• Sootie

Blöjor endast på dagis?

Vår son gick tillbaks till dagis (ja visst d heter förskolan jag vet..) idag första dagen efter semester. Han har varit utan blöjor hela 4 veckorna och går sedan den sista veckan på pottan samt säger till. Idag på dagis hade han en olycka och sen frågade dem honom om han ville sitta på pottan och han svarade "vill inte". Då sätter dem på blöja och tycker att han kan ha det där..
    Jag är inte nöjd! Vi har varit på kalas, haft barnvakt, åker och handlar, på utflykt och allt har gått bra men på dagis går det tydligen inte.. Vilket man vet efter 3 timmar (!) och varav dem måste han nog haft blöja i 2 timmar.. Jag blir tokig!
    Reaktioner? Vad ska jag säga för att få dem att förstå? Ska jag gå med till förskolan för att bevisa att han kan? Känns som att dem inte orkar bara för att dem inte orkar hjälpa till så mycket.. Till saken hör att det var få barn idag och att det mer än väl borde ha funnits tid, och dessutom att vara bestämd att det inte går på en gång, dåligt tycker jag!

• Svar på tråden Blöjor endast på dagis?
  • Emeliela

Hade Samma problem med min son. Hemma var han utan flera veckor både på natten och på dagen. När han kom till dagis så vägrade han toa, ial enligt fröknarna, och det resulterade med att han alltid hämtades i blöja. Men när vi komhem ville han ta av den- Jag sa flera gånger på dagis att pojken var torr tom på natten! Men nej, så fort dom frågade honom och han sa nej om att gå på toa eller potta så satte dom på han en blöja... Blev så less. Slutade med att nu under semestertider så bytte dom dagis till ett sommaröppet. Då gick han med på att vara utan blöja och då såg hans fröknar att han kunde.

Jag frågade honom varför han inte kunde gå på dagis när han gick på toa hemma. Till svar fick jag: Men mamma, jag får inte någon hjälp. Jag blir rädd...

Han är tre år. 

My family - My world
  • Sootie
    martina81 skrev 2011-08-08 15:38:09 följande:

Anledningen till att man bytte från "dagis" till förskola är väl att man ha gått över från barnpassning till en pedagogisk verksamhet. Man ska arbeta för att lära barnen som de behöver kunna i livet, som till exempel att använda toaletten istället för blöjor. Har ingen förståelse för varför personalen inte vill ställa upp på det! Inte bara att de misslyckas att ha någon meningsfull målsättning där, de motarbetar er som föräldrar!

Ja precis så..
  • imsel
    Emeliela skrev 2011-08-08 15:53:38 följande:
    Hade Samma problem med min son. Hemma var han utan flera veckor både på natten och på dagen. När han kom till dagis så vägrade han toa, ial enligt fröknarna, och det resulterade med att han alltid hämtades i blöja. Men när vi komhem ville han ta av den- Jag sa flera gånger på dagis att pojken var torr tom på natten! Men nej, så fort dom frågade honom och han sa nej om att gå på toa eller potta så satte dom på han en blöja... Blev så less. Slutade med att nu under semestertider så bytte dom dagis till ett sommaröppet. Då gick han med på att vara utan blöja och då såg hans fröknar att han kunde.

Jag frågade honom varför han inte kunde gå på dagis när han gick på toa hemma. Till svar fick jag: Men mamma, jag får inte någon hjälp. Jag blir rädd...

Han är tre år. 

Rynkar på näsan Stackarn
    april 09 kom min bebbe
  • Sootie
    imsel skrev 2011-08-08 15:46:37 följande:
    Så dom tycker att barnen ska gå på pottan när dom vill?!
    Min son går aldrig på pottan om han inte är kiss-eller bajsnödig.
    Det går inte att få honom att gå tex om man ska iväg nånstans.
    Han går på pottan när han behöver.

Det dom kan göra istället för att antingen tvinga eller sätta på blöja är väl att påminna honom ofta ofta om att han kan gå till pottan om han är kissnödig.

Min son är än så länge bara "torr" så länge han är utan blöja/byxor/kalsonger.
    Nu har han börjat att säga till att han vill kissa när han har kalsonger på, men det händer ofta olyckor ändå.
    Så han är inte rikitgt redo att vara utan blöja på dagis.
    Dom skulle försöka rutinpotta innan sommaren (eg ännu tidigare men när vi frågade efter några veckor hur det gått så sa dom bara att dom ju kunde börja rutinpotta..som om inget ens gått fram)
    Nu på sommaren har det inte varit "hans" personal, så dom har nog inte ens försökt.

