• Anonym (HJälp!)

MIn sambo förstörde våtrumsmattan!!

Hamnat i en jäkla sits, min sambo har sagt att han lätt och utan problem kunde lägga matta i badrum..
    Sagt och gjort, jag handlar golv väggar och inredning för tusentals kronor.
    Sen visar det sig att han hållit på länge med allt och kommer knappt igång, jag frågar om han inte kan och jag ska anlita ett proffs, han säger flera gånger att han ska göradet själv!

Till sist kommer jag in och ser att han klippt hål här och där som måste skarvas med småbitar!!! och det runt vattenledningarna dessutom. KLippt hörnen snett och tror man kan täta med silicon i stället för mattsvets...

Alltså jag är helt förtvivlad, måste köpa ny matta.. han hotar dessutom skita i mig och allt och dra för att jag klagar!!!

Vad kostar det att få en hantverkare nu? Det blir väl dyrare om man inte köpt grejerna av dem dessutom?

Jag vet att jag e en idiot som inte anlitade proffs direkt men han sa att han kunde och inga problemem fanns!!

Vad ska jag göra!!

• Svar på tråden MIn sambo förstörde våtrumsmattan!!
  • Welma

Han ska alltså göra slut för att han förstört mattan?

• Anonym (HJälp!)
    Welma skrev 2011-08-08 16:04:56 följande:
    Han ska alltså göra slut för att han förstört mattan?
    Ja han brukar köra med sånt när han gjort fel...
    MamaInternational skrev 2011-08-08 16:10:29 följande:
    Varför är det bara du som betalar föresten? Måtte huset vara BARA DIN ifall ni reparerar..
    Ja det är jag som står på huset!

Ska försöka fixa hit en hantverkare, har iaf fått tag i en ny matta likadan från en annan försäljare som hade en hemma.
    Den hade dock inte tid att göra jobbet!
  • Insatt
    Anonym (HJälp!) skrev 2011-08-08 16:22:54 följande:
    Ja han brukar köra med sånt när han gjort fel...
    MamaInternational skrev 2011-08-08 16:10:29 följande:
    Varför är det bara du som betalar föresten? Måtte huset vara BARA DIN ifall ni reparerar..
    Ja det är jag som står på huset!

Ska försöka fixa hit en hantverkare, har iaf fått tag i en ny matta likadan från en annan försäljare som hade en hemma.
    Den hade dock inte tid att göra jobbet!
    Moget av honom *himlar med ögonen*

Lycka till med att finna en hantverkare! Det kommer nog bli snyggt och bra tillslut. 
  • duvetmia

Passa dig för att leka med badrummet utan att iallafall prata med någon som kan.. På fuskbyggarna brukar de alltid tjata att de som gör badrummen måste vara certifierade och det finns ju en hel del regler för badrum. Typ fuktspärrar och sånt, och om det är fel gjort så är det inte säkert att ditt försäkringsbolag står för någonting om det blir till exempel en fuktskada.

En hantverkare kanske blir dyrare än om din sambo gör om det, men om det blir fuktskador eller dylikt behöver ni ju göra om det igen (vilket blir ÄNNU dyrare)..  

• elmadumle
    duvetmia skrev 2011-08-08 19:22:36 följande:
    Passa dig för att leka med badrummet utan att iallafall prata med någon som kan.. På fuskbyggarna brukar de alltid tjata att de som gör badrummen måste vara certifierade och det finns ju en hel del regler för badrum. Typ fuktspärrar och sånt, och om det är fel gjort så är det inte säkert att ditt försäkringsbolag står för någonting om det blir till exempel en fuktskada.

En hantverkare kanske blir dyrare än om din sambo gör om det, men om det blir fuktskador eller dylikt behöver ni ju göra om det igen (vilket blir ÄNNU dyrare)..  
    Man får göra badrum men det ska göras på ett fackmannamssigt sätt. Vi har renoverat vårat badrum själva, kakel och klinkers, allt utom det med el och vatten.
  • Anonym
    elmadumle skrev 2011-08-08 20:39:11 följande:
    Man får göra badrum men det ska göras på ett fackmannamssigt sätt. Vi har renoverat vårat badrum själva, kakel och klinkers, allt utom det med el och vatten.
    Dock finns det ingen hemförsäkring som täcker fuktskador i ett badrum man renoverat själv (med logiken att om man hade gjort det fackmannamässigt så hade det inte blivit någon fuktskada).

Om man anlitat en våtrumscertifierad firma så kan man antingen får ersättning från deras yrkesförsäkring eller sin egen hemförsäkring (beror på vad felet är).
  • Waldo
    Anonym (HJälp!) skrev 2011-08-08 15:09:13 följande:
    Man måste inte men det ska utföras på fackmannamässigt sätt.. tro mig jag var skeptisk men min sambo kan ju allt.. tror han..
    Jag har liksom betalat allt mot att han skulle göra jobbet, sen tycker han att han lika gärna kan dra för att slippa skiten han ställt till med...
    Kollade att det tar en vecka att få hem en likadan matta.. sen att hitta någon hantverkare som har tid e inte det lättaste.. fan orkar inte vara utan badrummet så länge heller
    Lite varning i förväg

Alla försäkringsbolag kommer att säga detta, att det ska utföras fackmanna mässigt.
    Men i efterhand, om det händer något, kommer vart enda ett av dom att hugga som hökar på om man utfört det själv
    Tro mig jag jag sett det själv sedan jag satt i en styrelse i en bostadsrättsförening

Iden att strunta i sambons sårade stolthet och ring en hantverkare
    Visst han kommer att sura ett tag, men ni kommer att rädda både bostad och förhållande i långa loppet
  • duvetmia
    elmadumle skrev 2011-08-08 20:39:11 följande:

Ja det får man. Men man ska ta bilder på ALLT man gör, steg för steg, för att bevisa att man gjort det på ett fackmannamässigt sätt. Mattan måste gå upp ett visst antal cm på vägg/rör, fuktspärrar och massa andra regler. Därför är det bra om man pratar med någon som kan, precis som jag skrev. Det går ju att läsa på själv också, men det bästa brukar vara en kombination.

Om man gör det själv täcker de flesta försäkringar bara vattenskadorna, dessutom, och inte det nya materialet. Så om själva stommen skadas betalar de, men göra om badrummet igen får man betala själv. 
  • MariSeptember

fan jag är målare, jobbar speciellt med försäkringsskador och 50 % är vattenskador av folk som "kan det där med vatten". tänk er för väääldigt noga innan ni rör tätskiktet. Låt ett proffs göra tätskiktet och gör sen plattsättningen själva om ni nu måste göra något.

Svar på tråden MIn sambo förstörde våtrumsmattan!!