• Anonym (HJälp!)

MIn sambo förstörde våtrumsmattan!!

Hamnat i en jäkla sits, min sambo har sagt att han lätt och utan problem kunde lägga matta i badrum..
    Sagt och gjort, jag handlar golv väggar och inredning för tusentals kronor.
    Sen visar det sig att han hållit på länge med allt och kommer knappt igång, jag frågar om han inte kan och jag ska anlita ett proffs, han säger flera gånger att han ska göradet själv!

Till sist kommer jag in och ser att han klippt hål här och där som måste skarvas med småbitar!!! och det runt vattenledningarna dessutom. KLippt hörnen snett och tror man kan täta med silicon i stället för mattsvets...

Alltså jag är helt förtvivlad, måste köpa ny matta.. han hotar dessutom skita i mig och allt och dra för att jag klagar!!!

Vad kostar det att få en hantverkare nu? Det blir väl dyrare om man inte köpt grejerna av dem dessutom?

Jag vet att jag e en idiot som inte anlitade proffs direkt men han sa att han kunde och inga problemem fanns!!

Vad ska jag göra!!

• Svar på tråden MIn sambo förstörde våtrumsmattan!!
  • elmadumle
    Anonym skrev 2011-08-08 20:59:11 följande:
    Dock finns det ingen hemförsäkring som täcker fuktskador i ett badrum man renoverat själv (med logiken att om man hade gjort det fackmannamässigt så hade det inte blivit någon fuktskada).

Om man anlitat en våtrumscertifierad firma så kan man antingen får ersättning från deras yrkesförsäkring eller sin egen hemförsäkring (beror på vad felet är).
    Jo tänk för att den gör det just om de ser att det är gjort fackmannamässigt, alltså gjort på precis samma sätt som en hantverkare skulle ha gjort. Vi hade löpande kontakt med den här som vi köpte allt av och de gör såna här saker hela dagarna och är en auktoriserad firma. Följer man deras anvisningar ska det dock inte bli några fel. Det är a och o med fuktspärren, vi fick höra om skräckexempel där de räknat ut hur mycket fuktspärr det går på golv och väggar och sedan kommer folk tillbaka med hälften av fuktspärren för att få pengar tillbaka, "de behöver inte så mycket fuktspärr". Där kan det bli problem om det uppstår skador.
  • elmadumle
    duvetmia skrev 2011-08-09 10:50:36 följande:
    Ja det får man. Men man ska ta bilder på ALLT man gör, steg för steg, för att bevisa att man gjort det på ett fackmannamässigt sätt. Mattan måste gå upp ett visst antal cm på vägg/rör, fuktspärrar och massa andra regler. Därför är det bra om man pratar med någon som kan, precis som jag skrev. Det går ju att läsa på själv också, men det bästa brukar vara en kombination.

Om man gör det själv täcker de flesta försäkringar bara vattenskadorna, dessutom, och inte det nya materialet. Så om själva stommen skadas betalar de, men göra om badrummet igen får man betala själv. 
    Ja precis, nu la vi kakel och klinkers, fuktspärr förstås först.  Vi hade löpande kontakt med hantverkare. Vi hade ju sedan givetvis elekriker som la golvvärmen och kopplade in det , rörmokaren var här och satte in toalett, duschkabin och handfat så inget sånt har vi gjort själva. De tom silikonade fast toan på golvet för att slippa borra hål i golvet och göra onödiga hål i fuktspärren, vet inte om det är nytt eller inte?
  • giftfri

Efter att haft många å vilda diskussioner kring försäkringsfrågor å ersättningar på andra forum, så tog jag å kollade upp vad bolgen eg går efter..
    Svaret blev entydigt, det ska vara fackmannamässigt utfört, allt annat lägger dom sig inte i..., alltså inte vem som gjort vad, behörighetskrav, eller gamla fakturor..
    Jag påstår inte att nåt (bolag/person) kan avvikande åsikt, utan att det var de svar jag fick vid en rundringning till försäkringsbolagen.. 

