• Luullis

Hur frostar jag av en frys full med mat?

Jag måste verkligen frosta av frysen... vet inte vad som hänt men det måste göras. Vi har den proppfull med mat och det skulle nog ta oss ett halvår att tömma den.

Hur gör man bäst för att hålla maten fryst medan man frostar av? Tips? 

• Svar på tråden Hur frostar jag av en frys full med mat?
  • Gurkan

Maten packar man in, går att göra på flera sätt:
    - Känsligaste varorna i en kylväska med klampar
    - Resten lägger man i ett par filtar i en blå ikeakasse och ställer där det är som svalast

Sen stänger man av strömmen och ställer in grytor med kokande vatten. Grytorna byter man ut med jämna mellanrum så det hela tiden kommer in ny varm ånga.  

• Umm Elias
    Kakmonster skrev 2011-08-08 13:34:30 följande:
    Stänger av elen. Sen lägger jag all mat i en eller flera stor kasse, typ den blåa ikea-kassen, så varorna kyler varandra. Sen ställer jag den där det är svalast, ute eller inne. Sen har jag kokar vatten i förväg i två-tre små kastruller/stekpannor som jag ställer i frysen och stänger dörren. Efter ett tag öppnar jag och tar bort dom (det smälter ju snabbt under och över dom) och hackar försiktigt bort is. Upprepar allt tills det är klart. Har en plåt långt ner som kan fånga upp vattnet, sammt handukar.

Om man gör det ofta så blir det inte så mkt is och då går det fortare. Men jag skulle se till att äta upp glassen innan avfrostning!
    exakt så gör jag med :D
  • norgesessan

Har frys som tillhör kylen (halv alltså).

Jag sätter en låda på golvet, lägger över en tidning, nästa låda på den (men med fronten bak), tidning på den, sen sista låden på den. Så stod det i bruksanvisningen. Tidning på det igen. Har frysklampar i frysen som underlättar. (bra om elen går också så man kan lägge in i kylen).

Sätter in kastruller med kokande vatten, skrapar JÄTTEFÖRSIKTIGT det som inte sitter stenhårt..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Umm Elias

men alltså tjejen i bloggen som står med hårfönen, det kan väl inte vara bra att ha en hårfön nära så mkt smältvatten?!

• Marpal

Jag tömmer frysen (lägger sakerna i den andra frysen eller i en kasse så att det djupfrysta kyler varandra). Sen drar jag ut sladden och sätter en värmefläkt framför frysen. Sen rinner vattnet ut i behållaren jag ställt på golvet och efter ca 10 min. kan jag torka ur frysenså den blir ren och sätta på den igen!

• Vildand

Om man har tillräckligt mycket kokande vatten och tex en hårfön går det utmärkt att frosta av en frys på drygt en halvtimme. Det blir lite av en ångbastu i köket iofs. Jag brukar ha stora kastruller med vatten på spisen och byta det varma ångande vattnet i frysen så fort det slutar ånga. Ugnspannor och andra vida, breda formar som jag häller vattnet i som får stå i frysen, helst en på varje avsats.

Packar man maten tillräckligt tätt och med det ömtåligast i mitten, kanske med frysklampar omkring så klarar ju sig djupfryst under den tiden. Jag brukar ställa glass, kakor och bär längst ut. Lite med baktanken att jag ju då tvingas äta upp glass, kakor och bär om de råkar tina under tiden. Tyvärr har det inte hänt hittills.

• La Lola
    Umm Elias skrev 2011-08-08 14:37:29 följande:
    men alltså tjejen i bloggen som står med hårfönen, det kan väl inte vara bra att ha en hårfön nära så mkt smältvatten?!
    Nu vet inte jag hur tjejen gör men man behöver ju inte hålla fönen mitt i frysen.

När jag har använt en hårfön så har jag hållit den utanför.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kodia

Ett ytterligare tips är att fylla en blomspruta (eller barnens vattenpistol) med varmt vatten och spruta på de svårast åtkomliga ställena. Skrapa inte bort is med metallvarktyg, utan använd händerna att peta/dra bort isbitar. Det blir jätteblött, så ha tidningar/badlakan på golvet, och kolla om frysen har någon avrinningspip längst ner, I så fall se till att ha två stora bunkar som är tillräckligt låga för att passa under, så du snabbt kan byta dem. Ha inget annat framme på diskbänken, utan se till att det går så smidigt som möjligt att ta ur och torka ur lådor osv.

• melicia
    Kodia skrev 2011-08-09 21:51:59 följande:
    Ett ytterligare tips är att fylla en blomspruta (eller barnens vattenpistol) med varmt vatten och spruta på de svårast åtkomliga ställena. Skrapa inte bort is med metallvarktyg, utan använd händerna att peta/dra bort isbitar. Det blir jätteblött, så ha tidningar/badlakan på golvet, och kolla om frysen har någon avrinningspip längst ner, I så fall se till att ha två stora bunkar som är tillräckligt låga för att passa under, så du snabbt kan byta dem. Ha inget annat framme på diskbänken, utan se till att det går så smidigt som möjligt att ta ur och torka ur lådor osv.
    En fråga men hur gör man detta i varma länder. Måste man ha 18 kylväskor då eller om man har en full frys
  • En glad tjej

melicia, de flesta frysar idag är självavfrostande, då slipper man bry med manuell avfrostning. Hur de gör i varmare länder vet jag inte, har kanske en extra frys, använder isklampar, frågar grannen osv!

• Aniiee
    melicia skrev 2013-05-10 23:39:26 följande:
    En fråga men hur gör man detta i varma länder. Måste man ha 18 kylväskor då eller om man har en full frys
    I de varmare länderna (i alla fall det varma land jag har erfarenhet av) ställer man grejerna i kylen under tiden =). 

Jag behöver också frosta av min frys. Det är alltid jätteskojigt, för enda sättet att ställa den på mindre än -8 är att dra ur sladden, och det går inte för 1: det är ett kombinerat kyl/frysskåp. så drar man ur sladden för frysen så gör man det  för kylen också, och 2: Skåpet står på en sockel, fastskruvad i resten av inredningen, så den går inte att dra fram, och skulle man dra fram den finge man den på tårna =/. 

Han som bodde här innan var.... speciell..... och hyresvärden vägrar åtgärda det förns nästa gång skåpet ska bytas. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Hur frostar jag av en frys full med mat?