Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-02 21:16:58 följande:
    Jag har inte tagit några beslut alls kring mitt barn och förskola. Det är hon för liten för.
    Det har jag inte påstått heller. Jag pratar rent allmänt.
    butterflower skrev 2011-08-02 21:16:58 följande:
    Men jag skulle inte vilja chansa. Därför svarade jag nej.
    Men du "chansar" gärna med förkylningar, influensor, lunginflammationer, trafikolyckor, fallolyckor, skållningar och annat?

För alla dessa är oändligt troligare än HIV-överföring.

Att hålla hemma sitt barn eller kräva att det smittade barnet ska sluta/inte få börja är okunnigt och fördomsfullt. Särskilt det sista.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 21:19:51 följande:
    Ja och det behäöver inte betyda att man dör av det eller ens blir sjuk
    Återigen, du skrev detta:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Vidhåller du det?
    Om inte så är vi överens, "man" skaffar barn även om "man" är HIV-positiv.

Risken för överföring vid födseln är liten, max ett par procent i västvärlden förutsatt att man inte ammar barnet.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 21:26:10 följande:
    HIV är något alvarligare än en förkylning. 
    Fler barn har dött av komplikationer efter att ha smittats av förkylningar (eller influensor) på förskolan än de som smittats av HIV på förskolan.

Smittkoppor är en mycket allvarlig sjukdom men fler personer per år dör av skärskador i köket än av smittkoppor. Samma sak med HIV och förskolan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 21:27:33 följande:
    Jag antar att dom flesta med HIV inte skaffar barn,men som du själv säger så är smittorisken liten för dom som gör det...jag håller med dig!
    Bra, då är vi överens. Glad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 22:16:10 följande:
    Så att det smittar genom öppna sårytor har man skrotat nu alltså?
    Nej, det har man inte. Men det är inte en särskilt vanlig smittoväg.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 22:19:35 följande:
    det borde kunna smitta om ett barn äter det smittade barnets blod, genom munnens slemhinna.
    Inte särskilt troligt, dels så är HIV notoriskt känsligt, särskilt mot saliv.

Det finns mig veterligen ett liknande fall, med blottade sår i båda munnarna och närkontakt.
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 22:19:35 följande:
    Men jag tvivlar på att man kan få HIV genom att få smittat blod på huden, ens om huden är skadad
    Generellt sett inte nej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 22:21:42 följande:
    Fast dagisbarnen växer upp och blir tonåringar också. Och det händer att tonåringar har sex  ibland så tidigt som 12-13 års ålder. 
    Hur är det relevant?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 22:30:20 följande:
    Ja jo jag tror ju inte att viruset liksom hoppar från person till person men tänk er själva hur barn är, fan dem ska ju testa precis allt så vad vet man vad dem får för sig, när vi var yngre skulle jag också några andra bli "blodsystrar", hur puckade får man vara? Just därför finns min oro för blodkontakt hos barn.
    Hur stor tror du att risken är att det händer?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 22:43:49 följande:
    *tänker så det knakar*

Nej skämt åsido, jag tror inte att problemet ligger hos barnet i sig och heller inte att barnet är mindre värt på något sätt. Jag uttryckte min oro som medförälder. Hur mycket man än vill att sitt barn ska bli en trygg person och kunna stå för sjukdomen så är det inte alls säkert att det blir så ändå.

Och som någon också uttryckte är ju att slår sig ett barn så inte fan börjar man rota eller springa efter handskar, instinkten säger ju trösta och då finns ändå risken där även om den inte är gigantisk. Att man inte är skyldig att informera heller tycker jag var något av det mer skrämmande dessutom, det är ju ändå en rätt viktig information hur eller hur..
    Nej, det är ingen viktig information. Faktum är att någons HIV-status är fullständigt irrelevant vid det akuta omhändertagandet.

Det är först när man börjar med mer avancerad sjukvård som det är relevant.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-02 22:45:09 följande:
    Jag vet inte hur stor risken är men den finns där, varför ska man ignorera det?
    Det finns inte ett enda dokumenterat fall i USA att en sådan överföring av HIV har gjorts.

Det är inte vad jag skulle kalla "risken finns där".
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?