• Charlotte1987

Höst/vinterkläder till dagis bla..

Min dotter som nyss fyllt ett börjar dagis den 1 oktober. Vi har verkligen ingen aning om vad vi måste köpa till henne till hösten/vintern. Framför allt det hon behöver på dagis. Storleken är också svår tycker jag, just nu har hon 80, sitter perfekt, men vilken storlek bör vi då köpa på vinterkläder?
    Så snälla berätta för mig det vi måste skaffa oss Glad 

• Svar på tråden Höst/vinterkläder till dagis bla..
  • EJai

jag har satsat på 92 så det håller ända tills vårens slut.

• HonSomVet

Fast 92 låter hiskeligt stort att klä på din lilla 80a om några månader... Fast overaller är olika i storleken, så bäst att prova. Min dotter är född i september. Hon började dagis då hon var 14 månader. Då hade hon storlek 80 på sin reimaoverall hela vintern.

• Fenomen a

Skalkläder byxa o jacka, flecceställ och underställ(ev. ull) vinteroverall, tunna vantar/mössa, tjocka vantar/mössa.
    2 par av strumpor, byxo,r tröjor.

• Tokstolla

Satsa på en 86:a till hösten/vintern och möjligvis en 92:a vid nyårsrean som passar till vinter/våren. =)

OBS, storlekar varierar så prova på dotter så att de inte sitter lagom redan nu.  

• MrsMurphy

Jag skulle till att börja med koncentrera mig på att fixa vettiga höstkläder och ta vinterkläder när det blir aktuellt. Dumt att ha för stort för dessa små är det tillräckligt jobbigt ändå med dessa overaller. Nu på höstkanten föredrar jag personligen POP skalkläderna. Galonisar och stövlar, andra springvänliga skor när det inte är blött.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Kaosmamma

Det bästa: ta med barnet och prova med säljare i affär. Det är sååå olika. Och just ytterkläder är viktigt och särskilt på små då de är så tultiga... Har tre barn och är fd polarn anställd, detta ar jag till mina barn sen höst/vinter: galonkläder, stövlar som är fodrade för denna årstid. Skaljacka+byxa finns ett alt på overall i din åldern också, fleeceställ. Vinteroverall i den åldern. Tunn mössa, mellan mössa och en tjockare mössa. Och ta mössor som går ner ordentligt över öronen. Olika vantar, tunnare och tjockare, bra med ombyte då dessa brukar komma bort eller bli blöta. Halsduk i fleece som kardborre fäste. Bra vattentäta skor som är lätta för små fötter, återigen prova i butik så du får rätt stlk. Ullstrumpor och använd utan bomulls strumpor emellan. Sen en märkpenna för att märka allt :) lycka till! Kan missat något ;)

• Myran201

Jobbar på förskola

'Regnkläder(det gör inget om de är lite stora) o stövlar
     vanliga uteskor
    överdragsbyxor el tåliga byxor att ha i sandlådan när det inte regnar
    en varm höstjacka el typ kofta
    Vinteroverall el tvådelat set köp en strlk större (mycket värre när byxbenet åker upp när det är för smått)
    Bra vattentäta vinterskor
    Sockor
    krage ej halsduk (förbjudet på vår förskola, man kan fastna)
    Tunn mössa, tjock mössa
    Vantar (gärna flera)
    mockasiner el inneskor
    Sen är det bra att ha extra innekläder för när barnen är små byter man ofta även på förskolan
    och som föregående skrev märk allt!
    (hoppas jag inte glömt något)

• lightfish

Jag krymper alla förslag här och säger:

Ett set regnkläder och lagom stora gummistövlar
    Fleecetröja och byxor
    Vindtätjacka
    En vinteroverall som tål rejäl väta.
    Minst 4 par stickade tunna tumvantar (de har två par på Lindex för 39,50)
    Ett par ordentliga tjocka vinterhandskar
    Ett par galonhandskar
    En höstmössa
    En ordentlig vintermössa

• emmizenma
    Hösten: Skalkläder, gummistövlar, flecceset, mössa, vantar och skor

Vintern: Overall, mössa, vantar och skor  (ev ullunderställ+ullsockor)

Inne i extra lådan:   2 tröjor, 2 byxor och 2 par strumpor
  • emmizenma

Egentligen är det inte så mycket mer mot vad man har hemma....

