• Anonym (vill hjälpa)

Var skänka kläder och leksaker

Jag läser här ibland om en del som har så dåligt med pengar att de knappt kan ge mat till sina barn. Jag tycker det är hemskt. Då undrar jag om barnen får kläder, julklappar, har de leksaker osv. När min minste har vuxit ur sina kläder så ger jag dem antingen till kompisar eller lägger dem i en box på återvinningen. Kompisarna är förstås tacksamma och återvinningsboxarna går till välgörande ändamål, men jag gissar att kläderna ändå säljs och att en del pengar försvinner i löner osv innan de blir välgörenhet. Men jag vill inte att någon ska behöva köpa mina gamla kläder. Jag skulle vilja hitta någon som verkligen inte har råd att köpa kläder och som kunde få mina barns gamla kläder och leksaker helt gratis. Man kunde slå in leksakerna och ge dem som julklappar. De är ju fortfarande lika roliga som när de var nya! Men trots att det ska finnas så många "fattiga" så vet jag inte var jag ska hitta den som verkligen behöver sakerna. Är det nån som vet? Jag bor i Göteborg

• Svar på tråden Var skänka kläder och leksaker
  • Anonym (hmm)
    Nattmackan skrev 2011-08-11 22:58:49 följande:

Jag skrev en tråd här för ett tag sen att jag hade kläder, leksaker o allt va det var (bor ändå nära stockholm och INGEN skrev i tråden ändå puffade jag den 1000 ggr

Så, visst finns det som som är fattiga men tydligen inte SÅ fattiga...

Problemet är nog att många inte riktigt vill ses ner på.
    Tror det beror på att många skäms så otroligt mycket över sin situation och inte riktigt vill att någon ska se det i sin helhet utan kan slappna av i sin anonymitet här på nätet?
  • Nattmackan
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-11 23:05:37 följande:
    Problemet är nog att många inte riktigt vill ses ner på.
    Tror det beror på att många skäms så otroligt mycket över sin situation och inte riktigt vill att någon ska se det i sin helhet utan kan slappna av i sin anonymitet här på nätet?
    men jag skulle lätt ta emot en kasse kläder nån ville skänka om jag behövde, utan att ha dålig ekonomi. Beror väl på självförtroende.

Och skulle dom bara ge sig tillkänna kunde dom få ärva kläder vartefter, en guldgruva ju
  • Jaramla

de senaste åren har det samlats in just sånt runt jul.... åh jag kan bara inte komma ihåg vem det var som stod bakom det! men man kunde lämna leksaker och kläder - gärna inslagna - bland annat i nordstan och vid hotell gothia. någon annan kanske kommer ihåg vem som tog initiativet?

om du vill bli av med det nu så kanske rosengrenska stiftelsen som hjälper gömda flyktingar?

leksaker kan man skänka till barnsjukhus tex

• Anonym
    Nattmackan skrev 2011-08-11 22:58:49 följande:

Jag skrev en tråd här för ett tag sen att jag hade kläder, leksaker o allt va det var (bor ändå nära stockholm och INGEN skrev i tråden ändå puffade jag den 1000 ggr

Så, visst finns det som som är fattiga men tydligen inte SÅ fattiga...

Alla kanske inte sitter på Familjeliv heller Cool
  • Anonym
    Jaramla skrev 2011-08-11 23:23:38 följande:
    de senaste åren har det samlats in just sånt runt jul.... åh jag kan bara inte komma ihåg vem det var som stod bakom det! men man kunde lämna leksaker och kläder - gärna inslagna - bland annat i nordstan och vid hotell gothia. någon annan kanske kommer ihåg vem som tog initiativet?

om du vill bli av med det nu så kanske rosengrenska stiftelsen som hjälper gömda flyktingar?

leksaker kan man skänka till barnsjukhus tex
    Men det är väl nya grejer man skulle lämna till bla hotell gothia? eller gick det bra med beg. också? Detta året ska jag verkligen åka dit och lämna,har inte blivit av föregående år.
  • Nattmackan
    Anonym skrev 2011-08-11 23:23:59 följande:
    Alla kanske inte sitter på Familjeliv heller Cool
    nääää men några gör ju det oxå
  • Jaramla
    Anonym skrev 2011-08-11 23:26:22 följande:
    Men det är väl nya grejer man skulle lämna till bla hotell gothia? eller gick det bra med beg. också? Detta året ska jag verkligen åka dit och lämna,har inte blivit av föregående år.
    det gick bra med begagnade men de skulle ju vara i bra skick, inte trasiga eller smutsiga eller så. men jag lämnade begagnade babyleksaker iaf. och i nordstan kunde man lämna begagnade kläder. är det inte typ stadsmissionen eller så som gärna tar emot skor, och särskilt vinterskor och herrskor, till hemlösa?
  • Anonym (hmm)
    Nattmackan skrev 2011-08-11 23:19:27 följande:
    men jag skulle lätt ta emot en kasse kläder nån ville skänka om jag behövde, utan att ha dålig ekonomi. Beror väl på självförtroende.

Och skulle dom bara ge sig tillkänna kunde dom få ärva kläder vartefter, en guldgruva ju
    Sen beror det på hur personen som ger det gör, jag upplevde en konstig upplevelse för ca ett år sedan när en granne till mig knackade på dörren och slängde över en stor kasse med nötta och små söndriga kläder. Jag blev lite chockad och tackade för sakerna och försökte visa min uppskattning.
    Hon blev smått arg att jag inte började gråta av tacksamhet och att jag var så sval.

Men annars när min vännina och jag byter/skänker till varandra kläder så är jag tacksam på samma sätt.
    Jag skulle verkligen inte tacka nej till kläder, en overall i stl 92 hade varit himmelrike
    Jag har bra självförtroende och står för min situation.
  • Nattmackan
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-12 00:26:37 följande:
    Sen beror det på hur personen som ger det gör, jag upplevde en konstig upplevelse för ca ett år sedan när en granne till mig knackade på dörren och slängde över en stor kasse med nötta och små söndriga kläder. Jag blev lite chockad och tackade för sakerna och försökte visa min uppskattning.
    Hon blev smått arg att jag inte började gråta av tacksamhet och att jag var så sval.

Men annars när min vännina och jag byter/skänker till varandra kläder så är jag tacksam på samma sätt.
    Jag skulle verkligen inte tacka nej till kläder, en overall i stl 92 hade varit himmelrike
    Jag har bra självförtroende och står för min situation.
    Ja det är inget kul att bli påtvingad kläder
  • Lördagkväll
    Anonym skrev 2011-08-11 22:35:28 följande:
    Vad menar du med att vissa saker har dem tagit till försäljning? Säljer dem grejer?

Japp här i min stad har dom en second-hand butik
Svar på tråden Var skänka kläder och leksaker