• Amorella

är såå sur på sas!!

Har nu rest med SAS fem ggr med vår baby och jag blir bara mer och mer irriterad på dem! De senaste gångerna var det rena katastrofen!

(1) PLATSRESERVERINGEN
    På SAS tillämpar man platsreservering och det verkar enbart vara negativt för småbarnsföräldrar. För det första är det jättesvårt att få sitta tillsammans, vilket man självklart vill göra när man reser med bebis. De senaste två gångerna har jag och sambon inte blivit placerade tillsammans, eftersom det inte har funnits två platser bredvid varandra när vi har checkat in. Vi har helt enkelt checkat in "för sent" enligt SAS, trots att vi varit ute på flygplatsen i god tid (40-60 minuter innan avgång) och kommit med anslutande flygbuss. De flesta resenärer verkar reservera säten på internet i förväg, men det kan man inte göra om man reser med bebis. Istället har vi själva fått byta till oss två platser tillsammans när vi väl varit ombord.
    För det andra får man inte välja själv var man vill sitta i planet. Vi sitter gärna längst fram eller längst bak där det är lite lugnare, men med SAS blir vi alltid placerade långt in i planet - mitt i smeten...
    För det tredje har vi hittills alltid tvingats ha babyn i knäet hela resan, trots att det kan finnas gott om lediga platser ombord. Dessa platser är dock placerade någon annanstans i planet och inte där vi sitter. Vi har t.ex. rest en gång när planet inte ens var halvfullt och ändå tvingats ha babyn i knäet för att vi har placerats på en tre-rad med en annan resenär. Samtidigt satt det en eller två passagerare på alla andra rader... Hos övriga flygbolag (Malmö Aviation och Fly Nordic) är det självklart att eventuella lediga säten går till dem som reser med bebis.

(2) INCHECKNING OCH OMBORDSTIGNING
    Hos SAS sker incheckningen i två steg: Först ska man hitta en anställd som kan hjälpa till med incheckningen i automaten eftersom man inte kan göra det själv när man reser med bebis. Sedan måste man ställa sig i kö för att droppa bagaget. Hos övriga bolag checkar man in och droppar bagage på ett och samma ställe.
    Hos övriga bolag (i alla fall Malmö Aviation och Fly Nordic) erbjuds resenärer med bebis att stiga ombord på planet först av alla, så att man ska slippa köa och trängas i gaten och i mittgången på planet. Man kan i lugn och ro välja var i planet man vill sitta och sedan ge babyn mat och pyssla om den i väntan på take off. Hos SAS tillämpas inte denna princip, utan man får trängas med alla andra vilket i alla fall vår baby blir stressad av. Plus att det är ganska jobbigt att stå och hålla en sprattlig och kanske arg baby i en lång kö...

(3) FÖRSTÖRD BARNVAGN
    Efter sista flygningen var ena hjulet på vår barnvagn totalförstört. Jag gick genast till infon för att göra en reklamation. En vänlig kvinna hjälpte mig snabbt med det och jag var nöjd så långt. Då stövlar det ut en SAS-snubbe som påstår sig vara "expert" på reklamation av barnvagnar. Han tittar på vagnen och tycker att jag överreagerar: Hjulet är visserligen trasigt och pekar allt annat än framåt "men det sitter ju ändå fast!". Sedan börjar förolämpningarna hagla över mig: Han tycker att vår vagn ser plastig ut och anser den vara av dålig kvalitet. Han spekulerar kring att vi med all sannolikhet betalat ett rejält överpris. Han ifrågasätter modellen - han har aldrig sett den förut eller hört talas om märket (Teutonia...) så det kan inte vara särskilt bra. Och så vidare och så vidare. Eftersom vi är väldigt nöjda med vår vagn, tog jag illa upp. Inte förväntar man sig att bli förolämpad när man fått något förstört?! Varför inte vara lite ödmjuk?!
    Till SAS försvar ska dock sägas att de bjöd oss på taxi hem och att vi fick hjulet fixat på Baby-Proffsen vilket SAS betalade. Men det var då inte den himla gubbens förtjänst!

(4) SÄKERHETSGENOMGÅNG
    SAS har ingen säkerhetsgenomgång för hur man reser med spädbarn. Vi hade flugit med SAS tre ggr innan en flygvärdinna på Fly Nordic berättade att babyn ska sitta FRAMÅT i knäet under start och landning. Det hade vår baby inte gjort under tidigare flygningar, eftersom vi inte visste om det... Dessutom - bara en gång av fem har flygvärdinnan på SAS visat hur flytvästen man får till babyn fungerar, trots att dessa ser olika ut i olika plan.

Vi försöker undvika SAS så gott det går, men på lördagar är det bara SAS som flyger mellan Umeå och Stockholm så då har vi tyvärr inget val... Är det någon annan som har liknande erfarenheter av SAS eller är det bara vi som har haft "otur"?!

