• Amorella

    är såå sur på sas!!

    Har nu rest med SAS fem ggr med vår baby och jag blir bara mer och mer irriterad på dem! De senaste gångerna var det rena katastrofen!

    (1) PLATSRESERVERINGEN
    På SAS tillämpar man platsreservering och det verkar enbart vara negativt för småbarnsföräldrar. För det första är det jättesvårt att få sitta tillsammans, vilket man självklart vill göra när man reser med bebis. De senaste två gångerna har jag och sambon inte blivit placerade tillsammans, eftersom det inte har funnits två platser bredvid varandra när vi har checkat in. Vi har helt enkelt checkat in "för sent" enligt SAS, trots att vi varit ute på flygplatsen i god tid (40-60 minuter innan avgång) och kommit med anslutande flygbuss. De flesta resenärer verkar reservera säten på internet i förväg, men det kan man inte göra om man reser med bebis. Istället har vi själva fått byta till oss två platser tillsammans när vi väl varit ombord.
    För det andra får man inte välja själv var man vill sitta i planet. Vi sitter gärna längst fram eller längst bak där det är lite lugnare, men med SAS blir vi alltid placerade långt in i planet - mitt i smeten...
    För det tredje har vi hittills alltid tvingats ha babyn i knäet hela resan, trots att det kan finnas gott om lediga platser ombord. Dessa platser är dock placerade någon annanstans i planet och inte där vi sitter. Vi har t.ex. rest en gång när planet inte ens var halvfullt och ändå tvingats ha babyn i knäet för att vi har placerats på en tre-rad med en annan resenär. Samtidigt satt det en eller två passagerare på alla andra rader... Hos övriga flygbolag (Malmö Aviation och Fly Nordic) är det självklart att eventuella lediga säten går till dem som reser med bebis.

    (2) INCHECKNING OCH OMBORDSTIGNING
    Hos SAS sker incheckningen i två steg: Först ska man hitta en anställd som kan hjälpa till med incheckningen i automaten eftersom man inte kan göra det själv när man reser med bebis. Sedan måste man ställa sig i kö för att droppa bagaget. Hos övriga bolag checkar man in och droppar bagage på ett och samma ställe.
    Hos övriga bolag (i alla fall Malmö Aviation och Fly Nordic) erbjuds resenärer med bebis att stiga ombord på planet först av alla, så att man ska slippa köa och trängas i gaten och i mittgången på planet. Man kan i lugn och ro välja var i planet man vill sitta och sedan ge babyn mat och pyssla om den i väntan på take off. Hos SAS tillämpas inte denna princip, utan man får trängas med alla andra vilket i alla fall vår baby blir stressad av. Plus att det är ganska jobbigt att stå och hålla en sprattlig och kanske arg baby i en lång kö...

    (3) FÖRSTÖRD BARNVAGN
    Efter sista flygningen var ena hjulet på vår barnvagn totalförstört. Jag gick genast till infon för att göra en reklamation. En vänlig kvinna hjälpte mig snabbt med det och jag var nöjd så långt. Då stövlar det ut en SAS-snubbe som påstår sig vara "expert" på reklamation av barnvagnar. Han tittar på vagnen och tycker att jag överreagerar: Hjulet är visserligen trasigt och pekar allt annat än framåt "men det sitter ju ändå fast!". Sedan börjar förolämpningarna hagla över mig: Han tycker att vår vagn ser plastig ut och anser den vara av dålig kvalitet. Han spekulerar kring att vi med all sannolikhet betalat ett rejält överpris. Han ifrågasätter modellen - han har aldrig sett den förut eller hört talas om märket (Teutonia...) så det kan inte vara särskilt bra. Och så vidare och så vidare. Eftersom vi är väldigt nöjda med vår vagn, tog jag illa upp. Inte förväntar man sig att bli förolämpad när man fått något förstört?! Varför inte vara lite ödmjuk?!
    Till SAS försvar ska dock sägas att de bjöd oss på taxi hem och att vi fick hjulet fixat på Baby-Proffsen vilket SAS betalade. Men det var då inte den himla gubbens förtjänst!

    (4) SÄKERHETSGENOMGÅNG
    SAS har ingen säkerhetsgenomgång för hur man reser med spädbarn. Vi hade flugit med SAS tre ggr innan en flygvärdinna på Fly Nordic berättade att babyn ska sitta FRAMÅT i knäet under start och landning. Det hade vår baby inte gjort under tidigare flygningar, eftersom vi inte visste om det... Dessutom - bara en gång av fem har flygvärdinnan på SAS visat hur flytvästen man får till babyn fungerar, trots att dessa ser olika ut i olika plan.

