• vetvadjagvill

rätt eller fel lägga sig utan godis och film?

kom hem i från en ganska lång semster härmodagen. Tog en lugn dag igår föratt barnen skulle återhämta sig. Vi skulle ta en "tidig" middag och sedan se film med godis. Men det var mycket tvätt och det tog lite längre tid än tänkt, de små som är 3 och 5 ble trötta och började gråta och skrika och det drog ut på tiden Jag ville inte strta en film kl 20 för det hade blviit läggning kl 21.30 då dvs alldeles för sent jag ville de skulle sova senast 20.30. Så jag ändrade mig och de fick sova istället... de blev givetvis ledsna.. väldigt överdrivet ledsna och grät eftersom de var så oerhört trötta. De somnade 20.30 och vaknade 08 pigga glada. Anser ni de var fel att de fick lägga sig utan godis och film nr vi hade pratat om att vi skulle göra det på kvällen? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden rätt eller fel lägga sig utan godis och film?
  • Lindreas

Om det var tvätten som drog ut på tiden så tycker jag absolut att du gjorde fel. Jag hade låtit tvätten vänta och låtit ungarna titta på film.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-08-07 12:23:27 följande:
    Men det var mycket tvätt och det tog lite längre tid än tänkt, de små som är 3 och 5 ble trötta och började gråta och skrika och det drog ut på tiden
    vetvadjagvill skrev 2011-08-07 13:09:39 följande:
    jag tvättade dagtid. Vi ser inte tv dagtid framför allti inte närdet är väder att leka ute i, utan vi skulle se på film efter middagen. Dessutom äter vi inte godis dagtid före middagen om det inte är kalas förståss.
    ?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-08-07 13:12:08 följande:
    Vad drog ut på tiden då????

2 veckors tvätt av kläder, handukar, badsaker till 4 barn och 1 vuxen och uppackning av saker samtidigt som jag ordnade efter frukost lunch och dessutom var de ute och lekte länge. jag har bar en maskin eftersom jag inte går till tvättstugan. De pysslade också med prälor och fjädrar piprensare och limmade i kartoner och lekte med alla dockor och dockläder och saker så vi städade upp efter det annars hade de inte kunnat gå i rummet.
  • Slats

förstår inte riktigt vad som förhindrat ungarna att kunna se på film själva medans du tvättade. 

• Lindreas

Fast vaddå? Du planerade dåligt, det ska väl inte gå ut över barnen? Inte om ni hela tiden är hemma.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-08-07 13:09:39 följande:
    jag tvättade dagtid. Vi ser inte tv dagtid framför allti inte närdet är väder att leka ute i, utan vi skulle se på film efter middagen. Dessutom äter vi inte godis dagtid före middagen om det inte är kalas förståss.
    vetvadjagvill skrev 2011-08-07 13:15:23 följande:
    2 veckors tvätt av kläder, handukar, badsaker till 4 barn och 1 vuxen och uppackning av saker samtidigt som jag ordnade efter frukost lunch och dessutom var de ute och lekte länge. jag har bar en maskin eftersom jag inte går till tvättstugan. De pysslade också med prälor och fjädrar piprensare och limmade i kartoner och lekte med alla dockor och dockläder och saker så vi städade upp efter det annars hade de inte kunnat gå i rummet.
    ja, men det där hände ju på dagtid skriver du ju.
    varför blev det inte film efter middagen?
    blev middagen så försenad?
  • Anonym

ja, eftersom du lovat och sen planerat dåligt så tycker jag det var elakt.

• Anonym (X)
    Lindreas skrev 2011-08-07 13:19:44 följande:
    Fast vaddå? Du planerade dåligt, det ska väl inte gå ut över barnen? Inte om ni hela tiden är hemma.
    Håller med om att det var dåligt planerat av den vuxne och att det inte ska gå ut över barnen. Men när det väl är ett faktum att det har blivit senare än det var tänkt och man har inte satt på filmen, då kan det vara bäst att ändra planerna. Man vet förhoppningsvis själv vad som funkar bäst, att låta det bli ordentligt sent, att ta en kort filmstund eller att vänta med filmen till nästa dag. Vad som barnen mår bäst av.

Men om man väljer att vänta till nästa dag tycker jag att man ska vara tydlig inför barnen med varför de får vänta. Och inte hålla så strikt på sina principer om vilka tider man får se på tv eller äta godis när det blivit nästa dag. Inte så snällt om barnen ska behöva vänta jättelänge nästa dag.
  • Anonym (anna)

Sätt dem framför en film och ge dem godis idag istället. Förklara varför deta blev som det blev igår. No big deal.

• Mariamx

Jag är nog den enda som inte kan se att du gjort ngt fel TS. Barn behöver se och lära sig att det inte alltid blir som planerat, ibland måste man ändra lite på planen. Det gäller bara att förklara för dem, varför planen ändrades. Däremot hade jag kompenserat genom att ha filmkvällen idag, på dagen, el kvällen, beroende på vad som passat bäst.

Svar på tråden rätt eller fel lägga sig utan godis och film?