• mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • Smukke

Jag tycker att ordet har för stark betydelse för att det tillåts att vara så förbjudet!
    Minns i Helsingborg så var det en tidning som hette Gringo som styrdes att mestadels utlänningar som ville avdramatisera ordet.

På mitt jobb finns det folk med blandat ursprung som kallar varanda för det och har inga problem med det, Jargongen är väldigt lös och skämtsam. Dom som inte uppskattar det säger ifrån och slipper höra det igen.

Respekt är vad som krävs, blatte är bara ett ord, som har formats om till en förolämpning.
    Samma som att Svatstikan var en indisk symbol innan nazismen tog den för sig själva.

• lykantrophona

Jag tycker att det borde vara okej att säga blatte på ett neutralt sätt. Folk säger "jävla bög", men det är väl ingen som tycker att ordet bög i sig är fult?

Sen vet jag att det fortfarande är känsligt. Speciellt om man själv ser väldigt svensk ut och säger ordet.

• Tow2Mater

Låter bra mycket mera nedvärderande än att beställa en negerboll på cafe'.

• lövet2

För mig är det ett nedvärderande ord som jag inte använder.

• Pentagram

Det handlar inte så mycket om ett ord "är" nedvärderande utan hur det används och uppfattas. Jag är förvisso inte helyllesvensk (50% tysk) men alla och envar ser mig som detta (jag själv också) och det är inte riktigt min sak att besluta hur ordet "blatte" skall uppfattas. Ordet har definitivt använts nedsättande och det torde finnas gott om folk som uppfattar det nedsättande...så jag använder det helt enkelt inte. Jag har ingen anledning att såra folk ELLER försöka upprätthålla en uppdelning av folk i "vi" och "de". Öht ser jag inte i vilka sammanhang jag skulle ha nytta av ordet ens.

• ica
    Pentagram skrev 2011-08-08 15:07:23 följande:
    Det handlar inte så mycket om ett ord "är" nedvärderande utan hur det används och uppfattas. Jag är förvisso inte helyllesvensk (50% tysk) men alla och envar ser mig som detta (jag själv också) och det är inte riktigt min sak att besluta hur ordet "blatte" skall uppfattas. Ordet har definitivt använts nedsättande och det torde finnas gott om folk som uppfattar det nedsättande...så jag använder det helt enkelt inte. Jag har ingen anledning att såra folk ELLER försöka upprätthålla en uppdelning av folk i "vi" och "de". Öht ser jag inte i vilka sammanhang jag skulle ha nytta av ordet ens.
    Ord! Mest hört blattar som kallar sig själv det. Så jag ser inget fel med ordet.
  • Princess84

Beror helt på sammanhang och till viss del även vilka som använder det. I ts exempel så är det enligt mig lugnt att använda ordet blatte. Folk med invandrarfientliga åsikter kan få ordet att klinga mycket negativt, även om det skulle sägas på ett neutralt sätt.

• Pentagram
    ica skrev 2011-08-08 15:08:50 följande:
    Ord! Mest hört blattar som kallar sig själv det. Så jag ser inget fel med ordet.
    Det finns många underpriviligerade grupper som använder ord INOM gruppen som skulle uppfattas som nedsättande om de kom från en priviligerad grupp. Det kan vara ett sätt att ta tillbaka språket s a s eller ett sätt att skämta om en utsatt situation men bara för att sådana personer som torde åsyftas med ordet "blatte" själva använder det om sig själva (eller andra inom den gruppen) innebär inte att jag tycker det är ok att jag använder det.
  • ica
    Pentagram skrev 2011-08-08 15:19:14 följande:
    Det finns många underpriviligerade grupper som använder ord INOM gruppen som skulle uppfattas som nedsättande om de kom från en priviligerad grupp. Det kan vara ett sätt att ta tillbaka språket s a s eller ett sätt att skämta om en utsatt situation men bara för att sådana personer som torde åsyftas med ordet "blatte" själva använder det om sig själva (eller andra inom den gruppen) innebär inte att jag tycker det är ok att jag använder det.
    Har aldrig hört nån kalla sig WT själva. Och de som kallar sig blatte gör det oftast med glimten i ögat eller stolt.
  • saga

i mina öron låter det fruktansvärt tråkigt - skulle mina barn säga det, blir det en stark tillsägelse

Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?