• EmmaW84

Hur värmer ni barnmaten?

Jag har en dotter på snart 5 månader. Hon äter 1 mål gröt om dagen, sedan ersättning 2-3 ggr och grönsakspuré/smakisar 1 gång per dag. Jag gör maten själv till henne och är nu lite nyfiken på hur ni andra tinar och värmer maten till era små? Jag vill verkligen inte använda mikron.

Finns det några smarta tallrikar/skålar med lock som man kan värma maten i i vattenbad? Jag brukar värma maten i glasburkar i vattenbad nu men när det är flera sorters puré så blir det massor av disk.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?
  • EmmaW84
    viseversa skrev 2011-08-04 18:29:30 följande:
    jag har en väldigt praktisk liten rund burk med tre fack i. Igentligen är den för välling. man kan hälla i rätt mängd pulver och sden har man rätt doserat till tre flaskor. men den funkar säkert till att väma mat också. En smak i varje fack och ner i varmvatten. 
    En sån har jag också men den är i klarplast och jag är faktiskt inte hundra på att den plasten inte innehåller bisphenol så jag vågar inte värma i den. Annars var det ett bra tips! Ska se om det går att få tag på någon som ej är i klarplast.
  • Dimitra
    EmmaW84 skrev 2011-08-04 21:33:53 följande:
    Man kan så klart använda micron men jag själv avskyr micromat och jag vill inte ge dottern det. Större delen av näringen försvinner ju också så jag tycker att det är ovärt  Skrattande
    Större delen av näringen?
    Den var bra
    The Dimitra universe.
  • Lindreas
    EmmaW84 skrev 2011-08-04 21:33:53 följande:
    Man kan så klart använda micron men jag själv avskyr micromat och jag vill inte ge dottern det. Större delen av näringen försvinner ju också så jag tycker att det är ovärt  Skrattande
    Haha! Men du, så är det ju inte.
  • anansie
    EmmaW84 skrev 2011-08-04 21:34:19 följande:
    Vad har du för skål, vilket materiel är den gjord av?
    Nån slags hård plast.. Finns på Cervera (vet inte om det finns nån annanstans än här) men även på olika barn affärer som babyproffsen och sånt. 
    Det står på den att den går att värma i micro i 2 minuter.. funkar oxå i vattenbad som sagt.
  • EmmaW84
    Dimitra skrev 2011-08-04 21:38:14 följande:
    Större delen av näringen?
    Den var bra
    Lindreas skrev 2011-08-04 21:43:33 följande:
    Nej tydligen så har vi olika uppfattning om det. Jag är varken intresserad av några bevis för att det är ofarligt med mikro eller att övertyga er om motsatsen. Tråden handlar inte om huvuvida mikromat är farlig eller ej utan hur man hittar kärl som är smidiga att värma maten i utan mikro.
  • La Lola
    EmmaW84 skrev 2011-08-04 21:54:39 följande:
    Lindreas skrev 2011-08-04 21:43:33 följande:
    Nej tydligen så har vi olika uppfattning om det. Jag är varken intresserad av några bevis för att det är ofarligt med mikro eller att övertyga er om motsatsen. Tråden handlar inte om huvuvida mikromat är farlig eller ej utan hur man hittar kärl som är smidiga att värma maten i utan mikro.
    Ah, du skiter blankt i hur det eg ligger till.
    Okej.

Förlåt att vi ville underlätta för dig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • anansie

Gör all mat själv så tar upp o tinar den, kokar upp vatten i vattenkokaren och häller i en kastrull o ner med skålen med mat. Använder inte lock, rör ändå i maten massa.

• EmmaW84
    anansie skrev 2011-08-04 22:16:04 följande:
    Gör all mat själv så tar upp o tinar den, kokar upp vatten i vattenkokaren och häller i en kastrull o ner med skålen med mat. Använder inte lock, rör ändå i maten massa.
    Okej. Förlåt att du får hundra frågor nu men brukar det ta lång tid? Blandar du de olika smakerna dår när du rör och vad tycker barnet om det? Min dotter är rätt "kräsen" (om man nu kan vara det när man är så liten)
Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?