• Sootie

Blöjor endast på dagis?

Vår son gick tillbaks till dagis (ja visst d heter förskolan jag vet..) idag första dagen efter semester. Han har varit utan blöjor hela 4 veckorna och går sedan den sista veckan på pottan samt säger till. Idag på dagis hade han en olycka och sen frågade dem honom om han ville sitta på pottan och han svarade "vill inte". Då sätter dem på blöja och tycker att han kan ha det där..
    Jag är inte nöjd! Vi har varit på kalas, haft barnvakt, åker och handlar, på utflykt och allt har gått bra men på dagis går det tydligen inte.. Vilket man vet efter 3 timmar (!) och varav dem måste han nog haft blöja i 2 timmar.. Jag blir tokig!
    Reaktioner? Vad ska jag säga för att få dem att förstå? Ska jag gå med till förskolan för att bevisa att han kan? Känns som att dem inte orkar bara för att dem inte orkar hjälpa till så mycket.. Till saken hör att det var få barn idag och att det mer än väl borde ha funnits tid, och dessutom att vara bestämd att det inte går på en gång, dåligt tycker jag!

• Svar på tråden Blöjor endast på dagis?
  • Hi5

De borde vara vana vid att potta barn. Rutinerna är väl innan maten, innan utgång och innan vila. Får man barnen att sitta på pottan en liten stund, så brukar det ge utdelning i pottan med :)

Säg det till dem annars, och förklara hur ni gjort under semestern.

• Carisma95

Ta hem det paket ni har för ert barn och vägra köpa nytt!
    Det var samma på vårt dagis, trots "tjat" ändå till "blöjorna är slut"-lappen kom upp på sonens plats och vi vägrade köpa nya... Obestämd

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Sootie

Dem vet att han inte har blöja för jag sa att vi har slutat med det..

Ja visst men deras ursäkt är väl att dem frågade och han sa nej att han inte ville. Å andra sidan känns det mer pedagogiskt att säga kom nu så sitter vi lite på pottan.. Men visst jag tror säkert att dem försökte, men inte särskilt länge bara.. Jag kom tbx efter 3 timmar och då hade han haft blöja för han hade ju haft en olycka och att han kan ju ha blöja hemma och så kan ni fortsätta träna..

Ja känns som att man måste gå med samt förklara för vi har ingen situation där vi behöver träna förutom förskolan då..

Fy, jag blir så trött när man lägger ner tid och ork och så bestämmer dem att det inte funkar efter en olycka.. :(

• Carisma95
    Sootie skrev 2011-08-08 14:16:26 följande:
    Dem vet att han inte har blöja för jag sa att vi har slutat med det..

Ja visst men deras ursäkt är väl att dem frågade och han sa nej att han inte ville. Å andra sidan känns det mer pedagogiskt att säga kom nu så sitter vi lite på pottan.. Men visst jag tror säkert att dem försökte, men inte särskilt länge bara.. Jag kom tbx efter 3 timmar och då hade han haft blöja för han hade ju haft en olycka och att han kan ju ha blöja hemma och så kan ni fortsätta träna..

Ja känns som att man måste gå med samt förklara för vi har ingen situation där vi behöver träna förutom förskolan då..

Fy, jag blir så trött när man lägger ner tid och ork och så bestämmer dem att det inte funkar efter en olycka.. :(
    Ja, de hade samma ursäkt på vår förskola; att han inte VILLE gå. Men det är ju bara en vanesak. När han väl hade kissat där EN gång så gick det hur bra som helst (förutom enstaka olyckor)!
    Man kan ju tycka att när de hela tiden har barn som pottränar borde det inte vara några problem..? Obestämd
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Sootie
    Carisma95 skrev 2011-08-08 14:41:41 följande:
    Ja, de hade samma ursäkt på vår förskola; att han inte VILLE gå. Men det är ju bara en vanesak. När han väl hade kissat där EN gång så gick det hur bra som helst (förutom enstaka olyckor)!
    Man kan ju tycka att när de hela tiden har barn som pottränar borde det inte vara några problem..? Obestämd
    Ja håller med dig fullständigt, trodde nog att det skulle vara ett ställe där man inte skulle möta så mycket motstånd..
  • A von B

Samma problem här. Min son har varit hur duktig som helst en hel månad men fick blöja idag på förskolan efter att han vägrat sitta på potta. Dock kissade han inte i blöjan heller utan lyckades hålla sig hela dagen (5 timmar!) tills vi kom hem och han fick sitta på trygga pottan hemma. Glad

Min plan är att tjata på dem så att de fortsätter försöka få honom att gå på potta där.

• Sootie
    A von B skrev 2011-08-08 15:09:46 följande:
    Samma problem här. Min son har varit hur duktig som helst en hel månad men fick blöja idag på förskolan efter att han vägrat sitta på potta. Dock kissade han inte i blöjan heller utan lyckades hålla sig hela dagen (5 timmar!) tills vi kom hem och han fick sitta på trygga pottan hemma. Glad

Min plan är att tjata på dem så att de fortsätter försöka få honom att gå på potta där.
    Inte ens en olycka innan? Det är ju ännu värre.. Riktigt dåligt av dem att inte ens ge det ett försök! Jag blir så trött och arg! Och så vill jag inte bli så arg på dem som jag egentligen är för det känns inte som om att det skulle hjälpa till.. Man undrar ju, det kan ju inte vara helt omöjligt att barnen inte vill gå i början..
  • martina81

Anledningen till att man bytte från "dagis" till förskola är väl att man ha gått över från barnpassning till en pedagogisk verksamhet. Man ska arbeta för att lära barnen som de behöver kunna i livet, som till exempel att använda toaletten istället för blöjor. Har ingen förståelse för varför personalen inte vill ställa upp på det! Inte bara att de misslyckas att ha någon meningsfull målsättning där, de motarbetar er som föräldrar!

• imsel

Så dom tycker att barnen ska gå på pottan när dom vill?!
    Min son går aldrig på pottan om han inte är kiss-eller bajsnödig.
    Det går inte att få honom att gå tex om man ska iväg nånstans.
    Han går på pottan när han behöver.

Det dom kan göra istället för att antingen tvinga eller sätta på blöja är väl att påminna honom ofta ofta om att han kan gå till pottan om han är kissnödig.

Min son är än så länge bara "torr" så länge han är utan blöja/byxor/kalsonger.
    Nu har han börjat att säga till att han vill kissa när han har kalsonger på, men det händer ofta olyckor ändå.
    Så han är inte rikitgt redo att vara utan blöja på dagis.
    Dom skulle försöka rutinpotta innan sommaren (eg ännu tidigare men när vi frågade efter några veckor hur det gått så sa dom bara att dom ju kunde börja rutinpotta..som om inget ens gått fram)
    Nu på sommaren har det inte varit "hans" personal, så dom har nog inte ens försökt.

Jag tycker också att du ska säga till att han inte ska ha blöja alls. Ta hem alla blöjor, ge bort eller nåt.
    Han behöver ju bara vänja sig vid att man kan kissa/bajsa i potta på dagis med.
    Klart att det kan ta nån vecka.

april 09 kom min bebbe
Svar på tråden Blöjor endast på dagis?