• Umm Elias

Hur delar man upp pengar vid samköp av present

I min värld har vi alltid delat per hushåll om vi gått ihop för att köpa en present till någon.. Idag läser jag i en tråd att detta inte alls förekommer överallt utan att det verkar ganska vanligt att man delar per vuxen person(?). till exempel: jag & min man, min bror och min syster & sambo köper en present till vår farmor för 900 kronor, då delar vi självklart 300 kronor var/per hushåll men enligt folk i den tråden skulle det rättvist delas 900/5 = 180 kr/person...

Hur ser ni på detta, skulle vara intressant med en omröstning om hur folk gör!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur delar man upp pengar vid samköp av present
  • Cinza

oftas per hushåll men om det är present till mina föräldrar blir det mer efter förmåga faktiskt. Min bror och hans fru tjänar rejält mycket mer än mig och min man så de brukar lägga lite mer än oss fast vi står med på kortet alla fyra.

• FasterK

Per vuxen individ. Varför ska din bror stå för en tredjedel av kostnaden när det finns fem inkomster bland er? Orättvist i min värld.

• Tant Green

Normalt per (vuxen) person, jag tycker inte att singlar (som oftast har högre kostnader i övrigt eftersom de inte har någon att dela med) behöver subventionera par. Fast det kan ju vara annorlunda om det t.ex. är till en släkting och inte alla inblandade känner personen som ska ha presenten.

• Naoko

Per person med inkomst 

Låt mig gå jag pallar tji
  • Thaleya

per vuxen person, brodern ska ju inte behöva betala mer bara för att han inte har en sambo, som också har en extra imkomst.

• Mysgosmys

Jag tycker man kan betala per hushåll/vuxen.

Tex i tråden med systern som var putt på sin syster hade ajg gjort såhär:
    Jag betalar såklart 400kr, systern får betala 200kr och hennes man 200kr. Hälften hälften till hushållen. 

• Tecken

Per vuxen person, varför ska de som är par komma billigare undan än singlarna?

• Lalalong

Jag röstade fel, skulle ta vi delar per vuxen person, men tog per person. 

För mig är det självklart! Jag jobbar och har en inkomst, min man pluggar och får pengar från CSN både min storebror och hans fru jobbar och har inkomster. Min lillebror har det inte.
    Naturligtvis delar vi på 5 personer! Så jag och min man betalar två delar, min bror och hans fru betalar 2 delar och min lillebror betalar en del.
    Tror det hade kvittat om han så hade haft en inkomst. Vi är ju ändå två som drar in pengar till hushållet och kan gott stå för en lite större del av kostnaden.  

Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Hur delar man upp pengar vid samköp av present