• Bye baby Bunting

Vad är dominant - submissive?

Jag har en ganska generaliserande bild av vad det är. En bild som inte känns det minsta lockande. Jag ser framför mig en typ i läder med piska och olika tortyrredskap som totalt förnedrar en annan person (avpersonifierad) med gagball och klädnypor krälandes framför den dominanta personen. Maktspel handlar det väl helt klart om, men ge mig en mer nyanserad bild och förklara gärna vad det innebär med personliga erfarenheter.

Skulle jag träffa någon som sa sig vara dominant med den bild jag har nu, så skulle jag springa åt andra hållet. Skulle jag träffa någon som sa sig vara submisive skulle jag skratta och tro att de var totala mesar som inte klarade att ta ett enda initiativ eller att de haft en riktigt taskig barndom...

Vad är det som gör det så lockande?

Vad innebär det för er?

Och innan min inbox fylls med förslag, så nej, jag vill inte testa. Jag vill reda ut begreppet.

• Svar på tråden Vad är dominant - submissive?
  • Bye baby Bunting
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-11 14:04:12 följande:
    Haha...
    Ibland känner man på sig. Jag känner ganska lätt på mig. Jag vet inte hur, men det är något som gör att man väldigt ofta känner på sig. Sedan finns det ju sååå många olika perspektiv och nivåer av det hela så bara för att en man är dominant kanske han inte alls passar mig.

Det enda community jag känner till är Darkside.se men även där är ju utbudet väldigt varierat och det handlar inte alls endast om dom och ug utan kan vara lite andra kinks också...
    Självklart så passar inte alla med samma läggning en. Jag faller definitivt inte för alla hetrokarlar
  • Ernst Hugo

NG uttrycker det så väl så egentligen har jag kanske så mycket att tillföra - ety det skulle finnas intresse så skriver jag lite ändå.

Att initialt mötas som två individer tror jag är universellt oavsett om man är Ds eller eller inte. För mig handlar det dock om små vibbar som man sänder ut och en del är mottagliga för dessa. Då startar samspelet omgående, oftast utan ord. 

För mig personligen handlar det inte så mycket om yttre attribut även om exempelvis korsetter är förförande vackra. Kanske mer som dominant att med ovannämnda tillit plocka ner den undergivne succesivt för att sedan plocka upp och med största omsorg visa all den nakna omvårdnad en människa kan visa en annan. Utlämnande från ug och ansvarstagandet från dom är i samspel det vackraste två vuxna kan inbegripa sig i, förutsatt att kemin är total.

Lite så...      

Come on katten - det svänger ju...
  • Nice Girl Wrong Place
    Ernst Hugo skrev 2011-08-11 18:05:14 följande:
    NG uttrycker det så väl så egentligen har jag kanske så mycket att tillföra - ety det skulle finnas intresse så skriver jag lite ändå.

Att initialt mötas som två individer tror jag är universellt oavsett om man är Ds eller eller inte. För mig handlar det dock om små vibbar som man sänder ut och en del är mottagliga för dessa. Då startar samspelet omgående, oftast utan ord. 

För mig personligen handlar det inte så mycket om yttre attribut även om exempelvis korsetter är förförande vackra. Kanske mer som dominant att med ovannämnda tillit plocka ner den undergivne succesivt för att sedan plocka upp och med största omsorg visa all den nakna omvårdnad en människa kan visa en annan. Utlämnande från ug och ansvarstagandet från dom är i samspel det vackraste två vuxna kan inbegripa sig i, förutsatt att kemin är total.

Lite så...      
    Ok, det där hamnar i min Bibel...
    Så vackert.
  • Ernst Hugo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-11 18:12:58 följande:
    Ok, det där hamnar i min Bibel...
    Så vackert.

Tack Solig
    Come on katten - det svänger ju...
  • Bye baby Bunting

Kan inte citera via mobil, men jag håller med. Det var vackert uttryckt. Tycker jag även om jag startade tråden i utbildningssyfte. Tack för att du gör som jag säger B

• Yoyna

Sitter med mobilen och hinner inte skriva så långt men jag vill bara skicka lite kärlek och uppskattning (och omvårdnad...) till er underbara, ni vet vilka ni är

• glad i livet

När jag hade mitt känselspröt ute så märkte jag ganska fort om den jag pratade/ träffade var dom. På handslag, blick, hållning. Något så att det fanns ett gemensamt intresse. Nu för tiden tittar jag inte efter det och har inte lika koll. Angående tilliten så får man ju gå långsamt tillväga. Med min partner känner jag total sexuell trygghet och gjorde det redan från början. Jag vet att han aldrig skulle skada mig och om det någon gång blir obekvämt signalerar jag det direkt och vet att han stoppar direkt. Tilliten är alltså ömsesidig

• Bye baby Bunting

Handslag, blick och hållning, nu kommer jag ju inte kunna låta bli att undra nästa gång jag tar någon i hand

• Anonym (BD/SM)

Jag levde ihop med en man som var dominant och jag den undergivna. Jag vill dock ha det som en extra krydda och inte leva i en 24/7 relation som han ville. Innan jag träffade honom hade jag enbart varit med om smisk på rumpan med handflata o piska, dragen i håret osv. Han däremot öppnade en helt ny värld för mig.  Jag fick bland annat paket budade till jobbet som kunde innehålla direktiv om vad jag skulle göra,

Men som sagt jag tröttnade lite på det hela eftersom jag mer var intresserad av det som en extra krydda och inte 24/7.

Jag är dock såld på det hela och det tänder mig oerhört mycket. Själv är jag inte intresserad av att dominera någon utan jag trivs som fisken i vattnet som undergiven.

• Yoyna

För min del handlar det om att våga släppa kontrollen, att inte behöva vara den som bestämmer och tar beslut. Att känna en sådan total tillit att jag vet att jag är helt trygg. 

Att kombinera den känslan med sex (inte bara själva penetrationen ) gör mig knäsvag.   

Det handlar, som så många tidigare påpekat, om ett samspel. En stämning och en känsla som byggs upp och förstärks. För mig är det inte den fysiska dominansen i sig som är viktigast (även om det självklart är en del i det hela) utan de små detaljerna. Rätt ord viskade i mitt öra, lätt beröring och min vetskap om att jag bara kan vänta...   

Svar på tråden Vad är dominant - submissive?