Går vi ut hemma på hösten och det har regnat eller regnar har vi skalkläder på( flecce under om det är lite kallare), när vi går ut hemma på vintern är det overell,skor, mössa o.s.v som vi har på barnen då oxå.

Och jag skulle sattsa på en overall i storlek 86. Min tjej har oxå storlek(74) 80 nu och hon skulle drunkna i en overall i storlek 92 i vinter.   

• Dr Mupp

Min son håller precis på att växa i strl 80 och jag provade Reima overall strl 74 och den var stor på honom, rejätl stor. Han kan växa minst en 1½ dm innan den är för liten till honom.

Så ta med barnet och prova kläderna för ofta är ytterkläder stora i storlek.  En handvisning om hur stor barnet kommer vara är att titta på BVCkurvorna. Hur stort är barnet i februari/mars om den fööljer sin kurva.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • gravid85

Min son är precis fyllda två år. Förra året hade han pop overall i strl 86 den var lite stor men funkade bra och de rådde mig att inte köpa en mindre i affären trots att jag redan hade en i storlek 86 och tänkte köpa en i storlek 80. I år kommer han fortfarande kunna ha den fast han fyllt två år. Polarn och pyret är stora i storlekarna. Så en 92:a till en ettåring låter stort då min tvååring (som inte är liten, normal längd och något rund) kan ha 86 men det beror väl förstås även på vilket märke. Riktmärket ska vara att du kan ta ett ordentligt grepp med knytnäven i grenen på overallen när den sitter på.

• Linmin

Alltså ytterkläder är oftast stora i stl så Max 86 om barnet har 80 nu. Det är inget skönt för barnet när det är stort och klumpigt och knappt kan röra sej i det....

• SailorGirl

Kolla på tillväxtkurvan för ditt barn och välj den storlek som kommer att räcka tills vintern är slut. Jag bor i Skåne och räknar att overallen gärna får passa mars ut.

Generellt skulle jag säga att man kan prova ut den storlek som sitter perfekt på barnet i början av säsongen och sen köpa storleken större när barnet är över 1 år. Gäller till våren också De flesta barn växer inte i riktigt samma raketfart efter ettårsdagen. För vår dotter funkar klädstorlekarna mellan -3 till +3 cm mot vad storleken anger, t.ex. har strl 86 funkat mellan 83-89 cm och 92 räknar vi med kommer funka mellan 89-95 cm.

Kurvan för din dotter: www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/laengd_flickor_12_-_24_maanader/

• Harmagedon

Svårt att säga stl sådär rakt av.
    Min son fyllde ett i december o hade pop overall stl 86 första vintern. 104 året därpå. Han är stor!

Hans kusin som är precis ett år yngre ärvde overallen och hade den två vintrar. Han är över medel om änn inte lika stor.

• veh
    lightfish skrev 2011-08-08 11:03:12 följande:
    Jag krymper alla förslag här och säger:Ett set regnkläder och lagom stora gummistövlarFleecetröja och byxorVindtätjackaEn vinteroverall som tål rejäl väta. Minst 4 par stickade tunna tumvantar (de har två par på Lindex för 39,50)Ett par ordentliga tjocka vinterhandskarEtt par galonhandskarEn höstmössaEn ordentlig vintermössa

Precis vad jag skulle föreslå. Funkade alldeles utmärkt! Möjligtvis skulle jag komplettera med varma sockar att ha i stövlarna, fram till att vinterstövlarna (som också behövs) kan börja användas. Jag själv har kombinerat ihop vindtät jacka med regnkläder, och köpt skalkläder istället.
  • veh
    Charlotte1987 skrev 2011-08-07 22:01:30 följande:
    Min dotter som nyss fyllt ett börjar dagis den 1 oktober. Vi har verkligen ingen aning om vad vi måste köpa till henne till hösten/vintern. Framför allt det hon behöver på dagis. Storleken är också svår tycker jag, just nu har hon 80, sitter perfekt, men vilken storlek bör vi då köpa på vinterkläder?Så snälla berätta för mig det vi måste skaffa oss  

Skulle absolut inte köpa större än stl 86. Mitt barn började ha stl 80 precis när hen började på förskolan, hade det ett halvår innan vi bytte till stl 86, sedan ett halvår med storlek 92 och nu är vi uppe i 8 månader med stl 98. Det byts inte storlek så jättesnabbt som under bebistiden när de blir litet större!
Svar på tråden Höst/vinterkläder till dagis bla..