• Anonym (Brandskada)

Skadeersättning?

Någon som kan det här med skadeersättning från försäkringsbolag?

Min sambo var med om en lägenhetsbrand för snart 7 år sedan, hela ryggen, delar av magen, benen, armar är täckta med ärr... (mest 3:e gradens brännskador) Ena axeln är förstörd, ett finger stelopererat, osv.

Kan han få ut någon ersättning för sina skador när det gått så lång tid?
    Han har mått för dåligt för att ta tag i det tidigare, vilket inte är så konstigt. Han var 30 sekunder från döden. Låg på sjukhus i flera månader osv.

Han hade försäkring hos folksam när olyckan inträffade...

• Svar på tråden Skadeersättning?
  • Anonym (kanske)

Det beror på.
    De flesta försäkringar har en tidsram då skador och liknande måste vara anmälda. Så är bara det anmält för ägodelarna och inte själva kroppsskadorna så tror jag inte att han kommer få någon ersättning eftersom det gått såpass lång tid.

• Malin87

Jag har för mig (99% säker) att skador som är 5 år gamla går inte att anmäla det blir avskrivet så att säga.

• sallybuse
    Anonym skrev 2011-08-03 11:05:51 följande:
    men... måste man då inte ha haft en försäkring hos folksam vid tiden för olyckan?

Jo de hade vi.De har vi haft i många år.
  • Sweet life
    sallybuse skrev 2011-08-03 11:24:43 följande:
    Jo de hade vi.De har vi haft i många år.
    Ja, men då kan du ju inte säga åt någon som du inte vet har Folksam att han ska kontakta dem?
  • Anonym (Brandskada)

Enligt min sambo så har han hört att det måste ha gått minst 5 år för att dom ska kunna veta hur bestående skadorna är...

• SilverEmma

Min man fick ett ärr i ansiktet för 8 år sedan, det fick han ersättning för tidigare i år. Jag tror inte det finns någon tidsgräns förutom att det ska ha gått två år från olyckan innan man kan se hur ärret har läkt.

• SilverEmma

Life as we know it - Men det står ju i TS att han hade Folksam när olyckan inträffade?

• Anonym (kanske)
    Anonym (Brandskada) skrev 2011-08-03 11:26:32 följande:
    Enligt min sambo så har han hört att det måste ha gått minst 5 år för att dom ska kunna veta hur bestående skadorna är...
    Men skadorna måste ändå vara anmälda mer eller mindre direkt efteråt även om det inte då går att bedömma hur bestående skadorna kommer bli.
  • Sweet life
    SilverEmma skrev 2011-08-03 11:27:50 följande:
    Life as we know it - Men det står ju i TS att han hade Folksam när olyckan inträffade?
    Förlåt. Har helt missat det!

Ber hundra gånger om ursäkt!
  • Anonym (Brandskada)
    SilverEmma skrev 2011-08-03 11:26:44 följande:
    Min man fick ett ärr i ansiktet för 8 år sedan, det fick han ersättning för tidigare i år. Jag tror inte det finns någon tidsgräns förutom att det ska ha gått två år från olyckan innan man kan se hur ärret har läkt.
    Där ser man! Hoppas verkligen att det finns en chans för honom att få ersättning, han fick dessvärre rejäla skulder efter olyckan, FK strulade så han stod utan inkomst... Skulle han få ut ersättning så skulle han bli helt skuldfri...
  • Anonym (Brandskada)
    Anonym (kanske) skrev 2011-08-03 11:28:55 följande:
    Men skadorna måste ändå vara anmälda mer eller mindre direkt efteråt även om det inte då går att bedömma hur bestående skadorna kommer bli.
    Frågade honom precis exakt vad som gjordes efter olyckan (inget han vill prata om), men tydligen så hade han skickat in en skadeanmälan strax efter olyckan... Han hade även haft telefonkontakt med folksam då...
  • Anonym

Jag fick ersättning för ärr efter operationer ganska många år efteråt. Hade dock inte Folksam men ring och fråga.

• Anonym (Brandskada)
    Anonym skrev 2011-08-03 20:30:31 följande:
    Jag fick ersättning för ärr efter operationer ganska många år efteråt. Hade dock inte Folksam men ring och fråga.
    Han har mailat till dom & fått svar att dom har extremt hög belastning just nu, men att dom tar tag i hans ärende så fort dom kan...
  • Anonym (Brandskada)
    Anonym skrev 2011-08-03 20:30:31 följande:
    Bara en nyfiken fråga, hur mkt fick du för ditt ärr? Jag har nämligen opererat foten & har ett rejält fult ärr efter det... Funderar på att kolla upp om jag har rätt till någon ersättning...
  • Anonym
    Anonym (Brandskada) skrev 2011-08-03 20:36:35 följande:
    Bara en nyfiken fråga, hur mkt fick du för ditt ärr? Jag har nämligen opererat foten & har ett rejält fult ärr efter det... Funderar på att kolla upp om jag har rätt till någon ersättning...
    Jag har fula ärr över hela magen, flera dm långa och fick drygt 30 000. Blev en väldigt glad överraskning och ett fint tillskott till studentkassan =)

Ta bilder på ditt ärr och skicka in, det värsta som händer är att du blir nekad.   

Lycka till! 
  • Anonym (Brandskada)
    Anonym skrev 2011-08-03 20:44:51 följande:
    Jag har fula ärr över hela magen, flera dm långa och fick drygt 30 000. Blev en väldigt glad överraskning och ett fint tillskott till studentkassan =)

Ta bilder på ditt ärr och skicka in, det värsta som händer är att du blir nekad.   

Lycka till! 
    Tack, då ska jag se till att göra det också... Dumt att missa om man har chans att få extra pengar
  • Anonym (Wildrat)

Min sambo har ett två dm långt och fult ärr över knät efter en operation. Det fick han ungefär 50000 + 10000 kr för. Det ena för sveda och värk, det andra för vanprydande ärr...

• Anonym (Brandskada)
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-08-03 20:50:11 följande:
    Min sambo har ett två dm långt och fult ärr över knät efter en operation. Det fick han ungefär 50000 + 10000 kr för. Det ena för sveda och värk, det andra för vanprydande ärr...
    OJ! Mitt ärr är ganska precis 1 dm långt, från fotknölen & uppåt. Opererades i december 2010 efter att ha brytit fotknölen på flera ställen. Har fortfarande stora problem med att gå på foten... Ständig värk...
Svar på tråden Skadeersättning?