttryck för.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever att de har dubbla identiteter. För de flesta är det berikande, för en del kan det periodvis vara förvirrande.
    Också för omgivningen kan det vara förvirrande, vi vill så gärna dela in människor i enkla kategorier. Men självfallet ska man respektera den enskildes uppfattning om sig själv.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever sig som svenskar och inget annat. Låt dem göra det. Varför ska omgivningen tvinga på dem en uppfattning om sig själva?! 
  • VNmamma

Snurrigt det blir här då...Bäst att förtydliga:

"Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare" i citat 485 är Butterflowers egna ord (om sig själv) 

Personen med ungers/peruansk bakgrund är Dorian Ertymexx 

För övrigt stavas "göteborgare" med litet g. Kan vara bra att veta för den som är noga med etiketterna... 

• VNmamma
    Emeli skrev 2011-08-10 16:16:37 följande:
    Ja, och i #532 skriver samma skribent "Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?" som ett svar till Dorian E. OBS att citattecknen har jag satt dit. Buterflower uppger inte att det är ett citat, än mindre var det är hämtat. Av vilken anledning ser VNmamman sig manad att förtydliga detta?

Faktum är att butterflower har slagit knut på sig själv. Behöver h*n förtydliga kan h*n få göra det själv. Om h*n klarar det, vill säga.

Jag vet att "göteborgare" stavas med litet g, men när man citerar ska man göra det ordagrant med stavfel och allt. Se #485.
    Men oj! Har jag missförstått något?

Mitt förtydligande var inte avsett för just dig, Indras dotter. Min avsikt var bara att tydliggöra vem som skrivit vad eftersom jag tyckte det blev lite rörigt - inte på grund av dig utan p g a Butterflowers otydlighet.

Påpekandet om hur "göteborgare" stavas var förstås inte heller riktat till dig, utan avsåg Butterflower.

Allt gott! 
  • VNmamma
    Butterflower skrev (hämtat från tre olika inlägg):

"Jag tvingar inte på någon annan en uppfattning. Men i mina ögon är man inte svensk om man har två kinesiska föräldrar"

Jo, det är precis det du gör när du hävdar:

"Men du är inte svensk" (om Spomenka som är adopterad från Jugoslavien)

Du skriver vad Spomenka ÄR, inte vad du TYCKER att hon är. Det är att tvinga på andra sin uppfattning!

Sedan skriver du:

"Och jag förstår inte varför det är så noga att kallas svensk när man inte är det"

Det måste du väl förstå? Om man ser sig som svensk vill man väl få respekt för det?
    Lek med tanken att du flyttar till Tyskland. Efter många år i landet betraktas du av många som en tysk, du kallas tysk. Men du fortsätter att kalla dig/se dig som svensk. Skulle du inte ogilla om folk sa "nej, du är inte svensk. Varför är det så noga att kalla dig svensk när du inte är det?" 
  • VNmamma

Butterflower,

om jag föds i Göteborg men sedan flyttar till Stockholm och lever resten av mitt liv där då ska jag, med din logik kallas göteborgare. Eller hur?

• VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-11 22:31:28 följande:
    Jag struntar faktiskt i vad andra tycker, om du inte har märkt det=) .
    Det är klart att du inte gör - varför skulle du annars vara här? Och varför skulle du annars försöka tvinga på din uppfattning om vem som ska anses som svensk och vem som inte ska det?

Jag undrar, liksom Indras dotter, hur du definierar svensk?

Jag undrar också vad du kallar X: 
    Född i Göteborg
    Flyttar till Stockholm vid 1 års ålder
    Bor där resten av sitt liv

Är X göteborgare?

Är X stockholmare?
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-13 13:59:15 följande:
    Du och jag ser nog olika på det här med FL. För mig är det bara ett roligt tidsfördriv. 
    Jag lovar dig att jag struntar i vad du tror eller tycker om mig.

X är Svensk. Jag förstår vart du vill komma, men det är inte riktigt samma sak.  
    Jo, det är samma sak.

X är göteborgare enligt din definition av vad en människa ÄR.
    Trots att X och 100 % av omgivningen tycker X är stockholmare.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2011-08-13 11:10:48 följande:
    Förklara dig!

Jag är också göteborgare, älskar Göteborg och skulle faktiskt inte vilja bo någon annanstans så länge jag bor i Sverige. Göteborgare är för det mesta mycket  trevliga och öppna. Du är välkommen hit till vår vackra stad och själv uppleva hur trevligt och gemytligt vi har det här på framsidan.

Du har ingen anledning att vara oförskämd. Jag tycker du ska be om ursäkt.
    Jag uppfattade en liten blinkning bakom den där meningen...men jag kan ha fel. I så fall är det en rätt korkat släng i en diskussion som mer och mer kommit att handla om hur vi definierar oss själva och varandra.

Ännu mer off topic: Håller med om att människor som bor i Göteborg ofta är trevliga och öppna. Men efter några år i staden upptäckte jag att det fanns rätt mycket stolthet som ibland gränsade till dryghet i vissa göteborgares självbild som goa göteborgare. Polariseringen mot stockholmare var en annan tröttsam avigsida. Men mest trivdes jag!
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-13 14:07:03 följande:
    Haha
    Humor. Göteborgshumor? 
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-13 17:16:38 följande:
    Det tycker inte jag.

Om X föds på BB i Borås då, även om mamma och pappa bor i Alingsås? 
    Fatta att det är skillnad på några mil och världsdelar.  
    Vid vilket antal mil går gränsen?
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-13 17:19:55 följande:
    Det har jag väl redan svarat på?
    X är svensk om båda X föräldrar är svenskar.

Om mamma är svensk och pappa är arab så blir ungen halvarab. 
    Eller vilket land det nu är.

Men nu säger du emot dig själv (inte första gången).

X (adopterad) växer upp med svenska föräldrar. Det gör väl X till svensk (om han eller hon vill kalla sig så)? 
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-13 17:29:34 följande:
    Säger emot mig själv. Hur menar du? 
    Du har tidigare påstått att adopterade inte kan bli svenskar, bara svenska medborgare.

I inlägg 76 skriver du "X är svensk om båda X föräldrar är svenskar"

Det kallas motsägelse. Stavas med litet "m".

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?