• EmmaW84

Hur värmer ni barnmaten?

Jag har en dotter på snart 5 månader. Hon äter 1 mål gröt om dagen, sedan ersättning 2-3 ggr och grönsakspuré/smakisar 1 gång per dag. Jag gör maten själv till henne och är nu lite nyfiken på hur ni andra tinar och värmer maten till era små? Jag vill verkligen inte använda mikron.

Finns det några smarta tallrikar/skålar med lock som man kan värma maten i i vattenbad? Jag brukar värma maten i glasburkar i vattenbad nu men när det är flera sorters puré så blir det massor av disk.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?
  • viseversa

jag har en väldigt praktisk liten rund burk med tre fack i. Igentligen är den för välling. man kan hälla i rätt mängd pulver och sden har man rätt doserat till tre flaskor. men den funkar säkert till att väma mat också. En smak i varje fack och ner i varmvatten. 

• La Lola

Jag använde micron....

Varför kan du inte göra det Ts?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • anansie

Jag värmer alltid lillans mat i vattenbad. Hennes tallrik/skål tål att värmas så.

• Lindreas

Varför använder du inte micron?

• viseversa

En del vill inte använda micron för att näringsämnerna kan förstöras eller något i den stilen. Själv tror jag itne på det men vill andra värma maten på annat sett så är det deras val.

Lindreas skrev 2011-08-04 18:36:52 följande:
    Varför använder du inte micron?
  • La Lola

"

Det finns inga publicerade studier som visat att vanlig tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod. 

När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten. Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall visar de endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning. 

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör blir det en del förluster av näringsämnen.

Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader!"

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Forlorar-mat-lagad-i-mikrovagsugn-naringsamnen/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • EmmaW84
    La Lola skrev 2011-08-04 18:31:49 följande:
    Jag använde micron....

Varför kan du inte göra det Ts?
    Man kan så klart använda micron men jag själv avskyr micromat och jag vill inte ge dottern det. Större delen av näringen försvinner ju också så jag tycker att det är ovärt  Skrattande
  • EmmaW84
    anansie skrev 2011-08-04 18:33:19 följande:
    Jag värmer alltid lillans mat i vattenbad. Hennes tallrik/skål tål att värmas så.

Vad har du för skål, vilket materiel är den gjord av?
  • EmmaW84
    La Lola skrev 2011-08-04 18:40:30 följande:
    "

Det finns inga publicerade studier som visat att vanlig tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod. 

När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten. Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall visar de endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning. 

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör blir det en del förluster av näringsämnen.

Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader!"

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-.../
    Det finns säkert lika många skrivelser om hur dåligt det är, jag får helt enkelt gå på min egen övertygelse här men tack för ditt engagemang Glad
Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?