Jag tycker också att du ska säga till att han inte ska ha blöja alls. Ta hem alla blöjor, ge bort eller nåt.
    Han behöver ju bara vänja sig vid att man kan kissa/bajsa i potta på dagis med.
    Klart att det kan ta nån vecka.
    Ja samma med min bara när han behöver och är han utan kalsonger så går han själv utan att säga till.. Har han kalsoner (vilket han oftast går runt i hemma nu på sommaren) så säger han till att det kommer kiss, då hinner man ta honom till pottan innan han kissar..
    Är vi ute så har han ju byxor, då får man oftast påminna honom genom att säga nu sitter vi på pottan lite.. Åker vi bil så ropar han nu kommer det kiss och vi har hunnit stanna och ta ut pottan..
    Men ja han går bara när han vill..

Hur fungerar det för din son, blir han inte förvirrad när det är blöja ibland och ibland inte? Vår son tycker det är jättekonstigt och vill ha på sig blöja igen när han kommer hem, vilket han ju inte behöver..
  • Emeliela
    imsel skrev 2011-08-08 15:55:50 följande:
    Rynkar på näsan Stackarn
    Ja.. Nu funkar det dock. Han är så stolt över att kunna gå där också nu. Blev så, ursäkta ordvalet, satans förbannad på personalen som inte kunde hjälpa till och peppa honom och åtminstone visa att dom kunde vänta utanför dörren eller likanade när han var på toa så han fick se att han kunde få hjälp. Men nej, till svar fick jag när jag gav dom förslget att, : Nej men alltså det har inte vi tid med, tänk om han tar jättelänge på sig? Vi har en massa anra barn också att hålla koll på..

Jahaja? Jag skulle inte heller kunna pissa eller skita under stress..  

Till Ts: Hoppas det löser sig för er och det enda rådet jag kan ge er är att stå på er och ge olika förslag till personalen, era kanske lyssnar. 
    My family - My world
  • Sootie
    Emeliela skrev 2011-08-08 15:53:38 följande:

Han är tre år. 

Ja stackarn, bara för att dem säger Nej så ska man ju inte ta på blöja.. Och ofta känns det som dem säger "Nu kan ni gå och kissa.." Vilket ju inte är så lätt när man kanske inte kan ta av byxor osv själv..
  • Sootie
    Emeliela skrev 2011-08-08 16:02:55 följande:
    Ja.. Nu funkar det dock. Han är så stolt över att kunna gå där också nu. Blev så, ursäkta ordvalet, satans förbannad på personalen som inte kunde hjälpa till och peppa honom och åtminstone visa att dom kunde vänta utanför dörren eller likanade när han var på toa så han fick se att han kunde få hjälp. Men nej, till svar fick jag när jag gav dom förslget att, : Nej men alltså det har inte vi tid med, tänk om han tar jättelänge på sig? Vi har en massa anra barn också att hålla koll på..

Jahaja? Jag skulle inte heller kunna pissa eller skita under stress..  

Till Ts: Hoppas det löser sig för er och det enda rådet jag kan ge er är att stå på er och ge olika förslag till personalen, era kanske lyssnar. 
    Skönt att det funkar nu!
    Tack jag har pratat med dem igen och sagt att jag inte gillar att dem tar på blöja, det blir förvirrande..
    Och jag förstår dem dem är jättesnälla men vi tycker väl kanske lite olika och jag är iaf hellre med där och hjälper till. Eller hämtar hem honom om dem ska ta på blöja. Så nu vet dem det och ska försöka veckan ut iaf.. Så får vi diskutera sen igen..
  • Poison82

Fy vad dåligt. Märks att där är en väldig skillnad på dagis och dagis (jajaja, förskola). Jag hade blivit väldigt arg och troligtvis pratat med föreståndaren om dom inte ville göra något åt det hela. Lönt att man försöker träna hemma när dom bara förstör allt man övat upp liksom. Tycker dagis borde föredra blöjfritt

• Sootie
    Poison82 skrev 2011-08-08 16:08:13 följande:
    Fy vad dåligt. Märks att där är en väldig skillnad på dagis och dagis (jajaja, förskola). Jag hade blivit väldigt arg och troligtvis pratat med föreståndaren om dom inte ville göra något åt det hela. Lönt att man försöker träna hemma när dom bara förstör allt man övat upp liksom. Tycker dagis borde föredra blöjfritt
    Ja särskilt när man har lagt ner hela semestern för att få det så bra som möjligt och så lätt som möjligt för dem..
  • A von B
    Sootie skrev 2011-08-08 15:23:51 följande:
    Inte ens en olycka innan? Det är ju ännu värre.. Riktigt dåligt av dem att inte ens ge det ett försök! Jag blir så trött och arg! Och så vill jag inte bli så arg på dem som jag egentligen är för det känns inte som om att det skulle hjälpa till.. Man undrar ju, det kan ju inte vara helt omöjligt att barnen inte vill gå i början..
    Nix, barnen skulle vila så då var de oroliga för en olycka och satte på honom blöja. Men den var helt torr när jag kom och hämtade honom. Visserligen kan jag förstå att det är jobbigt för dem om en massa ungar kissar ner överallt men samtidigt måste de ju få en chans. Och som du skriver det är inte så kul när de raserar allt man byggt upp under sommaren.
Svar på tråden Blöjor endast på dagis?