• Anonym (mamma)

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Det har börjat en ny fröken på min dotters dagis, hon är muslim och bär slöja.
    Jag har pratat med föreståndaren om detta, och funderar faktiskt på att byta dagis.

HUR hade ni gjort?
    Skulle ni känna er OK med att lämna erat barn till någon som har muslimska väreringar och åsikter? 

(min dotter är 5 år) 

(inga ilägg om att jag är rasist tack, det är inte det detta handlar om) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:08
    Många i tråden har undrat varför jag oroar mig, så jag ska berätta lite mer.

Den här fröken bär heltäckande slöja (nigab) , hon berättar väldigt mycket och öppet om varför hon bär slöja och vad hon tror på. Hon säger att det är för att barnen undrar så mycket, men jag ogillar hennes sätt att förklara. Hon säger saker som "det står i Bibeln att kvinnor ska ha slöja... "

Fröken har dessutom en brytning. Hon tar ändå hand om mitt barn flera timmar om dagen, och jag är noga med att mitt barn pratar rätt. Då är det bra om fröken vet att det inte heter "stäng av lampan" exempel.

Jag vill ge mitt barn Svenska värderingar. Är det verkligen fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:49
    JAG SKAPADE TRÅDEN FÖR ATT JAG VILL VETA HUR ANDRA (ICKE MUSLIMSKA) MAMMOR SKULLE REAGERA.

ATT MUSLIMER INTE FÖRSTÅR MIN ORO ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD ÖVER.

RASIST OCH TROLL ANKLAGELSER BRYR JAG MIG INTE OM ATT KOMMENTERA.

• Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?
  • Anonym

Vänta lite och se ts, det kanske blir bättre själv så skulle jag väl inte vara överlycklig om en djup troende muslim börjar jobba på mitt barns dagis. Däremot om det blir verkliga problem så skulle jag överväga och byta. tex.

* Kvinnan använder heltäckande burka, okej för slöja men burka tsm med småbarn visst de vänjer sig men att inte se personen ifråga är jag kritisk emot.

* inte behärskar svenska språket utan bryter extremt mycket, lätt brytning e okej men om jag som förälder har extrema svårigheter med att förstå personen och att denne ev. lär barnen fel gramatik, ser det som viktigt att barn får bra språkgrund i tidig ålder. Om det e en sådan personal på 3 eller 4 okej men om alla e det då skulle jag nog helst byta illa kvickt, dels för att jag e hörselskadad så har svårt och höra och vill inte ha denna som kontaktperson isf. För kommunikationens skull.

* Propargerar för värderingar som att kvinnan ska vara hemma och ta hand om barnen(idagens samhälle, nej), att griskött är smutsigt(så att barnet vägrar äta det), om hur viktig gud är, involverar barnen i bön (oavsett kristen/muslim/jude eller någon annan religion). En sak att diskutera olika religoner men inte försöka påverka barnen i någon riktning. Skulle bli tokig om min dotter kom hem och kräver att hon skulle vilja ha slöja jämt (då e det något som e fel)ok om mest för skojs skull som och hålla på och klä ut sig. Eller jesus älskar alla barnen och vill ha bilder och kors i sitt rum.

* framstår flickor eller pojkar som bättre än det andra könet, och att de inte får leka, klä sig i vissa färger, bara för att det ska vara så.

• ArthurDent
    Anonym (L) skrev 2011-08-02 21:51:41 följande:
    Om det visade sig att denna kvinna hade annorlunda värderingar än de jag och min min har, och att hon uttrycker det inför mina barn så hade jag bett om att få bytt avdelning. Samma sak som någon sa om den extremt religiösa karl, inte fasen ska någon förvirrad människa få lura i mitt barn saker! 

Däremot om hon behandlar mina barn jämlikt, både mina pojkar och flickor, och visar en förståelse för den uppfostran vi önskar för våra barn så ser jag inget problem i det. 
  • Anonym
    Maggis skrev 2011-08-02 22:45:54 följande:
    Och det är en sak. Men att överväga att byta dagis för att personen ifråga är muslim? Hade du gjort det med?
    Nope inte en chans att jag hade bytt. Mina barn har faktiskt en muslimsk kvinna på sitt dagis. Men hon är väldigt trevlig och barnen älskar henne. Dock tycker jag islam verkar lite sjukt(fördommar javisst)

Men jag hade blivigt förbannad om NÅGON i personalen försökte föra över sina värderingar på MINA barn. 
  • riboflavin

Självklart ska du bya, jag hörde att livets ord ska starta förskola, något för dig kanske?

