• Livsolros

Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?

Nyfiken på hur ofta ni har möjlighet att få barnvakt av mor-/farföräldrar.

Min sambos pappa bor utomlands och vi träffar honom ca 2 ggr/år. Då har vi velat umgås tillsammans och det har inte varit aktuellt med barnvakt.

Mina föräldrar bor i samma stad, pensionärer, separerade sedan många år med nya partners. Inga fler barn eller barnbarn än mig och min dotter. Ingen av dem ville vara barnvakt under första året. De tyckte att hon var för liten då. Kan tilläggas att vi verkligen skulle behövde det då. Speciellt jag skulle behövt någon timme för mig själv ibland. Under andra året var mormor med partner barnvakt 4 tillfällen lördag-söndag. Under tredje året har morfar med partner varit barnvakt 2 ggr hittills. Skulle önska att de erbjöd sig självmant och att vi kände att de ville! Gäller speciellt mormor som det generellt sätt är svårt att få träffa. Hon föreslår det själv kanske 2-3 ggr per år (jul, midsommar, min födelsedag). Vår relation har varit ganska avslagen sedan jag flyttade hemifrån och innan dess var den svår under mina tonår, så inte så bra bas att bygga på, men hade väl hoppats att den skulle få en nytändning när jag fick barn, den fick det till viss del när jag träffade min sambo.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?
  • Vapor

Vi har också svårt med barnpassning till vårt barn, inte för att föräldrarna inte vill utan snarare för att vi på 35 respektive 12 mil från våra föräldrar. Min storebror som har barn och bor i samma stad har inte visat några tendenser alls till att ställa upp så vi har aldrig varit själva utan vår son ännu och han är snart 9 månader.

• Queenie70

Nej det får jag inte. Och jag håller med dina föräldrar om att det är för litet att lämna till barnvakt under första året. Då får man lösa det så man får egentid, mellan mamma och pappa istället. Anser jag.

• Hanniz84

min familj , som gärna vill o skulle älska att vara barnvakt till mina barn bor tyvärr 40mil ifrån oss..
    annars har vi bara min mans mamma som bor här, o hon tar absolut barnen ibland, men hon har inte riktigt sett sej som farmor ännu o tycker väl hon är lite ung så det är inte superlätt att få barnvakt...
    medans min mamma gärna skulle komma o ta barnen nån timma eller 2 om hon kunde...

Isa-09 Leo-11 <3 <3
  • marinassk

Nope, vi lämnar vår dotra en gång i månaden för att sova över hos mormor o morfar. Funkar perfekt! Hon är 3.5 mån!

• marinassk

Jo menar jag förstås... :)

• tideloo

Ja det får vi, men vi har tur som har mormor och två mostrar boendes 400 meter ifrån oss! Det blir helger oftast de kan för de jobbar och går i skola! Innan bodde vi i Göteborg det första året med dottern och då hade vi ingen som kunde hjälpa oss så flytten gjorde mycket!

• Trasseltroll

Dotterns mor och farföräldrar bor 90 mil härifrån, så när vi träffas så är det precis som för dig, att vi upmgås allihop. Hennes farmor hade mer än gärna passat men bor 50 mil härifrån. Farfar bor bara en halv mil härifrån men vi varken litar på honom till att passa henne (han är alkoholist) och han skulle nog inte vilja heller...
    Men jag röstade en gång per år ändå, för farmor brukar erbjuda sig när hon är och hälsar på hos oss!

• lövet2

De har ställt upp som barnvakter när det gällt läkarbesök och akuta grejor. När barnen blivit mer självgående (uppåt skolåldern) har jag fått lämna in dem när som helst om jag velat, åtminstone för ett par timmar.

• beccagranen

Ja, vi hade kunnat få barnvakt dagligen om vi velat. Både av mor och farföräldrar (bor ett par mil här ifrån). Sen har vi syskon och vänner som också gärna ställer upp. Vi slits snarare mellan att vi känner oss tvugna att lämna över sonen (4år) någon dag under helgen. Då både mor/farföräldrar planerar in resor/aktiviteter med med honom.

Svar på tråden Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?