• Anonym (nej)

Kan han begära faderskapstest

Nej, det kan han faktiskt inte. De enda som kan väcka utredning i läget som det är nu är du eller den man som står angiven som barnets pappa. När barnet fyllt 18 kan h*n själv också gör det.

• Anonym (nej)
    Anonym (nej) skrev 2011-08-02 23:55:52 följande:
    Nej, det kan han faktiskt inte. De enda som kan väcka utredning i läget som det är nu är du eller den man som står angiven som barnets pappa. När barnet fyllt 18 kan h*n själv också gör det.
    För att förtydliga lite: Givetvis kan han gå till familjerätten med sin begäran, men så länge inte du eller barnets (nuvarande) pappa godkänner så kan de inte göra något.
  • Anonym (nej)
    Emmacornelia skrev 2011-08-02 23:58:39 följande:
    Är det sant? Gud vad sjukt isf! 
    Egentligen inte särskilt. Det skulle vara ganska konstigt med en lagstiftning som innebar att varenda människa som ville kunde begära utredning kring eventuellt faderskap och det skulle kosta enorma resurser.

Innan ett barn har en fastställd pappa så är det dock möjligt att väcka en sån begäran även för utomstående.
  • Anonym (nej)
    Anonym (misstag) skrev 2011-08-03 00:00:03 följande:
    drf att chansen att han skulle vara pappan är försvinnande liten eftersom ni tydligen inte har läst (vissa av er) att jag fick min mens samma dag vi hade sex. Sen efter det så träffades vi aldrig mer.

SÅ ni som menar att jag ska göra det tror att jag ahde äl samtidigt då eller? Att spermierna överlver mitt i mensen tror jag knappt ftersom det rinner ut så mycket.
    Skulle de då ha överlevt ca 7 dar minst innan jag ahde äl eller hur menar ni nu? 
    Det låter högst otroligt att han är pappan, och som sagt; Såvida inte du eller den man som står på faderskapet godkänner en utredning så kommer inget hända, förrens möjligen då barnet blir myndigt.
  • Anonym (nej)
    Anonym (omg) skrev 2011-08-03 00:05:07 följande:
    som jag skrev tidigare har en vännina till mig varit med om samma sak ( förra året )
    Hennes förre detta kille hade då bett om ett DNA men fick inte det, så han drog det hela till rätten och vann, så tro mig han kan göra det! Sedan handlar det om hur långt han är villig att gå för ett DNA test.
    Men jag tycker TS ska göra det pga sitt barn...
    Oavsett om sanningen sedan visar sig vara någon hon kanske inte önskar/vill 
    I så fall hade det barnet inte redan ett fastställt faderskap, för när barnet har det så finns det inget utrymme i lagen för en sån begäran. (Vilket är helt rimligt, hur galet det än kanske kan låta.)
  • Anonym (nej)
    Anonym (omg) skrev 2011-08-03 00:09:01 följande:
    Eftersom hon och hennes man var gifta blev deras dotter automatiskt hans !
    Sedan så ville den biologiska pappan ha sin dotter , så han gick den långa vägen.

Men som sagt det beror på hur fallet/situationen ser ut ! 
    Då måste antingen mamman eller hennes man ha godkänt testet och utredningen, för annars finns det ingen laglig möjlighet att göra något sånt.

(Jag menar inte att låta ifrågasättande, men jag vill inte att det ska bli förvirring kring det rent juridiska i såna här frågor. En faderskapsutredning när ett barn redan har ett fastställt faderskap kan bara väckas av en förälder, eller av barnet själv i de fall det är myndigt.)
  • Anonym (nej)
    Anonym (nej) skrev 2011-08-03 00:12:26 följande:
    Då måste antingen mamman eller hennes man ha godkänt testet och utredningen, för annars finns det ingen laglig möjlighet att göra något sånt.

(Jag menar inte att låta ifrågasättande, men jag vill inte att det ska bli förvirring kring det rent juridiska i såna här frågor. En faderskapsutredning när ett barn redan har ett fastställt faderskap kan bara väckas av en förälder*, eller av barnet själv i de fall det är myndigt.)
    * Juridisk förälder
Svar på tråden Kan han begära faderskapstest