clembke skrev 2011-08-12 15:14:37 följande:
William uttalas "Villiam" av alla jag har hört, lågutbildade som högutbildade, vanliga arbetare som professorer o andra sk akademiker. Likaså Wilhelm o alla efternamn som börjar på W. Så länge jag bor i Sverige o pratar här. Har väl sk försvenskat det tsm med alla andra som döpt till den stavningen. Vad finns det för försvenskning på tex Markus, Maria osv som uttalas olika på olika språk men stavas likadant??? Ska vi tvinga alla tex engelskmän att uttala våra sk försvenskade namn på svenska även om vi är i tex England? Nä, vi bor i Sverige, jag uttalar på svenska o där låter w o v likadant. Nu säger jag tack o hej från mig för längre kommer vi inte. Du tycker si o jag tycker så!!!! Men behåll dina fördommar för dig själv så har vi en mindre som sprider onödiga fördommar vidare så behåller jag mitt tycke för mig själv så kanske vi till slut lever i en mindre fördomsfull värld till slut.
Jag håller med om att vi inte kommer längre.
De sista ínläggen har inte handlat om mina fördomar utan om svenska stavnings- och uttalsregler men visst, om du tror att du kan dem bättre än jag så får du tro det.