• TereseA

    Ni som op bort äggledaren pga utomkvedshavande?

    Kom som total chock i söndags då jag kom in på akuten med smärtor i buken.Visades att jag var gravid.Gått på piller hela tiden,Inte glömt någon gång.

    När jag gjorde vul sade gyn att jag hade ett utomkvedshavande och var tvungen att att op mig..antingen med tillhålsop el snitt då dem behöver ta bort mer. I mitt fall fick jag ta bort ena äggledaren. 
    I morgon är det 1 vecka sedan op och har fortfarande så ont, hur länge hade ni ont? tycker även man fåt ont när man går på toaletten.Både när man ska kissa och bajsa...man får kramper..är det normalt?

    Hellre föda 5 barn än detta igen..ush..Tacksam för svar.. 
        


    Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Ni som op bort äggledaren pga utomkvedshavande?
  • Shibby 78

    Jag var sjukskriven 2 veckor efter bägge mina operationer. Kände mig öm ett bra tag och sen blöder man ju ofta en del efteråt eftersom slemhinnan i livmodern ska ut.
    Hade dock inte ont av att gå på toaletten vad jag minns 


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • TereseA

    Är sjukskriven 1 månad...verkar redan ha slutat blöda. Fick aldrig någon klarhet hur långt gången jagvar mer än att hon sade att det var tidigt.


    Akiim är mitt liv 071004
  • Shibby 78

    Man brukar upptäcka det tidigt, då äggledarna är smala som sytrådar så brukar man känna ganska fort om något fastnat.
    Jag har haft så mycket småblödningar så jag vet inte heller hur långt gången jag varit, men första X:et var nog runt v.8 och det sista hittade man lite tidigare då jag var mer vaksam på symptomen denna gången.
    Första gången slutade med ambulansfärd till Sahlgrenska med buken full av blod då äggledaren sprack medans jag var hemma. Andra gången hittade dom X:et inna det gått så långt men tyvärr fick jag ändå operera bort den då den var så pass skadad.
    Skönt att du fick en så lång sjukskrivning. Vila nu och börjar det göra mer ont så kontakta sjukvårdsupplysningen och se vad dom säger. 


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • kattenizze

    Det måste ha varit tidigt eftersom annars hade din äggledare spruckit. Himla farligt tillstånd det där. jag har tagit båda mina äggledare, en pga av X. Hade inga större besvär faktiskt efteråt, öm någon vecka. Skönt att det slutat blöda. Du kanske ska byta preventivmedel om du blev gravid trots piller, det hade jag gjort eftersom har man fått ett X så är risken större att du får det igen.

  • TereseA

    Haft 3 st mellanblödningar..senaste månaden.Juni månad och innan hade jag som vanlig mens.så tippar på högst 4 veckor.Efter jag opererades sade dem att jag hade 2 liter blod i buken.Fick över en halv liter blod senare när jag var inlagd. Sjukt att man kan ha så mycket blod i buken..att det får plats.

    Har gått på cerzette och får se vad jag ska byta till..vad bytte ni till?el ni kanske inte hade skydd efter.

    Tycker var väldigt dålig info man fick på sjukhuset om allt vad utomkvedshavande innebär.Läst och googlat att risken är ca 20 % att man får det igen och blir man gravid igen så är chansen 80-90% att det utvecklas till normal graviditet..och även om man op bort äggledaren har man 60-65% att bli gravid igen..Tycker siffrorna låter lovande...:)     


    Akiim är mitt liv 071004
  • Shibby 78

    Men då hade den brustit eller? Jag hade 3 liter blod i buken när min brast, gär den väl sönder så blöder man fort. Siffrorna är lovande och många har helt normala graviditeter efteråt. 

    Första gången satte jag in en hormonspiral efteråt då vi beslutade att skjuta på bebisverkstan eftersom allt var ganska chockartat. Efter det andra X:et kan jag inte få fler på egen väg så nu behöver jag inte fundera på skydd. Vi ville dessutom ha barn och gjorde IVF efter det andra X:et.... 

