• HJ81

Dottern blir retad!

Men ååh när jag läser det du skrivit gör det ont i hjärtat, vad barn kan vara elaka. Jag har själv en dotter (2,5 år) och jag är jätterädd för att hon någon gång kommer utsättas för mobbing på ett eller annat sätt. Har funderat massor kring det där hur man skall göra i ett sådant fall och ärligt talat vet jag inte. Det är inte tänkbart att byta igen? Förstår om det är svårt eller omöjligt och förstås skall man såklart inte fly ifrån problemen heller. Nä jag skulle nog kalla in både personal och förskolechef och alla tänkbara inblandade (föräldrar kanske också) till ett möte. Inför det mötet skulle jag förbereda mig ordentligt och peppa mig själv till att verkligen vara tydlig och hård med att det måste bli en förändring. Kräva att ni tillsammans arbetar fram en plan för att stärka alla barn (ofta är mobbarna de svagaste) och även för att göra det "töntigt" att retas och mobba. Finns det några föräldrar som är unga och lite "coolare", låt dem vara med och påverka barnen, ofta tar de små efter dessa personer och lyssnar därför på ett annat sätt. Det funkar sen inte att typ bara föreläsa för barnen hur man skall bemöta sina medmänniskor utan man får visa det på andra sätt, ex visa någon film, läsa inspirerande böcker, leka lekar och främst visa i hur man själv är. Samtidigt så är det bara för dig/er att fortsätta finnas för er dotter och visa henne massor av kärlek hemma.

Lycka till, jag hoppas verkligen att det löser sig för er!

Svar på tråden Dottern blir retad!