    Vi försöker undvika SAS så gott det går, men på lördagar är det bara SAS som flyger mellan Umeå och Stockholm så då har vi tyvärr inget val... Är det någon annan som har liknande erfarenheter av SAS eller är det bara vi som har haft "otur"?!

  • Svar på tråden är såå sur på sas!!
  • nattinattio

    nu är ju vår tjej större, så om platsbokningen kan jag inte uttala mig om , men resten stämmer nog när man funderar... oavsett med vilket annat bolag vi rest med innom å utom landet så har barnfamiljerna fått gå först - förutom då hos sas.. bältet å flygvästen känner jag oxå igen från den tiden flickan var liten...

    tyvärr är det ju som du säger att sas har bästa tiderna å flest avgångar även mellan sthlm - luleå..

  • artie

    Vi har flugit med SAS till England med våra tvillingar när de var 5 veckor gamla.
    vi upplevde det som jobbigt eftersom man måste checka in barnvagnen vid check-in och bära barnen till gaten(inte lätt med tvillingar).
    Vi fick gå ombord först men fick inte sitta med varandra utan på väg dit 3 rader emellan oss.
    Sedan när vi kom fram var barnvagnen skadade.

    På väg hem gick det lite bättre i att vi fick ta med oss barnvagnen till gaten och sedan fick vi sitta på samma rad (på olika sidor av korridoren eftersom de har bara en syrgasmask till barn per rad) och personalen flyttade de andra som satte på vår rad till andra lediga platser så vi had hela raden själva.
    Men igen skadade de vagnen. Vi anmälde skadan på flyplatsen och de var ganska bra. Vi lämnade in den på Babyproffsen och fick en hel ny vagn nästa dagen.

    Men vilken förlust för SAS. Hela resan kostade familjen runt 3000kr och en ny vagn kostade SAS 12 000kr (Det var en Urban Jungle tvillingvagn)

    Vi ska åker igen snart och ser inte fram emot det.

  • Morbid Mistress

    Att du inte får välja vart du vill sitta beror på att det är bara på vissa rader det finns extra syrgasmasker. Det är även därför du måste checka in manuellt, annars slumpas platserna ut.

    Ang säkerhetsgenomgång har jag alltid fått det när personalen hjälpt mig att sätta mig tillrätta.

    Jag har flugit flera gånger med SAS och servicen har alltid varit toppenbra. Jag har fått hjälp med mitt bagage, hjälp inne i planet m.m.

    Flyger du ofta med spädbarn kan jag varmt rekomendera att ha sjal eller sele med. Då slipper man hålla i en sprattlig bäbis och det går mycket smidigt att ta sig av och på planet.

  • Amorella

    Men hos Malmö Aviation och Fly Nordic får man ju välja var man vill sitta själv? Gäller inte det med syrgasmaskerna hos dem i så fall? Och när vi inte har blivit placerade bredvid varandra hos SAS har vi ju själva fått byta platser med andra inne i planet (enligt råd från personalen i gaten) och det har ju gått bra, så jag tror inte det med syrgasmaskerna riktigt stämmer. Eller så har kabinpersonalen inte brytt sig... Jag tycker ändå hela systemet på platsreserveringar på inrikesflighterna suger. Vem är det egentligen som vill ha det? För vem är det bra?! Om man nu tvunget ska ha det - varför inte reservera de främsta och de bakersta raderna för barnfamiljer som kan checka in först på flygplatsen? Eller i alla fall göra det möjligt för barnfamiljer att RINGA i förväg och reservera platser ihop, eftersom det inte går att göra på nätet.

  • TjorveniSkåne

    Håller med dig! Sas suger med bebis! Jag har iofs lyckats checka in via nätet (utrikes) och fått den plats jag vill ha, men som du säger, aldrig där det finns ledig plats brevid!

    De behandlar vagnar som s**t, vi har fått 3 betydande, reparationskrävande skador på 4 resor! Det är kanske för att de förlorar pengar på oss som de behandlar oss så?

    En ynka tröst är att British Midlands är 10 resor sämre. Direkt oförskämda flygvärdinnor, trång pga att de tillåter alldeles för mycket handbagage i små plan och en kundtjänst vid som känns helt uråldrig. När vi till sist fick vår ersättning kom det som en brittisk inrikescheck, som jag med mycket möda och till en hutlös avgift fick inlöst här.

    De ända som jag tycker har varit ok att flyga med är charterbolag, de vet hur barnfamiljer vill ha det! Dock finns det väl ingen charter till Umeå, ha ha!