    Tänk på att kontakta ditt försäkringsbolag och anmäla skadan. Jag fick ersättning för dagarna som jag låg inne, ambulansfärden samt ett engångsbelopp för organförlust.
    Jag vet att alla förskringsbolag betalar inte ut ersättning men jag har Trygg Hansa och dom gjorde det iaf.. 


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • Dr to be

    Efter op i maj (titthål) tog det ca en vecka för mig innan jag kunde räta på mig helt. Ytterligare en vecka senare var jag tillbaka i plugget.

    Fick äta järntabletter för att få upp blodvärdet efter blödning på 2.5l så det tog lite extra tid utöver dessa två veckor att helt komma tillbaka. Men nu e ja tillbaka- plussade på nytt för snart en vecka sen å hoppas pyret sitter där det ska och behagar stanna där tills i vår.

  • TereseA

    Fick inte klart för mig om den brustit..Allt gick så snabbt.Från det dem sade att det var utomkvedshavande tog det ca 1 timme innan det blev operation.Var så chockad..fattade inte riktigt,kände mig helt tom nästan.Hann knappt bli nervös över att jag skulle sövas och opereras.Tack för tipset om försäkringen.Tänkte på det när jag låg inne.Har Länsförsäkringar olyckfall.

    Läkarstudenten Grattis till plusset! 


    Akiim är mitt liv 071004
  • Dr to be
    TereseA skrev 2011-08-07 12:17:41 följande:
    Fick inte klart för mig om den brustit..Allt gick så snabbt.Från det dem sade att det var utomkvedshavande tog det ca 1 timme innan det blev operation.Var så chockad..fattade inte riktigt,kände mig helt tom nästan.Hann knappt bli nervös över att jag skulle sövas och opereras.Tack för tipset om försäkringen.Tänkte på det när jag låg inne.Har Länsförsäkringar olyckfall.

    Läkarstudenten Grattis till plusset! 

    Tackar!
    Två Blir Tre i Mars/April 2012
  • TereseA

    En fråga ang försäkringen..ska jag anmäla nu direkt?..jag har ju inte fått räkning el betalat för nätterna än el ska jag vänta och anmäla skadan?..kompletera man fler kvittor sedanre i såfall?..el hur funkar det?


    Akiim är mitt liv 071004
  • Shibby 78

    Jag anmälde med en gång. Behövde inte skicka några papper. Dom skickade en fullmakt som jag fick skriva under så dom kunde begära ut mina journaler.


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • TereseA
    Shibby 78 skrev 2011-08-07 21:06:39 följande:
    Jag anmälde med en gång. Behövde inte skicka några papper. Dom skickade en fullmakt som jag fick skriva under så dom kunde begära ut mina journaler.

    ok..vad bra..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Sunding
    Shibby 78 skrev 2011-08-06 23:02:21 följande:
    Men då hade den brustit eller? Jag hade 3 liter blod i buken när min brast, gär den väl sönder så blöder man fort. Siffrorna är lovande och många har helt normala graviditeter efteråt.  Första gången satte jag in en hormonspiral efteråt då vi beslutade att skjuta på bebisverkstan eftersom allt var ganska chockartat. Efter det andra X:et kan jag inte få fler på egen väg så nu behöver jag inte fundera på skydd. Vi ville dessutom ha barn och gjorde IVF efter det andra X:et....  Tänk på att kontakta ditt försäkringsbolag och anmäla skadan. Jag fick ersättning för dagarna som jag låg inne, ambulansfärden samt ett engångsbelopp för organförlust. Jag vet att alla förskringsbolag betalar inte ut ersättning men jag har Trygg Hansa och dom gjorde det iaf.. 
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11

    Vilken försäkring hade du på trygghansa? Jag har hemförsäkring plus olycksfall å får inte ut ett dugg :/ Jag genomgick akut operation då jag hade 1,5 lite blod i buken. Men det värsta av allt var att gynläkaren veckan innan gjorde fel diagnos på mig, han sa att jag genomgått missfall å fostret var borta så jag fick piller för att hjälpa kroppen med det sista. En vecka senare fick jag åka in akut å fick reda på att fostret satt i äggledaren så ledaren fick opereras bort.
Svar på tråden Ni som op bort äggledaren pga utomkvedshavande?