Barnvakt till 6-månaders bebis
Hej!
Min sambo och jag funderar på att åka bort en weekend (fre-sön) och lämna vår då 6 månaders bebis hemma hos hans moster. Hon skulle då bo hos oss så att han får vara i sin hemmamiljö. Han har träffat henne väldigt mycket från födseln och hon har varit barnvakt några timmar vid flera tillfällen och det har gått bra. Nu har vi dock varit bortresta så de har inte träffats på tre veckor, vilket gör att de kanske tappat kontakten?
Vi har nyligen haft barnvakt åt honom ett dygn och det gick jättebra. Vi hade då varit på landet tillsammans med hans faster i en vecka och han fick stanna med henne där när vi åkte hem ett dygn. Det kändes som han knappt märkte att vi var borta.
Vad tror du om att lämna honom lite längre, alltså två dygn? Tror du han reagerar annorlunda vid 6 månader än vid 4 månader som han var när vi lämnade honom nu? Det vore otroligt skönt för oss att få lite egen tid ( det har varit en ganska jobbig start, jobbig förlossning etc.) men jag är rädd att han ska känna sig övergiven? Kan tillägga att jag inte ammar.