• stoltmamma87

babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?

tycker det känns lite svårt att veta hur mycket kläder som behövs. de växer väl ur kläderna ganska fort. hur mycket har ni köpte i strl 50/56?

jag har inhandlat:
    Bodys 4st
    Byxor 4st
    Tröjor 3st (varav en stickad)
    Pyjamas 2st
    sockor 5par (strl 0-2mån)
    mössor (hjälmmössor) 2st

3st av dessa plagg är i strl 50 resten är strl 56.

låter detta lite eller mycket?

• Svar på tråden babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?
  • Emmies mamma

Om du har fri tillgång till tvättmaskin så klarar du dej nog. Visar det sej att du får en kräk-bebis så behöver du kanske fler bodys men det märker du. Tycker du har satt ihop ett bra startkit!

• älskarlivet81

Jag kommer inte ihåg riktigt hur mycket vi köpte, men inte mycket alls och det var tur eftersom vi fick hur mycket kläder som helst!

• stoltmamma87
    Emmies mamma skrev 2011-08-05 09:16:02 följande:
    Om du har fri tillgång till tvättmaskin så klarar du dej nog. Visar det sej att du får en kräk-bebis så behöver du kanske fler bodys men det märker du. Tycker du har satt ihop ett bra startkit!
    ja tvättmaskin finns då kanske man kan vänta med att inhandla mer tills bebis anländer då!
  • emelyl

Räcker nog till en början. Du kan ju komplettera senare. Beror ju också på hur 'stor' eller 'liten' din bebis är. Vår son växte ur strl 50 på bara nån vecka, men han var ju också 54cm o 4008g när han kom. :)
    Ett tips är o köpa byxor med mudd som går o vika ner. Vår son hade strl 50 i vissabyxor i flera månader eftersom de gick att 'förlänga'. :)
    Pyjamas har vi alltid haft i massor - ett tag läckte blöjan nattetid vilket gjorde att ibland använde vi 3 pyjamasar/natt. :)

• stoltmamma87
    emelyl skrev 2011-08-05 09:23:10 följande:
    Räcker nog till en början. Du kan ju komplettera senare. Beror ju också på hur 'stor' eller 'liten' din bebis är. Vår son växte ur strl 50 på bara nån vecka, men han var ju också 54cm o 4008g när han kom. :)
    Ett tips är o köpa byxor med mudd som går o vika ner. Vår son hade strl 50 i vissabyxor i flera månader eftersom de gick att 'förlänga'. :)
    Pyjamas har vi alltid haft i massor - ett tag läckte blöjan nattetid vilket gjorde att ibland använde vi 3 pyjamasar/natt. :)
    jag har bara inhandlat såna byxor med mudd eftersom jag tycker precis som du att dom "går att förlänga" jag kommer få ett litet barn så förhoppningsvis kan bebisen ha kläderna mer än ngn vecka
  • emelyl

Vår son är lång o smal därför hade han strl 50 i byxor länge. Även om han vägde 4008g vid födsel så vägde han vid 8mån 8800g. Många av hans kompisar som är födda ungefär samtidigt o då vägde runt 3500g har växt om honom o vägde runt 9500g vid 8mån. :)

• älskarlivet81
    emelyl skrev 2011-08-05 09:29:48 följande:
    Vår son är lång o smal därför hade han strl 50 i byxor länge. Även om han vägde 4008g vid födsel så vägde han vid 8mån 8800g. Många av hans kompisar som är födda ungefär samtidigt o då vägde runt 3500g har växt om honom o vägde runt 9500g vid 8mån. :)
    oj, 9500 vägde vår tjej när hon var 1 år! :)
  • Flejsboden

vi köpte alldeles för mycket, hann bara använda hälften nästan =) denna gång tänker jag bara köpa nåt enstaka plagg för att ha med sig hem från sjukhuset och köpa mer sen. roligare att köpa när den e född tycker jag :)

men det du har skrivit räcker alldeles utmärkt, som sagt går alltid att köpa mer i efterhand.  

• Turez

Köp inte allt för mycket i storlek 50. När jag gick igenom lillans garderob nu så var det mycket i storlek 50 hon aldrig använt och något som hon bara använt någon gång. I början ska de ju ha mycket närhet hud mot hud och därför behövs det inga kläder.
    Vi använde inga pyjamasar utan bara en bomullsfilt.
    Storlek 56 är en bra storlek att köpa kläder i.
    Vissa body-typer i 56 kan min fyra månaders ha fortfarande. Det har med matrialet på kläderna att göra.
    Andra bodysar är inte lika töjbara.

Svar på tråden babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?