• Anonym (TS)

Är lite sur på min syster (dela på present)!

Min mamma fyllde år nyligen och jag och min systers familj skulle dela på en present. Den kostade 800:-. Det var hon, hennes man, deras barn, jag och min son som var där och grattade och stod med på kortet.

När vi blev ensamma sa min syster sitt kontonummer och sa att jag kunde sätta in 400. Jag gjorde det, men det stör mig lite. Borde det inte bli ca 270? Visst att det är vår mamma, men de har varit gifta i 15 år och ska inte han vara med alls på presenten till sin svärmor, då?

Hur tycker ni att det är rättvist att dela?

• Svar på tråden Är lite sur på min syster (dela på present)!
  • Coriander

TS: Alltså, jag skulle räkna precis som din syster gjort - 400:-/familj. Inte så konstigt tycker jag. När min syster var gift och jag singel delade vi lika på alla liknande presenter... och ALDRIG  att jag skulle fått för mig, att det skulle vara orättvist. En gåva är en gåva... jag känner endast glädje när jag ger presenter osvsett kostnad. 

Kanske borde du ha sagt till din syster när ni planerade på present, att du inte kan bidra lika mycket som de tänkt... först ska man väl bestämma budget och sen letar man efter en passande present. Det är ju bäddat för katastrof om man gör saker utan budget. 

• Anonym (Nic)
    Anonym (TS) skrev 2011-08-11 19:32:20 följande:
    Ja men jag har betalt. Och jag delar inte med snålgrisarna en gång till.
    Haha vem är det som är snål egentligen! Den som tar förgivet att din systers man ska vara med och betala eller din syster?
  • Vildand
    Anonym skrev 2011-08-11 19:43:37 följande:
    Men får din sambo inga presenter av din familj? Eller får ni hälften så dyra saker som syskonet utn respektive?
    Känner mig manad att svara på detta eftersom vi inom min släkt betalar per hushåll. Ja, vi får hälften så dyra presenter som singelsyskon.
  • Marietta6
    Umm Elias skrev 2011-08-11 19:49:00 följande:

Det räknas per syskon, inte per vuxen!

Ok, om vi då ändrar scenariot, vi säger att vi ska åka på en paketresa till Göteborg, med hotell buss o Liseberg.
    Hur gör vi då?
     Ska jag (mitt hushåll 1 vuxen o ett barn) med min lilla inkomst betala halva kalaset?  
    O systers hushåll ( 2 vuxna 2 barn) betala andra halvan?
    Nej tänk om, kalla er gärna hushåll o ha delad eller gemensam ekonomi eller vad som. Ska ni göra nåt ihop med en ensamstående förälder så bör ni räkna på antal vuxna och dela därefter. 
  • Vildand
    Vildand skrev 2011-08-11 19:55:41 följande:
    Känner mig manad att svara på detta eftersom vi inom min släkt betalar per hushåll. Ja, vi får hälften så dyra presenter som singelsyskon.
    Tillägger att jag alls lagt märke till detta fenomen pga att jag var singel i många, många år medans mina syskon var sambos/gifta tidigt och jag alltså satt där på födelsedagar/jular med dyra presenter och mina syskon satt där med mindre gåvor vilket kändes rätt pinsamt på det stora hela.
  • Umm Elias
    Anonym (Lollouh) skrev 2011-08-11 19:45:44 följande:
    Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, svarar på TS:

Givetvis betalar man per (vuxen) person. Ca 270kr per person blir det då, något ni borde kommit överens om innan ni köpte presenten. Den där "man betalr per familj!!!"-mentaliteten har jag bara stött på här på FL, aldrig IRL (som tur är! ).
    VA? Jag har aldrig stött på att man skulle betala per vuxen?!
  • Anonym

Jag tycker man betalar per syskon av den enkla anledningen att jag köper presenterna till min sida av familjen och min sambo till sin sida för våra egna fickpengar. Därför tycker jag inte att jag ska betala mer för att jag råkar vara gift, när presenten ändå mest är från mig och min syster.

Man kan ju undra vem som är "snålgris" egentligen? Du eller din syster.

• Anonym (nyfiken)
    Marietta6 skrev 2011-08-11 19:58:25 följande:
    Ok, om vi då ändrar scenariot, vi säger att vi ska åka på en paketresa till Göteborg, med hotell buss o Liseberg.
    Hur gör vi då?
     Ska jag (mitt hushåll 1 vuxen o ett barn) med min lilla inkomst betala halva kalaset?  
    Nej tänk om, kalla er gärna hushåll o ha delad eller gemensam ekonomi eller vad som. Ska ni göra nåt ihop med en ensamstående förälder så bör ni räkna på antal vuxna och dela därefter. 
    men det är väl inte samma sak att köpa en present till sin mamma och att åka på en nöjesresa
  • Vildand
    Hur gör vi då?
    Fast är det inte lite skillnad på två syskon som firar sin mamma med en gemensam present och en resa för sex personer? Nu halkade ju systerns make in och fick en kram eller hur det nu var utan att betala för den men ändå?

Jag och mina syskon, samt maken med syskon har alltid lagt samma summa till olika släktingar oavsett förhållanden för tillfället. När det gäller resor har vi betalar vi den faktiska kostnaden per person (och föräldrar har alltså förstås betalat för sina barn).
  • Anonym
    Hur gör vi då?
    Men det är ju skillnad i och med att alla vuxna och barn bär egna kostnader för resan. Den som har 5 barn betalar ju också mer än den som har ett barn, inget konstigt. Men om man köper en gåva från två familjer så är det väl inte orimligt att man också betalar per familj. Gåvan är ju inte från tre, av varandra oberoende, personer, utan just från två familjer därav att kostnaden delas så.
Svar på tråden Är lite sur på min syster (dela på present)!