Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Dottern blir retad!

Går igenom liknande med min fyra årige son just nu. Vi är nyinflyttade, och alla grannbarnen har redan hunnit skaffa sig sina bästisar (dom är 1-2år äldre). På förskolan går det bättre, men det finsn en hel del av de äldre pojkarna som kan vara riktigt elaka, går ut i fysisk våld. Jag har sagt till sonen att han alltid måste säga till fröken och sedan till mig när jag kommer och hämtar honom. Har pratat med fröknarna, som tar dte ganska lätt. Men det gör ont i en som förälder när man ser att ens barn blir "mobbat". Vändningen blev när jag fick nog och ryckte tag i en av de elaka pojkarna.  Kom till förskolan och hämta sonen, när jag går in i hallen så putte pojken(6år) min son i golvet och satte sig på honom. Min instinkt blev att jag ryckte upp honom i armen och var måttligt arg och sa att jag ska säga till både hans föräldrar och lärarna (sagt och gjort, och det lugna sig).

På hemmaplan har det börjat ta sig nu, körde med ett fult knep när grannbarnen var utanför och lekte. Skicka ut sonen med nybakade bullar som dom alla satte sig och åt. Sen fråga jag om dom ville ha saft och duka upp vid utebordet, alla barnen kom dit och sedan bada dom i poolen och glidbanan. Efter det så har det gått mycket bättre och barnen kommer och knackar på nästan varje dag, och sonen blir överlycklig. Till helgen tänkte vi bygga ett klättertorn (lekplats) som fh. lockar dom alla. Funkar tydligen lika bra att muta andras barn som sina egna ;D

• beccagranen
    löpardennis skrev 2011-08-10 22:48:58 följande:
    Men usch vilket föräldrabeteende du beskriver i det andra stycket. Är du verkligen så desperat att du försöker "locka" grannungarna till att vilja leka med din påg? Förstår du inte att det är prylarna som ungarna blir kompisar med, inte med din son. Hur tror du det ska bli när han blir äldre? Ju högre upp i åldrarna ju mer övrtgår kamratskapen i det mänskliga förhållandet. Ska du trycka upp en motorcykel i din 16-åriga sons jämnårigas tryne när det kommer till kritan? Jag tycker du ska tänka över dina strategier, för det du beskriver får dig bara att framstå som en orutinerad och vilseledd förälder. Inte konstigt att sonen blir mobbad med en sådan mamma.

Det enda jag igentligen har gjort var att bjuda på fika, poolen/banan hade vi sedan tidigare (vilket de flesta har här). Lekparken har legat under planering sedan vi flytta in, men vi väntade tills altanbygget blev klart (mycket spill att använda). Så det hade vi byggt ändå, pga. att det endast finns en väldigt nedgången lekplats i området. Och den ligger för långt bort för att sonen ska få gå dit själv. Så jag gör inte allt för att grannbarnen ska få roligt, utan sonen. Jag ser inget fel i att barnen är här för att leka, eftersom dom leker jättefint ihop med sonen. Igår kom två av pojkarna hem till oss och lekte under eftermiddagen. Dom var där för att leka med min son, inte för att leka med hans grejer. Dom lekte både kurragömma och rollekar, sedan byggde vi en koja under matsalsbordet. Har pratat med föräldrarna, och dom tycker det är jätte kul att dom leker ihop, och vi har pratat om ev. allergier, regler ang mat osv.

Givetvis är det inte tänkt att jag ska "locka" hit barnen, det var bara för att bryta isen och få dom till att lära känna varandra. Barnen var så tighta och inte allt för intresserade att lära känna nya kompisar, men nu har det släppt.   

• beccagranen
    Kya skrev 2011-08-10 22:52:56 följande:
    vad du snackar skit. tycker det är jättebra att hon hjälper sin son att få kompisar! det svåra är att få kontakt, när första kontakten väl är gjord och barnen upptäcker att hennes son är en rolig kille så brukar det automatiskt lösa sig! 

Tack, det var det jag ville få fram. En isbrytare som får dom att lära känna varandra lite. Sedan är det helt upp till barnen själva  om dom vill umgås eller inte. Det har visats sig att dom trivs bra ihop med sonen, så resultatet blev precis som önskat =)
Svar på tråden Dottern blir retad!