• mosterYster

Är en blatte en svart person?

Med anledning av en annan tråd vill jag nu veta vad ni på fl tycker att detta uttryck står för. 

Om du pratar i telefon med en person du aldrig träffat och han säger sig vara "blatte", finns då möjligheten att det är en svart person du pratar med?

Nu struntar vi i om dert är OK att säga blatte, jag vill bara veta vilka man egentligen menar med "blattar". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 20:30
    Ser att alt. 1 faller in under alt. 3 som det ser ut nu.

Rösta på alt. 1 om du anser att en "blatte" kan vara svart, men inte asiat.

Rösta på alt. 3 om du anser att en "blatte" även kan vara asiat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 20:34
    SUCK! Jag menar förstås att alternativ 3 gäller om man anser att "blatte" innefattar BÅDE svarta OCH asiater OCH alla andra med varierande mörkare hudfärg än den typiska skandinaven.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 20:40
    Svart = somalier, nigerian, afroamerikan osv. dvs tydligt afrikanskt ursprung.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 13:32
    Är "blatte" nedsättande?

www.familjeliv.se/Forum-26-74/m60372673.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är en blatte en svart person?
  • Zäta
    mosterYster skrev 2011-08-07 20:46:34 följande:
    Nej, eller hur? Jag är blatte. En turk och en egyptier och en italienare och en valfri mörkmuskig person som inte har svart hy är exempel på blattar. 

En svart person har svart hy och är svart - men inte blatte. 

För mig var det solklart.
    Håller med! En svartskalle är inte heller svart utan är samma sak som blatte i mina ögon, även om ordet låter värre.
  • pluvdo

Annat - Jag kan inte dra några slutsatser när det kommer till personens utseende eftersom dess uppfattning om ordet "blatte" kan skilja från min. Jag själv tycker att en blatte är typ en halvmörk person, så jag skulle inte kalla en väldigt mörkhyad för blatte, men det kanske den personen skulle göra så jag vet inte.

• nala01
    mosterYster skrev 2011-08-07 20:38:31 följande:
    Ja, jag är ju blatte själv och jag har svart hår och blir mörkbrun (faktiskt lika mörka som en ljusare svart person ) när jag solar. Jag har alltid täkt mig blattar som "mellanbruna", dvs inte svarta men inte vita. Men i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-26-98/m60299270.html fick jag plötsligt höra att en blatte är att samma sak som en svart person (och därigenom har befogenhet att uttala sig angående om man ska ta illa vid sig eller inte av ordet neger). Jag blev mycket förvånad. Är jag också svart då, eller är det så att andra ser svarta som blattar? 
    svart är man om man är afrikan dock inte nordafrikan så som marocko tunisien egypten och dessa länder för där är de flesta nästan lika vita som i sverige.
    mosterYster skrev 2011-08-07 20:39:30 följande:
    Men kan en svartskalle vara svart, dvs somalier eller liknande?
    jag räknar inte svarta som svartskalle, svartskalle är svartskalle och svart är svart
  • Serahjay

Blatte för mig är en invandrare som är kriminell eller "ond".
    Som är kaxig och elak och leker tuff.

• Moniqe1979

har inte tänkt på ordet "blatte" sen tonåren och då användes det för "blandras" dvs du hade en ljus och en mörk förälder typ...  men då fanns det inte alls många nysvenskar runt där jag bodde.

• Heterofil

Kan det även vara en afroeuropé du kallar svart? Alla svarta är ju inte tagna till Amerika, så afroAMERIKAN blir ju lite missvisande.

• oOMayaOo

Jag svarade nej då blatte för mig är nån från nordafrika, mellanöstern eller sydamerika. Typ.

• Um muhammed

Blattar är ju enligt mig alla som inte kommer från sverige, dock räknar jag inte danskar,finskar, norskar osv...
    Min man är blatte och barnen halv blattar

• vampyria2

För mig är en blatte en kombination av en utlänsk människa som dessutom inte bidrar till samhället utan lever på kriminalitet, dessutom bryter en massa när den pratar , så det kan vara allt från en vitting till en svart person Drömmer

• Caranlachiel

Där jag växte upp (strax utanför Göteborg) användes blatte synonymt med mulatt, alltså någon av "blandat" ursprung.

BF 16 november
  • mosterYster
    Heterofil skrev 2011-08-08 08:03:26 följande:
    Kan det även vara en afroeuropé du kallar svart? Alla svarta är ju inte tagna till Amerika, så afroAMERIKAN blir ju lite missvisande.
    jag skrev osv. eftersom jag inte orkade räkna upp alla tänkbara nationaliteter. Jag hoppades att det ändå framgick vad jag syftade på. 
  • Tecken

Annat: Blatte är för mig ett nedsättande ord för att beskriva en invandrare. Det behöver inte vara någon med mörkare hår-/hudfärg.

• Neod

Det är bara blattar som nu förtiden får kalla sig själva och andra för blattar, annars är det "rasistiskt"
    Som i USA där bara svarta själva kan gå omkring kalla sig själva och andra svarta för niggrer.

Detta är i sig ironiskt nog oerhört rasistiskt, detta "förbud" innebär att man inte tar blattar på allvar.

• Embla
    Neod skrev 2011-08-08 14:14:09 följande:
    Det är bara blattar som nu förtiden får kalla sig själva och andra för blattar, annars är det "rasistiskt"
    Som i USA där bara svarta själva kan gå omkring kalla sig själva och andra svarta för niggrer.

Detta är i sig ironiskt nog oerhört rasistiskt, detta "förbud" innebär att man inte tar blattar på allvar.
    Ja, det där är ett intressant fenomen. Jag anser att man inte ger sig själv ett epitet som man anser vara kränkande om någon annan säger det. Om någon därför kan kalla sig själv för blatte, men tar illa vid sig att bli kallad för det, anser jag att den personen är dubbelmoralisk och ologisk. Dessutom tror jag inte att problemet då ligger i epitetet, utan i något annat.
  • mosterYster
    vampyria2 skrev 2011-08-08 08:07:45 följande:
    För mig är en blatte en kombination av en utlänsk människa som dessutom inte bidrar till samhället utan lever på kriminalitet, dessutom bryter en massa när den pratar , så det kan vara allt från en vitting till en svart person Drömmer
    Men vad du mena bruden, oss blattar kan prata micket fin svenska utan brutning faktiskt ja. 

• mosterYster

www.familjeliv.se/Forum-26-74/m60372673.html
  • SaraOlivia

alla som inte är svenska och som snackar rinkebysvenska.. de är blattar..

• mosterYster

Jag blir inte sur om någon använder "blatte" för att beskriva mig. Alla ser väl inte direkt att det är just från Serbien mina gener kommer, men däremot ser de att jag inte är helsvensk. Så tja, "mosterYster, hon är blatte".  Helt OK. 
Svar på tråden Är en blatte en svart person?