Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • mosterYster
    Tow2Mater skrev 2011-08-08 14:31:07 följande:
    Låter bra mycket mera nedvärderande än att beställa en negerboll på cafe'.
    Säger du, och du är... av kaukasiskt ursprung?
  • mosterYster
    Pentagram skrev 2011-08-08 15:23:55 följande:
    Som sagt, det är inget jag har något problem med. JAG tillhör dock en väldigt välprivilegerad grupp (vit heterosexuell man) och jag ser inte att jag har någon "rätt" att återta ordet eller tro att jag kan desarmera det genom att inte "egentligen" mena något illa när jag använder det.
    Jävlars, det där var ett av de mer begåvade inläggen i denna fråga jag läst här på fl. 
  • mosterYster
    Lady Dahmer skrev 2011-08-10 17:15:35 följande:
    Jag får använda blatte. Varför? För jag är en.

Om en helsvensk gör det så blir jag förbannad.  
    Blir du verkligen det? Det blir inte jag. Om någon kallar mig jävla blatte blir jag såklart sur, men att bli kallad blatte som förklaring till ursprung gör mig ingenting om det inte är nedlåtande (och det beror ju mer på tonfall än på ordet i sig). 
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2011-08-10 23:04:28 följande:
    Blir du verkligen det? Det blir inte jag. Om någon kallar mig jävla blatte blir jag såklart sur, men att bli kallad blatte som förklaring till ursprung gör mig ingenting om det inte är nedlåtande (och det beror ju mer på tonfall än på ordet i sig). 
    Tillägg: jag har aldrig varit med om att någon använt ordet "blatte" annt än i negativ eller positiv bemärkelse. Alltså: kan man ens använda "blatte" neutralt?

"Hon är blatte", vad innebär det?  
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-08-10 23:10:21 följande:
    Blatte är helt klart ett nedsättande ord. Ordet betyder "kackelacka" vilket inte är särskilt trevliga kryp som de allra flesta vill bli av med.
    Så "blatte" betyder kackelacka? På vilket språk då?
  • mosterYster
    LillaSnigel skrev 2011-08-10 23:25:22 följande:
    Visst kan blatte uppfattas som ett nedsättande ord.. Men som nån skrev det är väl kanske lite vad man har för umgängeskrets (?) Men skulle kanske inte säga det om/till en okänd person..

tycker mosterYster har en bra poäng i det hon har skrivit hittills..  
    Solig
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-08-11 11:59:54 följande:
    Franska.
    Hahaha, jag kan franska och är ofta i Frankrike, du har fel. 

F.ö. är det synd att denna missuppfattning är så spridd (jag syftar på att "blatte" skulle betyda kackelacka).  
  • mosterYster
    LillaSnigel skrev 2011-08-11 14:01:38 följande:
    Litet utdrag från wikipedia ang ordet blatte och franska...

Ordet "blattes" etymologiska ursprung är oklart, Det påstås ofta att det skulle vara ett lån från franskans "blatte", eller italienskans "blatta", som betyder "kackerlacka", och att syftet med ordet skulle vara att likna de människor som aå betecknas som skadedjur. Detta är dock mycket osannolikt. Något "blatte" eller "blatta" finns inte i Svenska Akademiens ordbok, vilket betyder att det inte har använts i tryck mellan den nysvenska periodens början 1526 och 1913, då det band som skulle ha innehållit "blatte" trycktes. Det är alltså mycket osannolikt att det någonsin ha använts på svenska om faktiska kackerlackor, och det förefaller heller inte ha använts i sin svenska betydelse i något annat språk. En väsentligt troligare förklaring är att ordet har att göra med verbet "bladdra", som har sidoformen "blattra", och att en "blatte" är någon som talar ett obegripligt språk - alltså en analog bildning till det från grekiskan komna "barbar".

finns även lite läsning här ang ordets härstammning : www.blatteformedlingen.se/  
    Skönt med upplysta människor!
  • mosterYster
    Noxigen skrev 2011-08-11 14:07:11 följande:
    Kallar en blatte för blatte här och när jag är i frankrike. 
    Men eller hur. 

Jag menar, det finns ju namn som betyder något annat på ett annat språk (då syftar jag inte på tex Stella som ju är ett namn just för att det betyder stjärna på latin). Det finns också många ord som blir knasiga om man försöker använda dem som de är i ett annat språk. Jag bor i Tyskland, och tror ni att vi garvade när vi såg skyltarna med Super-Knüller på affären? Likaledes dör tyskarna när vi böjer verbet "få" i imperfekt - fick (vilket betyder kn*lla! i uppmaningsform på tyska). Haha.
Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?