är såå sur på sas!!
Har nu rest med SAS fem ggr med vår baby och jag blir bara mer och mer irriterad på dem! De senaste gångerna var det rena katastrofen!
(1) PLATSRESERVERINGEN
På SAS tillämpar man platsreservering och det verkar enbart vara negativt för småbarnsföräldrar. För det första är det jättesvårt att få sitta tillsammans, vilket man självklart vill göra när man reser med bebis. De senaste två gångerna har jag och sambon inte blivit placerade tillsammans, eftersom det inte har funnits två platser bredvid varandra när vi har checkat in. Vi har helt enkelt checkat in "för sent" enligt SAS, trots att vi varit ute på flygplatsen i god tid (40-60 minuter innan avgång) och kommit med anslutande flygbuss. De flesta resenärer verkar reservera säten på internet i förväg, men det kan man inte göra om man reser med bebis. Istället har vi själva fått byta till oss två platser tillsammans när vi väl varit ombord.
För det andra får man inte välja själv var man vill sitta i planet. Vi sitter gärna längst fram eller längst bak där det är lite lugnare, men med SAS blir vi alltid placerade långt in i planet - mitt i smeten...
För det tredje har vi hittills alltid tvingats ha babyn i knäet hela resan, trots att det kan finnas gott om lediga platser ombord. Dessa platser är dock placerade någon annanstans i planet och inte där vi sitter. Vi har t.ex. rest en gång när planet inte ens var halvfullt och ändå tvingats ha babyn i knäet för att vi har placerats på en tre-rad med en annan resenär. Samtidigt satt det en eller två passagerare på alla andra rader... Hos övriga flygbolag (Malmö Aviation och Fly Nordic) är det självklart att eventuella lediga säten går till dem som reser med bebis.
(2) INCHECKNING OCH OMBORDSTIGNING
Hos SAS sker incheckningen i två steg: Först ska man hitta en anställd som kan hjälpa till med incheckningen i automaten eftersom man inte kan göra det själv när man reser med bebis. Sedan måste man ställa sig i kö för att droppa bagaget. Hos övriga bolag checkar man in och droppar bagage på ett och samma ställe.
Hos övriga bolag (i alla fall Malmö Aviation och Fly Nordic) erbjuds resenärer med bebis att stiga ombord på planet först av alla, så att man ska slippa köa och trängas i gaten och i mittgången på planet. Man kan i lugn och ro välja var i planet man vill sitta och sedan ge babyn mat och pyssla om den i väntan på take off. Hos SAS tillämpas inte denna princip, utan man får trängas med alla andra vilket i alla fall vår baby blir stressad av. Plus att det är ganska jobbigt att stå och hålla en sprattlig och kanske arg baby i en lång kö...
(3) FÖRSTÖRD BARNVAGN
Efter sista flygningen var ena hjulet på vår barnvagn totalförstört. Jag gick genast till infon för att göra en reklamation. En vänlig kvinna hjälpte mig snabbt med det och jag var nöjd så långt. Då stövlar det ut en SAS-snubbe som påstår sig vara "expert" på reklamation av barnvagnar. Han tittar på vagnen och tycker att jag överreagerar: Hjulet är visserligen trasigt och pekar allt annat än framåt "men det sitter ju ändå fast!". Sedan börjar förolämpningarna hagla över mig: Han tycker att vår vagn ser plastig ut och anser den vara av dålig kvalitet. Han spekulerar kring att vi med all sannolikhet betalat ett rejält överpris. Han ifrågasätter modellen - han har aldrig sett den förut eller hört talas om märket (Teutonia...) så det kan inte vara särskilt bra. Och så vidare och så vidare. Eftersom vi är väldigt nöjda med vår vagn, tog jag illa upp. Inte förväntar man sig att bli förolämpad när man fått något förstört?! Varför inte vara lite ödmjuk?!
Till SAS försvar ska dock sägas att de bjöd oss på taxi hem och att vi fick hjulet fixat på Baby-Proffsen vilket SAS betalade. Men det var då inte den himla gubbens förtjänst!
(4) SÄKERHETSGENOMGÅNG
SAS har ingen säkerhetsgenomgång för hur man reser med spädbarn. Vi hade flugit med SAS tre ggr innan en flygvärdinna på Fly Nordic berättade att babyn ska sitta FRAMÅT i knäet under start och landning. Det hade vår baby inte gjort under tidigare flygningar, eftersom vi inte visste om det... Dessutom - bara en gång av fem har flygvärdinnan på SAS visat hur flytvästen man får till babyn fungerar, trots att dessa ser olika ut i olika plan.
Vi försöker undvika SAS så gott det går, men på lördagar är det bara SAS som flyger mellan Umeå och Stockholm så då har vi tyvärr inget val... Är det någon annan som har liknande erfarenheter av SAS eller är det bara vi som har haft "otur"?!