• mosterYster

Är en blatte en svart person?

Med anledning av en annan tråd vill jag nu veta vad ni på fl tycker att detta uttryck står för. 

Om du pratar i telefon med en person du aldrig träffat och han säger sig vara "blatte", finns då möjligheten att det är en svart person du pratar med?

Nu struntar vi i om dert är OK att säga blatte, jag vill bara veta vilka man egentligen menar med "blattar". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 20:30
    Ser att alt. 1 faller in under alt. 3 som det ser ut nu.

Rösta på alt. 1 om du anser att en "blatte" kan vara svart, men inte asiat.

Rösta på alt. 3 om du anser att en "blatte" även kan vara asiat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 20:34
    SUCK! Jag menar förstås att alternativ 3 gäller om man anser att "blatte" innefattar BÅDE svarta OCH asiater OCH alla andra med varierande mörkare hudfärg än den typiska skandinaven.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 20:40
    Svart = somalier, nigerian, afroamerikan osv. dvs tydligt afrikanskt ursprung.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 13:32
    Är "blatte" nedsättande?

www.familjeliv.se/Forum-26-74/m60372673.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är en blatte en svart person?
  • M C

Konstigt, ingen som svarar i tråden...
    Jag får en bild av en turk-arab-serbier osv dvs rätt så ljus i huden och mörk i håret. Absolut inte svart eller ens en indier eller annan chokladfärgad hud. Inte från afrika öht.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Fast jag tänker inte latino när jag hör "blatte", det finns ju "latino" att ta till där.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • GulTussilago

När jag hör ordet "blatte" tänkter jag mig en turk eller liknande. Ingen afrikan eller asiat

• roflmao
    GulTussilago skrev 2011-08-07 20:33:07 följande:
    När jag hör ordet "blatte" tänkter jag mig en turk eller liknande. Ingen afrikan eller asiat
    +1
  • Rosana

En " blatte" är väl en senare daterad variant av "svartskalle"? Vissa använder det som skällsord -andra använder det med viss stolthet, som benämning av sig själva?

• mosterYster

Ja, jag är ju blatte själv och jag har svart hår och blir mörkbrun (faktiskt lika mörka som en ljusare svart person ) när jag solar. Jag har alltid täkt mig blattar som "mellanbruna", dvs inte svarta men inte vita. Men i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-26-98/m60299270.html fick jag plötsligt höra att en blatte är att samma sak som en svart person (och därigenom har befogenhet att uttala sig angående om man ska ta illa vid sig eller inte av ordet neger). Jag blev mycket förvånad. Är jag också svart då, eller är det så att andra ser svarta som blattar? 

• mosterYster
    Rosana skrev 2011-08-07 20:35:24 följande:
    En " blatte" är väl en senare daterad variant av "svartskalle"? Vissa använder det som skällsord -andra använder det med viss stolthet, som benämning av sig själva?
    Men kan en svartskalle vara svart, dvs somalier eller liknande?
Svar på tråden Är en blatte en svart person?