• Scream2

    Omröstning - På landet

    Här tävlar vi nybörjarfotografer!
     HUVUDTRÅD

    Temat är "PÅ LANDET"

    Rösta på den bild du tycker är finast samt passar bäst in på temat!

    Vi är MYCKET tacksamma för konstruktiv kritik!

     


     
    1.


    2.

    3.

    4.

    5.
     

    6.
         


    7.

    8.    


    9.    


    10.

    11.


         
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning - På landet
  • trasdocka

    2:an. Även fast jag stör mig som tusan på vattenkannan. Men hönans blick, ljuset och trätrappen bakom gör att den "kändes" bäst.

  • Normans

    velade mellan i stort sett alla utom någon, jag la min röst på 3:an


    Common sense is like deodorant, those that need it most, don't use it
  • Annkris
    trasdocka skrev 2011-08-09 12:11:03 följande:
    2:an. Även fast jag stör mig som tusan på vattenkannan. Men hönans blick, ljuset och trätrappen bakom gör att den "kändes" bäst.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.
  • silvermist

    Kan försöka med lite konstruktiv kritik, jag är inget proffs utan bara säger hur jag ser på saken, ok :)

    1.Tycker den ser lite "gryning" ut, annars en fin bild, Kanske lite för ljus
    2.visst, en höna är på landet, men jag tycker inte bilden är bra. Vattenkannan stör och bara halva hönan syns i bild. Annars är det inget fel på hönan :)
    3.Röstade på, inget att säga, snygg och passar temat precis
    4.Fin bild
    5.Känns lite oskarp, samt att det hade varit finare om inte öronen beskurits bort. Hela getens huvud hade varite snyggare, fin ändå :)
    6. gullig bild, passar temat
    7.sädesslag
    8.fin solnedgång men den känns lite sned, lutande åt höger. Stör mig lite på skräpet till vänster
    9.snygg
    10. Fint tagen bild, fast jag tänkte mer på skogspromenad än på landet. Fast en del kanske tycker det är samma sak :)
    11.lite ljus, annars fin

    Gärna fler som ger konstruktiv kritik :)!!

  • Scream2

    1. Rogivande bild. Får mig dock mer att tänka på ett tjärn i en skog än just temat på landet.
    2. En söt liten höna, men vattenkannan stör helhetsintrycket och hönor kan ju finnas på fler ställen än på landet. Kan ju teoretiskt sett lika gärna vara fotad i en djurpark Men fina färger och ljus.
    3. För mig är detta en klockren på landet bild. Ljuset är inte perfekt på nåt vis och det hade kanske varit roligare att sett hoppande kossor framifrån
    4. Bilden är ju söt, men ordet fiskeredskap får mig att tänka på hav och sjö, snarare än landet
    5. Samma här, geten kan ha varit fotad i en djurpark. Endera vill jag se mer av geten, eller beskära bort handen och den överepxonerade bakdelen.
    6. Den här gillar jag, ger också mkt feeling av just på landet! Rofylld och fint ljus.
    7. Utan de långa stråna i mitten hade det här varit fint. Fin tanke med att rama in fältet och fint med kort skärpedjup. Men som sagt, stråna i mitten stör för mkt.
    8. Kan inte riktigt bestämma mig ang om jag giller eller inte. Himlen blir lixom för konstig, för mkt kontraster känns det som. Är ju tagen på landet utan tvekan.
    9. Ok skärpa men inte mkt mer, lite mer kreativitet kan önskas med sånt här motiv.
    10. Får ingen på landet skärpa här. Kan vara tagen i en trädgård i stan. Med blixt? Lite för skarpt ljus oavsett.
    11. Fin bild, skulle önska lite mer lägre exponering på vattnet bara.          

  • Nilenna
    silvermist skrev 2011-08-09 21:23:19 följande:
    Kan försöka med lite konstruktiv kritik, jag är inget proffs utan bara säger hur jag ser på saken, ok :)

    5.Känns lite oskarp, samt att det hade varit finare om inte öronen beskurits bort. Hela getens huvud hade varite snyggare, fin ändå :)
    Scream2 skrev 2011-08-10 11:39:23 följande:
    5. Samma här, geten kan ha varit fotad i en djurpark. Endera vill jag se mer av geten, eller beskära bort handen och den överepxonerade bakdelen. 
    Tack för att ni tog er tid att ge konstruktiv kritik. Bilden är inte beskuren i efterhand, utan fotad sådär. Det här var den bilden av geten som hade mest huvud med, insåg efteråt att jag borde ha fotat en bild på den på längre avstånd.

