• Pigeon

Smarta knep och husmorstips sökes!

Hej!

Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.

Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
    Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.

Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
    Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com

- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
    Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
    Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.

- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent. Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
    Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).

- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
    När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
    Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
    Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
    Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".

- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
    Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.

Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!

Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!
  • Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!
  • IngGa

Min sambo råkade få med en blöja i tvättmaskinen tillsammans med en full tvätt kläder. Nu är allt nästan vitt av ludd trots flera tvättar och tork därimellan. Nån som har nått slags tips hur jag får bort det?

• Nyfiken gul
    IngGa skrev 2012-06-26 16:05:01 följande:
    Min sambo råkade få med en blöja i tvättmaskinen tillsammans med en full tvätt kläder. Nu är allt nästan vitt av ludd trots flera tvättar och tork därimellan. Nån som har nått slags tips hur jag får bort det?

jag skulle nog försöka borsta bort det med nån form av borste, har du nån klädborste? Eller testa en sån här klisterrulle om det kan funka.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • IngGa

Ska testa klisterrulle! :) Tråkigt för det är många plagg. Sambon är numer portad från tvättmaskinen!!

• myway
    IngGa skrev 2012-06-26 16:05:01 följande:

Åhh.. det har vi också råkat ut för.. Jag hängde tvätten ute när det blåste och använde en mjuk borste. Typ en sån ryktborste.
    jag säger bara vad jag tycker
  • IngGa

Jag kanske skulle testa torktumlaren försiktigt, se om det lossnar då?

• Nyfiken gul

såhär i sommartider är det mycket kalas, grillkvällar, kräftskivor, surströmmingsfester, släktkalas vid sommarstugan osv osv... man har oftast mycket mat men liten plats.

använd tårtfat på fot när du dukar fram så får du undan en hel del på höjden.  Ställ tex sillburkarna på tårtfatet så slipper du mycket småplock på bordet som tar plats. 

samma med dessa kakfat som finns i flera våningar, ställ snittarna på kakfatet, småfrallorna eller påläggen. 

utnyttja helt enkelt alla skålar och fat som finns med flera våningar eller som har fot.         

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Gurkan
    Sibeb skrev 2012-06-25 11:12:46 följande:
    Här kommer ett tips till dina fötter. Det passar nog egentligen inte i denna tråden eftersom dei inte är ett husmorstips, men det är det bästa som hänt mina torra, otrevliga, hårda fötter.

Det finns en produkt på apoteket som heter FootNer. Det är "påsar" med något medel i som man stoppar fötterna i. Man har dem där en timme och sedan sköljer man av dem. Det tar några dagar innan det börjar hända något, men så småning om så börjar den döda huden falla av. 

JAg testade detta för första gången för en månad sedan och har nu mjukare fötter än jag haft på många år!
    Ett annat sätt är att sätta fötterna i ett varmt, varmt fotbad med fotsalt 20-30 minuter. Ta därefter en riktigt fet fotkräm och smörj in fötterna i ett tjockt tjockt lager. Så tjockt att krämen inte går in. Trä på plastpåsar och så sockar över det. Låt sitta minst en timme innan sockor och plastpåsar avlägsnas, massera fötterna och torka av överbliven kräm. Har du väldigt torra och hårda fötter upprepa ett par dagar i sträck. 
    Fotkrämen kan mycket väl bytas mot olja om man så önskar! 
  • Pigeon
    Nyfiken gul skrev 2012-07-15 16:33:31 följande:
    såhär i sommartider är det mycket kalas, grillkvällar, kräftskivor, surströmmingsfester, släktkalas vid sommarstugan osv osv... man har oftast mycket mat men liten plats.

använd tårtfat på fot när du dukar fram så får du undan en hel del på höjden.  Ställ tex sillburkarna på tårtfatet så slipper du mycket småplock på bordet som tar plats. 

samma med dessa kakfat som finns i flera våningar, ställ snittarna på kakfatet, småfrallorna eller påläggen. 

utnyttja helt enkelt alla skålar och fat som finns med flera våningar eller som har fot.         
    tack för tipset!
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Betty Boop

Om jag har en öppnad tetraförpackning med grädde i kylen så brukar jag vika öppningen och sen sätta en klädnypa över. Då håller sig grädden fräsch längre!

Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!