• Luullis

Hur frostar jag av en frys full med mat?

Jag måste verkligen frosta av frysen... vet inte vad som hänt men det måste göras. Vi har den proppfull med mat och det skulle nog ta oss ett halvår att tömma den.

Hur gör man bäst för att hålla maten fryst medan man frostar av? Tips? 

• Svar på tråden Hur frostar jag av en frys full med mat?
  • Kakmonster

Stänger av elen. Sen lägger jag all mat i en eller flera stor kasse, typ den blåa ikea-kassen, så varorna kyler varandra. Sen ställer jag den där det är svalast, ute eller inne. Sen har jag kokar vatten i förväg i två-tre små kastruller/stekpannor som jag ställer i frysen och stänger dörren. Efter ett tag öppnar jag och tar bort dom (det smälter ju snabbt under och över dom) och hackar försiktigt bort is. Upprepar allt tills det är klart. Har en plåt långt ner som kan fånga upp vattnet, sammt handukar.

Om man gör det ofta så blir det inte så mkt is och då går det fortare. Men jag skulle se till att äta upp glassen innan avfrostning!

• Kjell2

Eller så väntar man till en riktigt kall vinterdag och förvara käket utomhus.

• Lowika

Packa in maten i filtar eller något annat isolerande, det klarar sig nån timma.

Koka vatten på spisen, och ställ in de varma grytorna i frysen. Isen börjar släppa ganska snart. Hjälp till med något verktyg (plast!) och skrapa och plocka ur isbitar när de lossnar (låter du dem vara kvar "stjäl" de energi från det varma vattnet.

• Luullis

Tack! Då ska jag se till att få det gjort!

• Mimmlas
    Kakmonster skrev 2011-08-08 13:34:30 följande:
    Stänger av elen. Sen lägger jag all mat i en eller flera stor kasse, typ den blåa ikea-kassen, så varorna kyler varandra. Sen ställer jag den där det är svalast, ute eller inne. Sen har jag kokar vatten i förväg i två-tre små kastruller/stekpannor som jag ställer i frysen och stänger dörren. Efter ett tag öppnar jag och tar bort dom (det smälter ju snabbt under och över dom) och hackar försiktigt bort is. Upprepar allt tills det är klart. Har en plåt långt ner som kan fånga upp vattnet, sammt handukar.

Om man gör det ofta så blir det inte så mkt is och då går det fortare. Men jag skulle se till att äta upp glassen innan avfrostning!

Precis så gör jag med :)
    Fast jag använder vattenkokaren :P 
  • Luullis
    Kjell2 skrev 2011-08-08 13:34:57 följande:
    Jo, det borde man ju göra.. men jag kan nog inte vänta så länge... ena luckan går inte att stänga längre..
  • education
    Kjell2 skrev 2011-08-08 13:34:57 följande:
    Tillägg: hacka i isen är ett big no no.
  • BuoBä

Packa in frysvarorna i tidningar och stapla i pappkassar. Ställ kassarna tätt ihop i ett så svalt rum som möjligt. Jag vet flera som ställer alla kassar i badkaret och täcker med mattor eller tidningar.

Frosta sedan av så snabbt som möjligt. Kastruller med varmt vatten, som man byter så snart det svalnar, är bra för att få fart på smältningen. Det är smart att ha en avfrostningsduk som suger upp vattnet som blir av isen. Finns på Clas Ohlson bland annat.

Svar på tråden Hur frostar jag av en frys full med mat?