• Anonym (villflytta)

Bo i Södertälje?

Hur är det att bo i södertälje idag?

Vi vill flytta närmare Stockholm, vilket inte är så lätt.
    Vi är medlemar på några sidor, och däribland Telge som vi varit med längst.
    Men min mamma och pappa spyr över ideén och säger att det är ett getto, massa invandrare
    och värsta kriminaliteten där.. Andra skämtar om att man måste ha ett pass med sig för att åka
    dit...

Överdrivers det?

Ni som bor i Södertälje, kan ni berätta? 
    Eller ni som bott?

• Svar på tråden Bo i Södertälje?
  • marinassk

Btw, i Västergård där jag bor är det lundbergs som är hyresvärdar. De har flera tomma 3:or o 4:or! Rekommenderar varmt... Är själv med på Telge.se men har alltid tyckt de är så krångliga. Men Lundbergs fick vi får fyra på en vecka. Då fick vi även välja morgon/kvälls sol samt våning o vilket av alla hus vi ville ha.

• Mamsis
    marinassk skrev 2011-08-04 09:19:22 följande:
    Btw, i Västergård där jag bor är det lundbergs som är hyresvärdar. De har flera tomma 3:or o 4:or! Rekommenderar varmt... Är själv med på Telge.se men har alltid tyckt de är så krångliga. Men Lundbergs fick vi får fyra på en vecka. Då fick vi även välja morgon/kvälls sol samt våning o vilket av alla hus vi ville ha.
    Där har jag med bott Jättemysigt och bra planerade lgh! Om jag skulle flytta till Stälje igen är det nog dit jag skulle flytta eller till Södra eller Pershagen. Rosenlund är ganska fint ocskå men där har jag aldrig bort så..
  • Anonym (Nä!)
    Anonym (villflytta) skrev 2011-08-04 08:43:20 följande:
    Mannen åker bil till jobbet som ligger norr om sthlm city. 
    Har bokat lägenheter på Hovsjö och V blombacka..
    Skadar väl inte att titta på lägenheterna..
    Gnesta känns för långt.. 
    Inte Hovsjö, åtminstone inte om du har barn. För 30 år sen var det ett bra område, men nu är det och Ronna det man undviker om man kan.

Jag älskar Södertälje och kan mycket väl tänka mig att flytta dit, trots att jag är Norrlänning.
  • Mamsis

Kolla Salem, Tullinge; Tumba, Botkyrka? Kan inget om de områdena (har en vän i Rönninge docl) men närmare till din mans jobb iaf. Det är massor med köer så det tar många timmar med bil..

• AnneSophie

Har bott i Södertälje och jag skulle aldrig flytta dit, i synnerhet inte med barn. Det är i mitt tycke en riktig skitstad, tråkigt centrum och en massa problem. Det finns ju fina områden, men då är det villaområden och dom kostar en del. Men hyresområden är inte speciellt trevliga. Ronna, Geneta och Hovsjö var under min tid i Stälje värstingområden (och om man läser på Flashback så verkar det inte ha förändrats).

• Anonym (villflytta)

Tack för alla tips!
    Jag blir jätte glad att få hjälp!

Har fått napp på en lägenhet i Alby/Botkyrka på berget..
    Ska kolla på den i helgen...

Ska kolla hos den där privata hyresvärden också!
    Tack marinassk för det tipset =) 

• Anonym (villflytta)
    Silvera skrev 2011-08-04 09:03:00 följande:
    Jag älskar Nynäshamn! Visste dock inte att det fanns getton där, det har jag aldrig hört om förut. 
    Har du funderat på Västerhaninge? Det är ganska ok där, och Haninge bostäder har nästan alltid lediga lägenheter.
    Backlura är Nynäshamns getto tyvärr.. finns många fina människor här men mycket mera rötägg..
  • Anonym (villflytta)
    marinassk skrev 2011-08-04 09:19:22 följande:
    stod inget om några lediga lägenheter på hemsidan =/ men gjorde intresseanmälan ändå
  • Anonym (fd telge)

Har också bott i Södertälje, bla i V blombacka där du skulle kolla på lgh och jag rekomenderar inte att bo där. Väldigt stökigt överlag, Ronna och Hovsjö, Geneta skulle jag aldrig bo i! Kan berätta att jag en gång när jag skulle till vårdcentralen där så var den stängd och utanför satt en lapp på massor av olika språk om varför vc var stängd men inte en enda på svenska! Jag och mina barn var alltid ensamma svenskar där när det var öppet.. säger en del om området.

Bästa området är isf Västergård, som de rekomenderat ovan att ta kontakt med Lundbergs, brukar inte vara svårt att få lgh... men skolan är ganska stökig där så vi flyttade iaf från Södertälje när barnen skulle  börja skolan.. och det har jag absolut inte ångrat!

Har även bott i Alby och det rekomenderar jag ingen.. mkt kriminalitet och våldsbrott.. smutsigt och stökigt.

• Anonym (villflytta)
    Anonym (fd telge) skrev 2011-08-04 14:51:31 följande:
    Har också bott i Södertälje, bla i V blombacka där du skulle kolla på lgh och jag rekomenderar inte att bo där. Väldigt stökigt överlag, Ronna och Hovsjö, Geneta skulle jag aldrig bo i! Kan berätta att jag en gång när jag skulle till vårdcentralen där så var den stängd och utanför satt en lapp på massor av olika språk om varför vc var stängd men inte en enda på svenska! Jag och mina barn var alltid ensamma svenskar där när det var öppet.. säger en del om området.

Bästa området är isf Västergård, som de rekomenderat ovan att ta kontakt med Lundbergs, brukar inte vara svårt att få lgh... men skolan är ganska stökig där så vi flyttade iaf från Södertälje när barnen skulle  börja skolan.. och det har jag absolut inte ångrat!

Har även bott i Alby och det rekomenderar jag ingen.. mkt kriminalitet och våldsbrott.. smutsigt och stökigt.
    När bodde du på dessa ställen?
    Läste på botkyrkabyggens hemsida att albyberg har fått sig en ansiktslyftning...

Svar på tråden Bo i Södertälje?