• Nova89

Är det okej?

Jag har en son på 7 veckor som nu helmatats med flaska i snart 2 veckor. Använder baby semp 1.
    I början åt han verkligen exakt var fjärde timme 110-165 ml per gång. Nu sen ca 3-4 dagar tillbaka är han hungrig redan efter 2,5-3 timmar och äter då 165 ml varje gång. Känns som det är väldigt ofta och mycket. Står även på förpackningen max 5 mål o 800 ml per dygn men det överskrider ju han, är det okej ändå? Ibland kräks han upp massor när han precis ätit också (eller samtidigt). 

• Svar på tråden Är det okej?
  • Luullis

När jag flaskmatade min första så lät jag henne styra helt. Skulle inte alls bry mig om vad det står på paketet. Alla barn är ju olika!

• cicci85

Om jag flaskmatade skulle jag mata fritt, precis som att man ammar fritt, barnet får äta hur mycket den vill hur ofta den vill. Minst var 3:e timme skulle jag ge mat iaf. men en så liten som 7 veckor skulle jag ge oftare, hellre lite och ofta än sällan och mycket.

• Nova89

Så sant som ni säger. Man ska nog inte hänga upp sig så mycket på vad som står på diverse förpackningar mm

• Pumpkin

Vid flaskmatning gäller detsamma som vid amning - fri matning. Vill bebisen ha mat, ge honom det. Det som står på paketet är riktlinjer baserade på något slags genomsnitt och i längden brukar det jämna ut sig.

Så mata på!

• Finesse

Min son har sedan han började äta Althera (mjölkfriersättning) ätit allt mellan 150-200 ml varje mål (jag gör alltid 180+6skopor). Då var han 2 månader när han började och nu är han 5 månader.. men vid 2 månader åt han 6 mål och nu äter han 8-9 mål.. Han får mat när han är hungrig.

Det står att han bara ska äta 5 mål (ca. 900 ml) men han äter ju ca. 1500 ml per dygn. Han äter fortfarande ingen mat då han inte fattar grejen med det. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • LilaRos

Sonen åt ersättning på heltid från ca 2,5 månader.. Han höll sig aldrig till det "rekomenderade". Både större portioner och oftare.
    Han kunde smälla i sig 250ml och vara hungrig efter 2h!

Han är fortfarande stor i maten (1,5 år)

Nu är han en stor kille, men vikten och längden stämmer överens med varandra och han är pigg och glad. Hade jag styrt över hur mycket och när hade han nog inte mått så bra...

Och de att dom spyr, det gör ju nästan alla bebisar. Magmunnen har inte stängt sig helt och då stöts överskottet upp.. Inget konstigt :)

• Finesse
    LilaRos skrev 2011-08-03 08:40:41 följande:
    Sonen åt ersättning på heltid från ca 2,5 månader.. Han höll sig aldrig till det "rekomenderade". Både större portioner och oftare.
    Han kunde smälla i sig 250ml och vara hungrig efter 2h!

Han är fortfarande stor i maten (1,5 år)

Nu är han en stor kille, men vikten och längden stämmer överens med varandra och han är pigg och glad. Hade jag styrt över hur mycket och när hade han nog inte mått så bra...

Och de att dom spyr, det gör ju nästan alla bebisar. Magmunnen har inte stängt sig helt och då stöts överskottet upp.. Inget konstigt :)
    Hur stor var han vid 4 månader och hur stor är han nu?
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Hi5

Bara ge honom när han vill och hur mycket han vill, det rättar snart till sig.

Räkna med att märkliga perioder (vad gäller sömn, mat, dygnsrytm) kommer att infinna sig i snitt en gång per månad, och vara i ca en vecka- tio dagar det första året. Sedan blir de glesare och längre, och mer påtagliga och konkreta (sk "trotsåldrar").

Och skit i vad som står på paketet. De MÅSTE skriva rekommenderad daglig dos, RDI, precis som på chokladkakor, mjölk osv.

Du kan dessutom testa att blanda med Baby Semp 2, kanske byta ut en skopa i varje portion från 1 till 2. Den innehåller lite risstärkelse som kan göra att bebisen är mätt längre. Funkade inte på mina barn, men är värt ett försök.

• Nova89

Oj jag visste faktiskt inte att det var så olika, nästan alla jag känner tycker det är märkligt att han äter så ofta mm för deras barn ja de äter med 4 timmars mellanrum och har alltid gjort bla bla. Men då kan det alltså skilja så mkt utan att det är onormalt :) funderar på om man ska testa att ge honom kanske runt 200 ml per gång och se om han blir nöjdare, va tror ni?

• cicci85
    Nova89 skrev 2011-08-03 09:58:40 följande:
    Oj jag visste faktiskt inte att det var så olika, nästan alla jag känner tycker det är märkligt att han äter så ofta mm för deras barn ja de äter med 4 timmars mellanrum och har alltid gjort bla bla. Men då kan det alltså skilja så mkt utan att det är onormalt :) funderar på om man ska testa att ge honom kanske runt 200 ml per gång och se om han blir nöjdare, va tror ni?

Jag tycker det är märkligt att man väntar 4 timmar mellan varje mål! det är ju jättelänge. Funkar det inte bra att ge 165 ml ungefär varannan/ var tredje timme då?
Svar på tråden Är det okej?