• EmmaW84

Hur värmer ni barnmaten?

Jag har en dotter på snart 5 månader. Hon äter 1 mål gröt om dagen, sedan ersättning 2-3 ggr och grönsakspuré/smakisar 1 gång per dag. Jag gör maten själv till henne och är nu lite nyfiken på hur ni andra tinar och värmer maten till era små? Jag vill verkligen inte använda mikron.

Finns det några smarta tallrikar/skålar med lock som man kan värma maten i i vattenbad? Jag brukar värma maten i glasburkar i vattenbad nu men när det är flera sorters puré så blir det massor av disk.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?
  • EmmaW84
    La Lola skrev 2011-08-04 18:31:49 följande:
    Jag använde micron....

Varför kan du inte göra det Ts?
    Man kan så klart använda micron men jag själv avskyr micromat och jag vill inte ge dottern det. Större delen av näringen försvinner ju också så jag tycker att det är ovärt  Skrattande
  • EmmaW84
    anansie skrev 2011-08-04 18:33:19 följande:
    Jag värmer alltid lillans mat i vattenbad. Hennes tallrik/skål tål att värmas så.

Vad har du för skål, vilket materiel är den gjord av?
  • EmmaW84
    La Lola skrev 2011-08-04 18:40:30 följande:
    "

Det finns inga publicerade studier som visat att vanlig tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod. 

När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten. Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall visar de endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning. 

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör blir det en del förluster av näringsämnen.

Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader!"

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-.../
    Det finns säkert lika många skrivelser om hur dåligt det är, jag får helt enkelt gå på min egen övertygelse här men tack för ditt engagemang Glad
  • EmmaW84
    viseversa skrev 2011-08-04 18:29:30 följande:
    jag har en väldigt praktisk liten rund burk med tre fack i. Igentligen är den för välling. man kan hälla i rätt mängd pulver och sden har man rätt doserat till tre flaskor. men den funkar säkert till att väma mat också. En smak i varje fack och ner i varmvatten. 
    En sån har jag också men den är i klarplast och jag är faktiskt inte hundra på att den plasten inte innehåller bisphenol så jag vågar inte värma i den. Annars var det ett bra tips! Ska se om det går att få tag på någon som ej är i klarplast.
  • EmmaW84
    Dimitra skrev 2011-08-04 21:38:14 följande:
    Större delen av näringen?
    Den var bra
    Lindreas skrev 2011-08-04 21:43:33 följande:
    Haha! Men du, så är det ju inte.
    Nej tydligen så har vi olika uppfattning om det. Jag är varken intresserad av några bevis för att det är ofarligt med mikro eller att övertyga er om motsatsen. Tråden handlar inte om huvuvida mikromat är farlig eller ej utan hur man hittar kärl som är smidiga att värma maten i utan mikro.
  • EmmaW84
    anansie skrev 2011-08-04 22:16:04 följande:
    Gör all mat själv så tar upp o tinar den, kokar upp vatten i vattenkokaren och häller i en kastrull o ner med skålen med mat. Använder inte lock, rör ändå i maten massa.
    Okej. Förlåt att du får hundra frågor nu men brukar det ta lång tid? Blandar du de olika smakerna dår när du rör och vad tycker barnet om det? Min dotter är rätt "kräsen" (om man nu kan vara det när man är så liten)
  • EmmaW84
    anansie skrev 2011-08-05 06:58:48 följande:
    Har det tinat helt tar det bara nån som minut, men annars tar det ett tag. Ja nu är hon ju 6 månader och äter kött o fisk o sånt. I början var det ju en grönsak i tåget men sen blandade jag med potatis. Tex ärtor/potatis, morot/palsternacka/potatis mm. Hon älskar allt hon får så länge det inte är burkmat, det tokratar hon. Bara majspure som gått bra på burk, och frukt.
    Så bra, jag ska testa det! Hittade en annan skål/tallrik idag som är uppdelad i två fack men tyvärr i klarplast. Den klarar att värmas i mikro så då borde den väl tåla kokt vatten... Tack för dina svar!
  • EmmaW84
    limpans skrev 2011-08-05 09:03:47 följande:
    Jag brukar värma maten direkt i kastrull om det inte finns tillgång till micro. Går på nån minut när det är så lite mat.
    Det har jag aldrig tänkt på men det verkar också rätt smidigt =)
Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?