Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Ja, det är rätt! Klart det är rätt att adoptera, precis vilket barn man själv vill och anser sig klara av att uppfostra.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    puss skrev 2011-08-02 10:42:43 följande:
    det tror jag inte. har inte sett så många här som har sn-adoption som första handsval? men har du det så fine, jag ska inte säga emot.
    Skulle jag adoptera så vore det isf ett SN-barn, helst DS då om jag finge. -men jag är för gammal..
  • anne h
    Anonym (Hanna) skrev 2011-08-03 10:16:36 följande:
    Jag är lite kluven. För några år sen hade jag sagt "ja" rakt av men efter det har jag lärt känna en tjej som är adopterad från indien och jag har börjat byta åsikt. Jag har absolut inget emot utlandsadoptioner av friska barn såklart, känner många som är adopterade om nu någon får för sig att jag är rasist bara pga detta.

Iaf, tjejen från indien är jämngammal med mig (25år). Hon hade polio när hon var liten och adopterades sedan till sverige. Hon har opererat sitt ben otaliga gånger för skattebetalarnas pengar. Det tycker jag är ok. Hon har sedan valt att göra flera rekonstruktiva operationer som gjorts bara för att ärren ska se "snyggare" ut. Det tycker jag inte är ok att vi skattebetalare betalar pengar för. Hon missbrukar smärtstillande tabletter och har såklart högkostnadsskydd så hon inte behöver betala för dem. Hon får olika läkare att skriva ut tabletter åt henne och ljuger om hur många hon har kvar.

Pga operation under gymnasiet valde hon att hoppa av gymnasiet helt. Efter det har hon inte haft ett enda jobb. Hon har skyllt på sitt ben för att slippa ta tag i sitt ben och verkar inte ha några samvetskval alls över att hon lever på soc och inte pluggar färdigt. Hon bor i en finare lägenhet än vad jag gör och soc betalar såklart hyran. Sen sticker hennes föräldrar till extrapengar varje månad så hon ska ha råd med mer utvsvävningar. Nu när hon efter sådär 8år av att bara leva på soc och inte göra nånting på dagarna alls (hon söker alltså inte jobb och är inte intresserad av att jobba) så ska hon börja plugga upp gymnasiebetyg med 200poäng(!) termin. Normal studietakt är ca 400-450p/termin. Eftersom varken soc eller csn vill betala när hon läser så lite har hon fått sina föräldrar att ta ett lån åt henne så hon ska kunna plugga i sån långsam takt fastän vem som helst inte skulle ha några problem med att plugga "helfart". Och hon tycker det är dåligt att inte soc eller csn vill betala för att hon ska plugga(!) fastän hon aldrig försörjt sig själv eller ens försökt försörja sig själv i hela sitt liv. Hon kanske är väldigt sällsynt men det är den enda person som är adopterad med en allvarligare sjukdom jag känner till...
    SÅÅÅ skönt att hon fick chans att komma till Sverige och fick chansen att op benet, att leva ett så mkt bättre liv än hon hade fått chansen till hemma!

Vilka ärliga föräldrar som adopterade henne, som fortfarande vill hjälpa och älska henne fast hon är såpass gammal.. i mångas ögon skulle hon inte vara värd något då hon inte arbetar, skönt att se att hennes föräldrar ser förbi den biten. 
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 19:52:07 följande:
    *ser mina skattepengar rulla iväg*

Du anar inte ens vad min biologiska son har kostat samhället! *haha* Det hade varit MYCKET billigare för samhället om jag adopterat, faktiskt!!

-dina skattepengar, mina skattepengar, grannens skattepengar.. spelar det någon roll vems skattepengar det är? Trodde faktiskt att det var skatt överhuvudtaget, inte enbart DINA skattepengar, som betalade sjukvård, skola, äldreomsorg, vägar, järnvägar, osv. Jag är säker på att även du tagit del av dessa skattepengar vid flertalet tillfällen, faktiskt så gott som dagligen.

Dorian Ertymexx skrev 2011-08-08 20:11:50 följande:

Meh, de är ju inte SVENSKA barn, juuueh!!!!11!!! Obestämd

va??? Hur menar du nu??
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 20:21:00 följande:
    Påstår du att dina barn är Svenska?

Hur tänker du nu? Berätta, för jag undrar så. Försöker förstå hur du tänker..
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 22:20:00 följande:
    Menar du i vårdkostnader? (jag blir lite tveksam eftersom du verkar tycka att det är roligt?)

Det är skillnad på att adoptera ett sjukt barn och på att ha oturen att föda ett sjukt barn.
    Den stora skillnaden är att du inte har valt att få ett sjukt barn.
    Jag gillar som sagt systemet med vården i Sverige. Men jag ogillar att det utnyttjas.

Hur många hade adopterat sn-barn om dom själva behövde stå för vårdkostnaderna tror du?

men grejen är den att finge jag så SKULLE jag absolut adoptera ett barn med sn.. helst då DS.

Här i landet behöver vi itne betala för op/vård själva, det är en del av vår välfärd, tack och lov, och kommer så förbli oavsett vad ett fåtal tycker om den biten. 
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 22:20:16 följande:
    Jag misstänker att jag citerade fel person.

Vad var det du trodde att du citerade då??
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 23:04:34 följande:
    Varför vill du ha ett barn med DS?

För att jag skulle kunna ge det barnet ett gott liv.
  • anne h
    anne h skrev 2011-08-08 23:19:44 följande:

För att jag skulle kunna ge det barnet ett gott liv.

..och självklart är det en viss egositisk del i det hela också; jag skulle få ett barn att älska oändligt mycket.
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-08 23:06:42 följande:
    Jag trodde den som skrev inlägget hade adopterat.
    Adopterade barn (från annat land9 är svenska medborgare, men inte svenska. 

Vem är "svensk" i dina ögon, då?

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?