  • Druiz

    Du skrämmer mig.. :) Jag flög med Flynordic till Luleå en vecka sen o nu ska jag åka med SAS hem till Sthlm på torsd. Dessutom har min man åkt hem tidigare så nu e det bara jag o min 1 mån gamla bebis. Hur ska det gå? Måste bilbarnsstolen checkas in som specialbagage? Barnvagn har jag inte m mig som tur e. Har du några tips inför min resa...tänkte på så många ggr som du rest m bebis?? Jag boka ungdomsbiljett o på de biljetterna står det inte att jag har bebis. Utan SAS sa till mig att jag bara ska säga till vid incheckningen att jag har en bebis m mig. Stämmer det? Så de inte lurat mig. Vore tacksam för svar!

  • Amorella

    Det där med ungdomsbiljett låter skumt! För det får bara vara ett visst antal bebisar per flight (begränsat antal bälten och västar för bebisar) så risken är att "bebiskvoten" är full när du kommer ut till flygplatsen. Jag skulle ringt SAS igen och kollat för säkerhets skull! Jag vet oxå att man inte får ha bebis eller barn överhuvudtaget med sig när man reser på studentbiljett, men det kanske är annorlunda med ungdomsbiljett?

    Bilbarnstolen måste ju checkas in. Den stoppar man väl i samma sorts påse som barnvagen och det går väl som specialbagage. Men på små flygplatser är det väl ingen skillnad. På Arlanda däremot måste det ju lämnas in på ett särskilt ställe.

    Det kommer säkert gå jättebra att flyga! När vår baby var så liten brukade hon sova hela tiden. Det är nu när hon är större som hon blir arg av att sitta i knäet så länge. Det är ju så trångt för henne. Ta med en mysig filt in i kabinen och var beredd med nappen om din baby använder det. Och få inte panik om hon gallskriker hela resan. Övriga passagerare bryr sig inte och det är ett bra sätt för babyn att tryckutjämna om det gör ont i öronen.

    För övrigt mailade jag mina synpunkter ovan till SAS och fick ett svar typ "Goddag yxskaft".
    - Platsreservering har man för att "frekventa resenärer" vill ha det; absolut ingen förståelse för att barnfamiljer vill eller behöver sitta tillsammans
    - Att familjer som reser med bebis inte får ett extra ledigt säte till bebisen om det finns en massa säten lediga, beror på "säkerhetsskäl" (???)
    - Varför barnfamiljer inte får gå på först visste hon inte

  • Druiz

    Amorella: Jag får nog ringa SAS för jag tänker inte förlora min biljett pga vad de säger till mig i tel. Till mig sa de att det inte finns nån begränsning för bebisar. Det var bara Flynordic som hade det. Men det låter skumt. Tack för hjälpen!

  • AnnaOnIce

    Jag tycker du ska skriva detta till SAS!
    Det är synd att ni blivit behandlade så.

    Mvh Anna

  • Amorella

    Jo, men jag har ju skrivit till SAS - ungefär det jag skrev ovan i min TS. Och jag fick följande svar:

    "Tack för din mail med synpunkter på dina resor med SAS.
    Jag vill börja med att beklaga det bemötande du upplevt att du fått från mina kollegor. Det är mycket viktigt med ett bra bemötande och du ska inte som resenär på SAS behöva känna att du blir förolämpad.
    SAS erbjuder, sedan några år tillbaka möjlighet för vissa passagerare att resevera en plats ombord. Det är något många av våra frekventa kunder efterfrågar. Man kan också checka in sig via vår hemsida 22 timmar innan avresa - då väljer man en sittplats. Jag tror att det var det ni gjorde när det sedan blev en ändring av flygplanstyp som gjorde att ni ändå inte fick sitta bredvid varandra.
    Barn under 2år erhåller igen egen sittplats, detta har med säkerheten ombord att göra och är något vi inte gör avsteg ifrån.
    Varför vi inte erbjuder barnfamiljer att gå ombord först vet jag faktiskt inte men jag lovar dig att föra ditt förslag vidare till de kollegor som arbetar med detta.
    Jag hoppas att detta ger svar på dina frågor. Jag hoppas att vi fortsatt får se dig och din familj ombord på SAS."

    D.v.s. inte minsta förståelse för att barnfamiljer vill/behöver sitta tillsammans och inte heller någon förståelse för de olägenheter platsreserveringen innebär när man reser med spädbarn eftersom man då inte kan förboka plats. Ingenting om den krångliga incheckningen och ingenting om hur orimligt det är att man tvingas sitta och ha sin baby i knäet hela resan när planet inte ens är halvfullt. Svaret var verkligen "goddag yxskaft" - jag undrar om hon överhuvudtaget läste det jag skrev...

Svar på tråden är såå sur på sas!!