    Den är inte fotad i en djurpark, utan på en lantbruksskola. Jag räknade det som "på landet" eftersom det verkligen känns som det när man är där. Ibland kan man få gå in dit och kolla på djuren, och då passade jag på att fota lite. Jag störde mig oxå mycket på handen, men ville ändå inte ta bort den då så mycket av geten då försvunnit, har alltid samma format på mina bilder (2x3) så antingen öronen eller näsan hade då försvunnit.

    Hursomhelst är det kul att få kritik på sina bilder. Ska själv ge mig på ett försök senare, även fast jag är något av en nybörjare =)  

         
  • Annkris

    Jag tycker om fria tolkningar av teman i fototävlingar, det blir mycket bättre variation i dessa trådar då. Jag (som valde temat "På landet") tycker att alla dessa bilder platsar utmärkt under detta tema. Min kritik kommer således bara att handla om hur bra jag tycker fotografierna är, och inte huruvida de känns lantliga eller ej.

    1. Fint motiv och bra komposition. Den är lite matt i färgerna och himlen känns lite ljus. Vore kul att se ett foto taget på samma plats när det är höst, med en massa fina höstfärger.
    2. Min favorit. Jag gillar verkligen färgerna, ljuset och skärpan. Visst stör vattekannan lite, men det är ändå ett mycket fint foto.
    3. Ett perfekt foto om man hade fått se kossorna framifrån istället för en massa korumpor.
    4. Jag gillar färger och skärpa, men önskar att fotografen gått lite närmre. Formatet på bilden gillar jag inte.
    5. Snygg bild, med bra skärpa och bokeh. Att geten är beskuren stör mig inte utan gör bara bilden mer intressant.
    6. Härlig komposition och fin bild. JAg hade föredragit ett längre skärpedjup.
    7. Fint kort, men de suddiga grässtråna i förgrunden stör.
    8. En vacker himmel och kul att horisonten inte ligger mitt i bilden. Tyvärr upplever jag den som lite rörig med den sneda horisonten, den kapade maskinen, skräpet och staketbiten.
    9. Bra skärpa och fint skärpedjup, men trist bild. Bilder där motivet är helt centreras upplever jag ofta som tråkiga
    10. Once again, bra skärpa och ok skärpedjup, men trist bild. Kompositonen kunde ha hottats upp lite, precis som färgerna och ljuset.
    11. Kul att huset inte är i mitten av fotot, det skapar mer dynamik. Vatten och himmel har lite dåligt med färg.

  • Scream2
    Annkris skrev 2011-08-10 15:53:43 följande:

    3. Ett perfekt foto om man hade fått se kossorna framifrån istället för en massa korumpor.



    Fast jag tycker korumpor är väldigt söta
  • Super blondinen


    silvermist skrev 2011-08-09 21:23:19 följande:
    Kan försöka med lite konstruktiv kritik, jag är inget proffs utan bara säger hur jag ser på saken, ok :)

    1.Tycker den ser lite "gryning" ut, annars en fin bild, Kanske lite för ljus
    2.visst, en höna är på landet, men jag tycker inte bilden är bra. Vattenkannan stör och bara halva hönan syns i bild. Annars är det inget fel på hönan :)
    3.Röstade på, inget att säga, snygg och passar temat precis
    4.Fin bild
    5.Känns lite oskarp, samt att det hade varit finare om inte öronen beskurits bort. Hela getens huvud hade varite snyggare, fin ändå :)
    6. gullig bild, passar temat
    7.sädesslag
    8.fin solnedgång men den känns lite sned, lutande åt höger. Stör mig lite på skräpet till vänster
    9.snygg
    10. Fint tagen bild, fast jag tänkte mer på skogspromenad än på landet. Fast en del kanske tycker det är samma sak :)
    11.lite ljus, annars fin

    Gärna fler som ger konstruktiv kritik :)!!

    Tsck för all kretik. Bilden nr 10 är tagen på björnön i Västerås kl 3 på natten och har inte gjort nått åt bilden tog den ur kameran och la hit. Men blir extremt glad för all kretik. Vill gärna mer.
  • Esmiso

    tack för konstruktiv kritik!! Hade en perfekt bild, men den var redan med i veckans bästa innan jag visste detta tema...Surt, men så kan det va

  • Esmiso

    Ann-Kris : ja det vore en idé att fota alla årtider där! =) Jag bor på gångavstånd till denna sjö så det ska jag nog göra!

  • Annkris
    Esmiso skrev 2011-08-11 07:14:37 följande:
    Ann-Kris : ja det vore en idé att fota alla årtider där! =) Jag bor på gångavstånd till denna sjö så det ska jag nog göra!
    Ser fram emot en härlig höstbild. Det är verkligen en vacker vy.
Svar på tråden Omröstning - På landet