• Svar på tråden är såå sur på sas!!
  • DestinationX

Har jobbat inom flygbranshen i 9 år och har bara 1 god råd om barnvagn: ta inte en ny och fin barnvagn med dig!!! Använd en gammal! Det spelar inte alls någon roll vilket flygbolag du väljer! 50% av alla barnvagn kommer förstörd ut ur planet. Det är inte hellers flygbolagets fel, det är handlingsbolagets fel (ground operations). Oftast använder flera flygbolag samma handligsbolag.

Jag bor i Sverige, men min familj bor i Belgien och jag kommer oxå att ha en vagn där nere så jag slipper ta med den. När vi ska ut och resa använder jag en liten gammal buggy, eller så köper jag en gammal på plats.

• nattinattio

vi har rest flera gånger per år och alltid haft vagenen med oss, aldrig några problem!

• Bravo

Har rest flera ggr med SAS både inrikes och utrikes och aldrig haft några problem. Det där med att barnfamiljer får gå på först är "standard" på SAS. MEN det är inte alltid det sker pga vem som står i gaten. Ett råd är att be personalen i GATEN att ni ska få gå ombord först för att ni har ert barn med er. Då brukar det alltid lösa sig.

• Loren

Hmmm....Vi ska resa med SAS i maj till USA, och vi kunde boka platser via telefon (hade först beställt biljetterna via internet). Ska fråga dem om vagnen på kundtjänst också. När jag rest med den tidigare (dock utan barn) så har barnfamiljer fått gå på först också. Hoppas att det blir bra när vi åker, låter ju som du har haft otur. Vi fick så bra pris med dem till Portland Oregon så därför blev de dem, plus att jag ABSOLUT vägrar att resa med KLM (som är billiga) - har urdålig erfarenhet av samtliga resor overseas med dem.

• Amorella

Ja, nu har ju fokus kommit att hamna mycket om just boardingen...

Jag skulle tycka det kändes DUMT att be att få gå på först om inte personalen tar ett sådant initiativ; det skulle kännas som att trängas. Och dessutom är jag inte alls säker på att vi verkligen skulle få gå ombord först! Vi reste bl.a. när SAS precis hade infört obligatorisk incheckning i automat. Det fanns dock inga anslag om det så vi ställde oss i kön som vanligt, tillsammans med flera andra. Vi väntade LÄÄNGE och när det äntligen var vår tur fräste den SAS-anställde att hon inte kunde inte hjälpa oss. Vi BAD att hon skulle ta hänsyn till att vi inte ville köa mer med vår baby som gallskrek och var hungrig, men hon upprepade bara att det kunde hon INTE göra. Hon var direkt otrevlig. Vi fick gå ur kön, leta efter någon som kunde checka in oss och sedan ställa oss sist i kön igen... Sannolikheten att vi sedan frågar samma människa i gaten om vi går gå på först är ... noll!

Att byta plats är väl enkelt om man sitter på varsin sida av mittgången t.ex., men när den andra har blivit placerad flera rader bort är det inte lika lätt. Någon flygvärdinna som kan hjälpa till brukar man inte se röken av. Visst har vi till slut lyckats byta platser med andra passagerare, men det har inte varit helt lätt eftersom flera vi har frågat reser i par och vill sitta tillsammans.

Hela incheckningsproceduren är jobbig, med stressad och sur personal som ska hjälpa till eftersom vi inte får checka in i automaten. Något välkomnande leende får man då aldrig, utan det är ett "Ska ni resa med babyn?! Ja, då får jag checka in er här". Och alltid är det något fel - kortet funkar inte, det är jobbigt att vi har olika efternamn, vår baby hittas inte i passagerarlistan o.s.v. Man ber om en tvårad, men får en delad trerad. Man ber att få sitta längst bak, men placeras mitt i planet. Aldrig att personen som gör incheckningen berättar det innan eller t.o.m. förklarar varför - nä, det är alltid en "överraskning" var man hamnar!

Jag låter ju som världens gnällspik men vi är oftast väldigt nöjda resenärer i övrigt. Och vi är också väldigt vana att resa med vår bebis (flugit 10 ggr, färja 20 ggr, tåg och buss en massa ggr). Självklart går alla de "problem" jag har listat upp att lösa på olika sätt: Vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång, ha bärsele, be själv att få gå på planet först (fast det är ju ingen vits om man ändå ska byta platser), springa runt på planet och försöka byta till sig platser bredvid varandra, be flygvärdinnan om en säkerhetsgenomgång o.s.v. Men för oss är den enklaste lösningen att helt enkelt undvika SAS i fortsättningen.

Kul i alla fall att andra är nöjda! Och det menar jag. Kanske helt enkelt SAS inte passar oss?