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2011-08-08 15:06:49 följande:
    Du vet väl att försäkringen inte gäller om du tex får en vattenskada och det visar sig att någon hemmafixare har gjort arbetet.Våtrumsarbeten, rörmokeri och el ska man låta proffs göra.
    Det finns alldeles för många hemmafixare (speciellt män av någon anledning)som tror att dom kan en massa.En kompis köpte ett hus där förre ägaren fixat själv med både el och annat.Huset var livsfarligt att bo i.

Jodå, försäkringen gäller visst om du har dokumenterat renoveringen med bilder som kan visa att det var hantverkarmässigt gjort.
  • giftfri
    Anonym skrev 2011-08-08 20:59:11 följande:
    Dock finns det ingen hemförsäkring som täcker fuktskador i ett badrum man renoverat själv (med logiken att om man hade gjort det fackmannamässigt så hade det inte blivit någon fuktskada).

Om man anlitat en våtrumscertifierad firma så kan man antingen får ersättning från deras yrkesförsäkring eller sin egen hemförsäkring (beror på vad felet är).
    Fel, försäkringsbolagen kollar endast hur arbetet är utfört, jag har personligen ringt runt å frågat hos en hel hög med försäkringsbolag.., vem som gjort det lägger dom sig inte i..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Virriga Vera
    Virriga Vera skrev 2011-08-09 12:39:47 följande:
    Jodå, försäkringen gäller visst om du har dokumenterat renoveringen med bilder som kan visa att det var hantverkarmässigt gjort.
    Också menade jag naturligtvis FACKMANNAmässigt gjort.
  • EllanEriksson

OT: känns som om mitt skämt glömdes bort xD

Men men.. Det verkar som om dem flesta e på saken att du ska ta dit en hantverkare... Jag själv hade nog aldrig låtit min kille ens fundera på att göra de själv......allt hade blivit så fel då xD

• Superbia

Det var ju ett moget sätt att hantera en motgång Obestämd
    Jag anser att han kan betala hantverkaren eftersom det är han som har klantat sig. Ganska enkelt.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Anonym
    giftfri skrev 2011-08-09 12:37:53 följande:
    Efter att haft många å vilda diskussioner kring försäkringsfrågor å ersättningar på andra forum, så tog jag å kollade upp vad bolgen eg går efter..
    Svaret blev entydigt, det ska vara fackmannamässigt utfört, allt annat lägger dom sig inte i..., alltså inte vem som gjort vad, behörighetskrav, eller gamla fakturor..
    Jag påstår inte att nåt (bolag/person) kan avvikande åsikt, utan att det var de svar jag fick vid en rundringning till försäkringsbolagen.. 
    Hmm, vad händer om man anlitar en fackman som utför det amatörmässigt? Är man inte hemma under renoveringen och kommer hem till tex ett nykaklat badrum så tror man ju att det är bra gjort, särskilt som man betalat dyrt för det. Men vad händer sen om hantverkaren "glömt" fuktspärren? Då är det ju inte på något sätt fackmannamässigt utfört...
  • elmadumle
    Anonym skrev 2011-08-09 13:29:52 följande:
    Hmm, vad händer om man anlitar en fackman som utför det amatörmässigt? Är man inte hemma under renoveringen och kommer hem till tex ett nykaklat badrum så tror man ju att det är bra gjort, särskilt som man betalat dyrt för det. Men vad händer sen om hantverkaren "glömt" fuktspärren? Då är det ju inte på något sätt fackmannamässigt utfört...
    Då borde ju hantverkarens försäkring gå in, om han nu har något. Låter som ett fall för fuskbyggarna.
  • Anonym

Polacker har ingen försäkring. Då får man skylla sig själv för att man är snål.

Svar på tråden MIn sambo förstörde våtrumsmattan!!