• Anonym (villflytta)

Bo i Södertälje?

Hur är det att bo i södertälje idag?

Vi vill flytta närmare Stockholm, vilket inte är så lätt.
    Vi är medlemar på några sidor, och däribland Telge som vi varit med längst.
    Men min mamma och pappa spyr över ideén och säger att det är ett getto, massa invandrare
    och värsta kriminaliteten där.. Andra skämtar om att man måste ha ett pass med sig för att åka
    dit...

Överdrivers det?

Ni som bor i Södertälje, kan ni berätta? 
    Eller ni som bott?

• Svar på tråden Bo i Södertälje?
  • Mamsis

Född och uppvuxen i Södertälje. Älskade stan. Men ja, det är otroligt mycket invandrare där. Jag skulle inte våga flytta till alla områden faktiskt.
    Dock tycker jag att det ändå är ganska trevligt folk där, men jag måter ju numera mest bara de som står i affärerna.

Det jag kan tycka är trist är att folk inte verkar bry sig om sin stad, det skräpas ner en massa och förstörs himla mycket.
    Nu senast jag var dit tänkte jag inte på det så det kanske har ändrats.

Var bor ni nu om du vill säga det?

• Anonym (villflytta)

getto i nynäshamn.. 
    Här bryr sig inte många heller och ungarna ink ungdommarna förstör och skräpar ner för det mesta
    här också...
    Har blivit hotad därav vill jag flytta...

Så det lät ju inte positivt om södertälje =( 

• TrailerTrash

Jag bor i Södertälje och har gjort det i 4 år nu ..stortrivs verkligen..Allt finns här..Mycke kriminalitet men det var ung samma där jag bodde förut.
    Sen är det nära in till Stockholm,halvtimme med pendel..
    Och nej man behöver inte pass till södertälje

• Mamsis

Nej, men du kan flytta till Järna tex, det tar 15 min med tåg till Stälje (max) och kanske 40 min med tåg till Sthlm. Eller till Gnesta, 50 min till sthlm med pendeltåget, 30 min med snabbtåget.

Gnesta är även nära Nyköping dit tar det ca 30 min med bil, ca 1 tim till Eskilstuna, 40 min till Strängnäs.. Så det finns gott om ställen att jobba på även om 1 tim kan kännas drygt.

• Anonym

Skulle aldrig bosätta mig i södertälje. Ett tips är att titta på botkyrkabyggen.se man behöver inte ha stått i kö. Botkyrka har sina problem men finns fortfarande bra ställen där det är lugnare.

• Anonym (villflytta)

Mannen åker bil till jobbet som ligger norr om sthlm city. 
    Har bokat lägenheter på Hovsjö och V blombacka..
    Skadar väl inte att titta på lägenheterna..
    Gnesta känns för långt.. 

• Mamsis

Jag skulle aldrig bo i Hovsjö. V blombakca vet jag inte hur det är nu men tjaaa...

• marinassk

Uppvuxen i Södertälje men har bott i Gnesta mellan 9-19 år. Var sååå krångligt med tåget varenda vinter... Alltid sent!
    Bor nu i Västergård i Södertälje och stormtrivs! Kriminalitet finns, absolut.. Likaså getton. Men jag bor inte där, o vistas inte där. Bra områden är vid centrum, rosenlund, värdsholmen,pershagen, brunnsäng och Västergård/mariekäll.
    Enl min mening får Södertälje oförtjänt mycket skit!!! Visst skämtas det om att ha pass osv, gör jag med. Men inte till de områden jag nämnde ovan. Vi har barn och planerar fler så helt ok även för barnfamiljer. Däremot kommer vi nog flytta när det är skoldags. Rekommenderar absolut Södertälje!

• Sweet life

Jag tycker tälje kan vara mysigt. Men jag skulle aldrig i hela mitt jävla liv bosätta mig i Hovsjö/Ronna. Det område jag gillar bäst är Södra eller Rosenlund...

kolla med de privata värdarna, finns många bra..

• Silvera

Jag älskar Nynäshamn! Visste dock inte att det fanns getton där, det har jag aldrig hört om förut. 
    Har du funderat på Västerhaninge? Det är ganska ok där, och Haninge bostäder har nästan alltid lediga lägenheter.

Svar på tråden Bo i Södertälje?