Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?

Jag kommer inte ihåg riktigt hur mycket vi köpte, men inte mycket alls och det var tur eftersom vi fick hur mycket kläder som helst!

• älskarlivet81
    emelyl skrev 2011-08-05 09:29:48 följande:
    Vår son är lång o smal därför hade han strl 50 i byxor länge. Även om han vägde 4008g vid födsel så vägde han vid 8mån 8800g. Många av hans kompisar som är födda ungefär samtidigt o då vägde runt 3500g har växt om honom o vägde runt 9500g vid 8mån. :)
    oj, 9500 vägde vår tjej när hon var 1 år! :)
  • älskarlivet81
    Turez skrev 2011-08-05 09:42:45 följande:
    Köp inte allt för mycket i storlek 50. När jag gick igenom lillans garderob nu så var det mycket i storlek 50 hon aldrig använt och något som hon bara använt någon gång. I början ska de ju ha mycket närhet hud mot hud och därför behövs det inga kläder.
    Vi använde inga pyjamasar utan bara en bomullsfilt.
    Storlek 56 är en bra storlek att köpa kläder i.
    Vissa body-typer i 56 kan min fyra månaders ha fortfarande. Det har med matrialet på kläderna att göra.
    Andra bodysar är inte lika töjbara.
    Ska ha? Och behövs inga kläder?? Vi hade i princip aldrig närhet hud mot hud.. Jag går liksom inte naken inomhus, hehe...

• älskarlivet81
    Turez skrev 2011-08-05 09:48:56 följande:
    Det bästa är hud mot hud i början. Men ska och ska.
    Nu menar jag inte att alla ska gå nakna.
    Utan bebisen har blöja och mamman är utan tröja vid amning och pappan kan sitta i soffan och ha lillen i famnen, utan tröja. Vips, så är du inte naken Flört

Men så vitt jag vet så föds vi inte med kläder...
    Jag ammade aldrig utan tröja.. Och vår bebis hade bara blöja rätt mycket eftersom det var 35 grader varmt förra sommaren.. Men det var aldrig någon som pratade om hud mot hud och att det skulle vara det bästa i början, inte ens på bb..
  • älskarlivet81
    Thegran skrev 2011-08-05 10:50:28 följande:

har förespråkade de mycket hud mot hud. och tycker iof att det säger sig självt att den kontakten är bra :)
    jag gickdessutom utan tröja och bh hemma i stort sett hela tiden (när det inte var folk hemma vill säga..) de första två veckorna, eftersom mina sår på bröstvårtorna skulle få läka... :)

ok, ja jag gick inte utan tröja och bh, läckte som ett såll så hade jag inte haft bh hade det inte varit trevligt för någon... Sov t.o.m med bh... Hade också sår på bröstvårtorna, men använde vårtnapp så att de skulle läka..

• älskarlivet81
    Emmalinnéa skrev 2011-08-05 11:31:53 följande:
    kan tillägga att jag enbart köpte en body,ett par byxor ,två par strumpor , två mössor och en tröjja. restan kom släktingar med så vi hade säkert 20 utav varje sedan :)
    använde bb:s kläder de första dagarna så de andra kunde åka iväg å köpa lite kläder åt den lille.

min pojk var 48 cm lång och vägde 2760 g så storlek 50 var nog det dubbla av vad han behövde men jag tror inte det finns kläder mindre än så vad jag har sett :) 
    Jo då det finns mindre kläder än så, har nog sett ner till 38 eller något, men i alla fall 44 är inte helt omöjligt att få tag på..
  • älskarlivet81
    Emmalinnéa skrev 2011-08-05 13:05:55 följande:
    jasså finns det? vart då? det kan va bra att kanske få tag på nu när det är en liten till på g :)
    Men tror ni att den lilla kommer vara så lten så att den behöver stl 44? Finns bl.a. på Babyland/Barnens hus tror jag.
  • älskarlivet81
    hannis skrev 2011-08-05 13:22:13 följande:
    De kanske förutsätter att alla vet att hud mot hud är att rekommendera i början. Främjar ju amningen tex.
    Alla "vet"?? Hmm, jag var kvar på bb egenvård någon dag extra enbart för att amningen skulle komma igång, var ingen som snackade om hud mot hud... Och när väl amningen kom igång, med vårtnappens hjälp så funkade allt utmärkt och det även utan att vara hud mot hud!
Svar på tråden babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?