• Mila11

    Smakportioner

    Hejsan!

    Det är så att jag har en liten kille på 5 månader som har börjat få smakportioner. Vi började förra veckan och gav han lite gröt, han åt ca 4 tsk gröt varje dag. Helgen som var var vi bortresta och då blev det ingen gröt. I måndags började vi med lite potatis, det funkar oxå bra, ger han oxå ca 4 tsk varje dag, han skulle lätt kunna äta lite till, men jag vill ta det lite lugnt så att magen inte får en chock hahaha.

    Hursomhelst så nu denna vecka när han har fått potatis så har han inte fått gröten. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra vad som är bäst. Hade tänkt nästa måndag introducera något annat palsternacka eller morot, men vad ska jag då göra med potatisen? ska jag inte ge den alls när jag introducerar något nytt eller ska jag ge den samtidigt som den nya smaken? Har för mig att när man väl har introducerat en smak så ska man inte sluta ge den? Vill gärna återgå till gröten oxå men vet inte riktigt hur jag ska få ihop det, ska jag ge smakis av gröt vid en tidpunkt på dagen och smakis av potatis/morot/majs/palsternacka senare på dagen?

    Hur gör ni? Tips? Hur ska jag göra efter det att jag tex gett potatis i en vecka, ska jag sluta ge den medans han provar en ny smak?

    Tacksam för alla tips jag kan få =)

  • Svar på tråden Smakportioner
  • EllanEriksson

    Är det inte bättre att variera och inte bara köra nya saken utan ta gröt en omgång, potatis nästa, palsternacka, potatis igen, palsternacka, gröt osv osv.. Blandningen väljer du själv..

    Mamma lät mig och min syster testa grytor, mixat, fr.o.m 4 månader så..

  • Mila11

    puffar lite på tråden!

    Några fler som har lite tips?

Svar på tråden Smakportioner