• Loren

Nu ringde en tjej från SAS kundtjänst upp mig och sa att vår platsbokning med "bassinette" var klar, och vi sitter alla såklart tillsammans. hittills verkar det okej....hoppas att det fortsätter så!

• Amorella

Loren:
    Det går säkert jättebra! Det är nog bara vi som inte drar jämt med SAS!
    Vi är ju väldigt förtjusta i Fly Nordic, som några av våra bekanta har väldigt dåliga erfarenheter av. Flera har råkat ut för extremt försenat bagage bl.a. som man själv får åka ut till flygplatsen och hämta. (T.ex. min svåger kom med Fly Nordics sista plan till Umeå före julafton och då hade de lämnat typ hälften av alla passagerares bagage på Arlanda. Det kom inte fram förrän sent på annandagen. Kul med allas julklappar...)

• Cia o krabaten

Usch vad tråkigt det låter. Vill bara tipsa om att checka in på nätet.
    Det gör alltid jag och kan välja och vraka på sittplatser.

Sist jag åkte med 6mån bebis så åkte jag med min mamma också på olika bokningar och vi kunde välja att sitta bredvid varandra då vi checkade in på nätet trots olika bokningar. Har man på samma bokning är det ändå lättare. Den check-in börjar 23h innan avgång!!!

• väntar o längtar

SAS har även telefonincheckning så att man kan ringa på vägen ut till flygplatsen och checka in. På utresan kan man passa på att checka in för hemresan på en gång.

• Amorella

Jo, vi lyckades faktiskt checka in via nätet sist, men det hade tydligen blivit något fel enligt SAS för det ska man inte kunna göra om man reser med bebis?! Det står oxå på deras hemsida. Tidigare i tråden skrev någon att det beror på att man då riskerar att hmna på en plats utan extra syrgasmask för babyn. Dessutom - när vi väl kom till Arlanda den gången hade det skett ett byte av flygplansmodell så platsreserveringen hade gjorts om och vi hade placerats sex (6!!) rader från varandra...

• Amorella

väntar och längtar:
    Vi frågade om just det! Och vi fick höra att det kan man ABSOLUT inte göra - det enda sättet var att checka in via nätet högst 22 timmar innan avgång och det kunde man inte göra med bebis sa de (fast vi lyckades ändå men det straffade ju sig!)

• Lilja84

kom hem den 3:de med sas och ena hjulet var som en 8:a ,.. men vi fick ganska fort en reklemationslapp .. däremot var det ingen som sa nått om taxin tyvärr .. och vi hade ju ingen val för att gick ju inte att rulla den på bussen ..

• väntar o längtar

Hmmm... jag har checkat in på väg till Arlanda ett flertal gånger då jag alltid tyvärr är i sista minuten. Dock har jag ju rest själv då - kan det vara skillnad? Eller har de slutat med telefonincheckningen?? Det innebär att jag måste bli mer organiserad och ansvarfull ju! Och det har jag ju inte tid med på morgonen när jag ska iväg.

• Lilja84

j just det .. jag och sambon fick inte sitta brevid varandra när vi reste ifrån arlanda ,men den som satt brevid mig bytte faktiskt plats med min sambo

• Amorella

väntar och längtar:
    De kan ju ha sagt fel till oss... Alla anställda verkar inte ha full koll på hur incheckningssystemet funkar.

Lilja84:
    Jag är oxå väldigt nöjd med hur SAS hanterade reklamationen av vår trasiga barnvagn. Snabbt och smidigt gick det. Råkar man ut för samma sak hos Fly Nordic så får man själv lägga ut pengarna för lagningen och sedan begära att få dem från Fly Nordic. Och som någon skrev så är det ju samma anställda som lastar planen, oavsett vilket bolag man flyger med, så det var ju inte just SAS fel. Det jag blev förbannad på var den där jäkla gubben som stod och snackade skit om vår vagn. Och det var nog det som triggade mig att KRÄVA att vi skulle få taxi betald eftersom vi missade bussen.

Nu är vi lite nervösa för nu ska vi flyga med Fly Nordic på söndag. Ta av hjulen? Inte ta av hjulen? Hm...

• Cia o krabaten

Glömde visst skriva ser jag nu av resten av svaren att jag checkade in på nätet och så sa jag till personligen när vi kom fram oxå för att se till att de hade koll på att jag flög med bebis.

• Amorella

luzorsus:
    Ja och svaret finns någonstans mitt i tråden! De skrev typ att deras "frekventa resenärer" efterfrågade platsreservering, de visste inte varför barnfamiljer inte får gå på först och man ska inte behöva bli förolämpad när man reser med SAS. I princip ingen förståelse alls för de väldigt röriga erfarenheter som vi tyvärr haft med SAS med konstig placering ombord och osmidig incheckning.

Svar på tråden är såå sur på sas!!