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Kalle Johansson

Att hon är muslim är ingen anledning att byta dagis. Bär hon däremot slöja bör du absolut byta dagis. Att hon bär slöja är ett tecken på att hon ej är sekulariserad, dvs hon är troende muslim. Att vara troende muslim innebär att man per definition är mot homosexualitet, att man anser att mannen är överordnad kvinnan samt att man stödjer djurplågeri(halal) och könsstympning av barn(omskärelse).

• Maggis
    Anonym skrev 2011-08-02 22:47:56 följande:
    Nope inte en chans att jag hade bytt. Mina barn har faktiskt en muslimsk kvinna på sitt dagis. Men hon är väldigt trevlig och barnen älskar henne. Dock tycker jag islam verkar lite sjukt(fördommar javisst)

Men jag hade blivigt förbannad om NÅGON i personalen försökte föra över sina värderingar på MINA barn. 
    Jag tycker katolicismen är rätt sjuk också För att inte tala om Jehovas, Pingströrelsen, Scientologerna and so on. Men var och en blir väl salig på sitt.

Men det du skriver är viktigt och visar att du ser personen först. Vilket jag inte tycker ts verkar göra.
    //Maggis
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-02 21:40:42 följande:
    Det handlar inte om att jag är orolig att hon ska värva min dotter.

Men min dotter ser upp till sina fröknar. Och vi har lärt våra barn att man ska lyssna på fröken och att fröken vet vad som är bäst och så..

Men vad ska jag säga nu när fröken tycker att kvinnor ska dölja sig för män, att kvinnor är hemma med barnen, att man måste vara gift när man får barn.. prat om sex mm mm. '
    Vi har ju helt skilda åsikter om sånt. 
    och ändå jobbar denna muslimska kvinna, som ska vara hemma och veta sin plats, på dagis.. du motsäger dig själv!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Oj..) skrev 2011-08-02 21:32:12 följande:
    Oj så fördomsfullt.. hur vet du hur hennes värderingar är? att det skiljer sig så mycket med dina egna värderingar? Jag antar att du inte träffar så många invandrare?? Jag bor i en förort, Har ingen muslimskfröken just nu, men en god vän som är barnsköterska och muslim, hon bär slöja, Vi pratar väldigt mycket om "skillnad på muslim och icke troeende" och annat som hör livet till och barnuppfostran osv.. mycket givande. Försök prata med henne på ett normalt sätt, visa intresse, så ska du se att hon säkert inte är så skrämmande längre, känner många muslimer och svenskar också för den delen, så stor skillnad är det inte, men de muslimer jag känner är trötta på att folk tittar snett på dom och alla fördomar de möter ska vi inte tala om.. för en dialog med henne, jag lovar att du kommer må bättre.
    Den här fröken ska ta hand om mina barn flera timmar om dagen. Då vill jag att hon delar (åtminstånde) grundlägande värderingar med oss.

Menar du att det inte är någon skillnad på muslim och icke troende när det kommer till fostran? 

• Kyanita
    Kalle Johansson skrev 2011-08-02 22:50:40 följande:

Att hon är muslim är ingen anledning att byta dagis. Bär hon däremot slöja bör du absolut byta dagis. Att hon bär slöja är ett tecken på att hon ej är sekulariserad, dvs hon är troende muslim. Att vara troende muslim innebär att man per definition är mot homosexualitet, att man anser att mannen är överordnad kvinnan samt att man stödjer djurplågeri(halal) och könsstympning av barn(omskärelse).

Öh, nej! Känner många muslimer som inte alls är som du säger.
  • Anonym
    Maggis skrev 2011-08-02 22:50:49 följande:
    Jag tycker katolicismen är rätt sjuk också För att inte tala om Jehovas, Pingströrelsen, Scientologerna and so on. Men var och en blir väl salig på sitt.

Men det du skriver är viktigt och visar att du ser personen först. Vilket jag inte tycker ts verkar göra.
    Nej det håller jag med om. Jag respekterar andra människor och deras tro så länge dom respekterar min. Och det gör man inte om man berättar för MINA barn hur man ska "vara" och "bete" sig som man resp kvinna. Jag tycker absolut ts ska ge denna kvinna en chans men jag förstår att hon blir arg av personalens utalande till ts barn. 
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?