• bakaenkaka

    flyga med Norwegian, vagnhantering

    Hej!

    Finns det någon som har erfarenhet av Norwegians hantering av babyskydd/barnvagn? Enligt hemsidan får ju barn uner 2 år medta en barnvagn och ett babyskydd utan extra kostnad. Gissar att det checkas in, men hur? Plastas det in? Betalar man själv för emballage? I vilket skick kom det fram?

  • Svar på tråden flyga med Norwegian, vagnhantering
  • bakaenkaka

    Ja, det kunde man ju tro... Att skriva att vsgn/babyskydd är gratis att ta med, och i samma andetag avsäga sig i proncip allt ansvar för bagaget...

    Vår fina barnvagn har det ju aldrig varit tal om att ta med, men något kommer vi ju behöva på plats. Kanske får köpa billig begagnad sulky endast för detta ändamål? Beggade sulkys känns dock lite osäkra... Andra idéer?

  • Alexi

    Jag åkte med dem i vintras. Vågade faktiskt inte ta med mig babyskyddet av just den anledningen som Cosinus skriver så jag hyrde ett i Spanien. Chansade dock med barnvagnen och det gick bra. På hemresan fick jag ta med den ända fram till gaten så då såg man ju att de hanterade den väl.

  • ADC

    Det finns speciella "lådor" som du kan hyra till vagnen. Iaf om du åker från Sturup. Kostar ca 150kr för en hel vecka. Måste bokas i förväg, kolla på airshells.com. Det enda dumma är att man själv måste förvara den till hemresan. Skyddar vagnen jättebra!

  • bakaenkaka

    Tack för input!

    Alexi: Men hur vet man hur de hanterar vagnen när man väl checkat in?

    ADC: Bra tips! Kollade deras hemsida. Förvaringsprodukterna de har ser ut att vara mjuka, stämmer det? Norwegian vill att man förpackar vagnen i "hård" låda.

  • Alexi
    bakaenkaka skrev 2011-08-05 18:12:51 följande:
    Tack för input!

    Alexi: Men hur vet man hur de hanterar vagnen när man väl checkat in?

    ADC: Bra tips! Kollade deras hemsida. Förvaringsprodukterna de har ser ut att vara mjuka, stämmer det? Norwegian vill att man förpackar vagnen i "hård" låda.
    Det vet man inte... Så jag valde att chansa för jag var tvungen att ha en vagn till sonen som var tre månader och ville inte ta någon "skräpvagn".
  • cosinus

    Min erfarenhet med vagn och flyg är rätt usel. Är dock osäker på om jag flugit med norweigan (det var några år sen jag flög som mest).

    Men av 6-7 flygningar med barn och vagn så har vagnen gått sönder och behövt åtgärdas på alla utom en av resorna (antingen dit eller hem). Allt ifrån att hela chassit blev snett till att de har fått byta någon av axlarna till att de bara behövt knacka ut någon axel som hamnat snett till rejäla repor o s v.  Jag har dock aldrig haft problem att få ersättning men jag flög nog mest SAS och ibland malmö aviation.

  • Alexi

    förresten, jag kom på, en anledning också till att jag vågade chansa är att jag har en barnvagnsförsäkring som vi tecknade när vi köpte vagnen och den är rätt generös och skulle ha täckt ev skador som inte Norwegian skulle ha ersatt.

  • syrena

    Har flugit ganska många gånger med Norwegian och har inte haft några bekymmer med att a med vagn och bil barnstol och det har varit helt var gång och man får storaplast påsar att lägga det i och så får man lämna det vid specialbagage efter att du checkat in vanligt bagage och barnet få ta med sig en väska på 5 kg som du checkar in ..

  • ADC

    Jo, Airshells är ganska mjuka men ändå rejäla! Vi flög med Norwegian och som petramaria skriver checkar man in som specialbagage.

  • Curlie

    Väcker liv i tråden igen! Bokar man bagaget/vagnen när man bokar biljetten eller gör man det på plats, vid incheckning?

    Ni vars vagnar gått sönder, hur packade ni dem? Använde ni airshells?

  • daimstrut

    Jag har flugit med Norwegian många ggr och aldrig haft problem. Men har haft en billig sulky utifall att. Man får checka in manuellt, du betalar inget i förväg, om du tar ut bagagelappar i automaterna får du bara de för väskorna, lapp för vagnen får du från personal i incheckningsdisken. Har alltid fått en plastpåse gratis också. Sen lägger man in vagnen vid specialbagage.

  • skyus

    Tar aldrig med vagn om jag flyger Norwegian, pg a flera kvaddade vagnar och 0:- i ersättning.

  • Sirling

    Jag har flugit hur mycket som helst med vagn, någon gång med Norwegian med. Vi har en speciell resevagn som vi inte är särskilt rädda om, då allt flygbagage hanteras rätt ovarsamt. 

    Man behöver aldrig boka bagage för vagn, utan man tar med den till flygplatsen och checkar in den kostnadsfritt där.

    På vissa flygplatser måste man lämna vagnen redan vid incheckningen, tex på Arlanda. Ganska många andra flygplatser tillåter att man tag mer vagnen och fäller ihop den vid gaten eller ute vid flygplanet.

    Oftast får man köpa till påse, ibland får man en gratis. Vi skippar alltid det. 

  • Frogglo99

    Vi reste i November 2017 med Norwegian, checkade in barnvagn som specialbagage. När vi kom fram var ena hjulet helt avbrutet (vi hade en Brio och dom är ju hyfsad kvalite). Vi anmälde detta på plats direkt, tog bilder och mailade till Norwegian dagen efter. Svaret vi fick var att det inte var en vadderad väska, trots att vi hade bubbelplast och väska, och att dom inte hade något ansvar. Norwegian suger i mina ögon. Att dom förstörde vår semester skiter dom helt i oxå.

Svar på tråden flyga med Norwegian, vagnhantering