• Anonym (nyfiken)

Lekhage?

Lekhage är ju ett "no,no" för dagens föräldrar men var vanligt förut. Jag undrar hur många som har lekhage/använder andra begränsade ytor som lekhage för sina barn. Nu menar jag ibland och inte som parkering långa stunder.

• Svar på tråden Lekhage?
  • Parniara

Innan jag fick barn såg jag det nästan som barnmisshandel. "att folk inte vill vara med sina barn när de väl skaffat dem" Samma med att man satte grindar för trappor, kaminer och liknande. Kändes mest som om folk gjorde det av lathet eller nojja.

Nu som mamma är jag mer kluven. Grinden vid trappan känns som en bra idé, kaminen ska vi klara utan. Men lekhagen???? Jag vet inte vad jag tycker. Den har ju fördelar och nackdelar. Skönt att kunna springa ner i källaren och ta hand om tvätten och veta att lillan inte gör sig illa, men å andra sidan vad i mitt hem är så farligt at hon inte får pilla å det? Tänker fram och tillbaka på till vilket pris man ska säkra sitt hem. Tack och lov tar det väl ett par månader till innan hon börjar krypa.  

• Alexi

Men grind för trappan är ju rent säkerhetstänk. Vi hade också grind mellan kök och vardagsrum ett tag för att kunna vara allihop i vardagsrummet utan att dottern kröp ut i köket och röjde. Lekhage har jag dock aldrig känt behov av, enda gången jag behövde begränsa henne var när jag duschade och då satt hon i barnstol i badrummet.

• Anonym (nyfiken)
    Parniara skrev 2011-08-12 09:48:06 följande:
    Innan jag fick barn såg jag det nästan som barnmisshandel. "att folk inte vill vara med sina barn när de väl skaffat dem" Samma med att man satte grindar för trappor, kaminer och liknande. Kändes mest som om folk gjorde det av lathet eller nojja.

Nu som mamma är jag mer kluven. Grinden vid trappan känns som en bra idé, kaminen ska vi klara utan. Men lekhagen???? Jag vet inte vad jag tycker. Den har ju fördelar och nackdelar. Skönt att kunna springa ner i källaren och ta hand om tvätten och veta att lillan inte gör sig illa, men å andra sidan vad i mitt hem är så farligt at hon inte får pilla å det? Tänker fram och tillbaka på till vilket pris man ska säkra sitt hem. Tack och lov tar det väl ett par månader till innan hon börjar krypa.  
    Samma här men nu är liten mer rörlig och jag vågar knappt gå på toa. Brukar faktiskt sätta henne i spjälsängen med nån leksak när jag måste göra nåt viktigt.Skäms  
  • Parniara

Ja jag menar att man borde kunna klara sig utan hagar och grindar och liknande, men verkligheten är ju inte så enkel. Det räcker ju med att man får nåt i ögat och blir upptagen med det ett par minuter. Men jag vet inte vart jag drar gränsen för hur mycket jag ska ta det säkra före det osäkra. Det är ju tyvärr dottern som får betala om jag inte skyddar henne och hon gör sig illa.

• Alexi

Vu har faktisk istället barnsäkrat, då kunde dottern röra sig fritt och utforska och jag behövde inte jaga henne konstant.

• Anonym (nyfiken)
    Alexi skrev 2011-08-12 10:01:49 följande:
    Vu har faktisk istället barnsäkrat, då kunde dottern röra sig fritt och utforska och jag behövde inte jaga henne konstant.
    Hur gör ni med alla sladdar till tv, lampor etc? Min lilla älskar sladdar, vill hellst äta dom... Kanske lekhage runt sladdarna i stället?Flört
  • Parniara
    Jag tror också mer på den lösningen
  • Anonym (...)

Jag använde en lekhage till min älsta son och ska även ha en till den yngsta när han blir så stor att han kryper runt. Sonen satt aldrig längre stunder i lekhagen utan han fick vara där när jag tex gick på toa, skurade golven och såna tillfällen då jag behöve göra något viktigt.

Jag köpte 4 grindar och band ihop sen lag jag en lekmatta på golvet i lekhagen och satte fast div. olika leksaker på grindarna och han hade jätte kul i sin hage.

Jag tycker inte det är något fel med att ha en lekhage så länge det inte blir några längre stunder som barnet sitter där och man märker ganske fort om dom trivs där eller inte.

• älskarlivet81
    Parniara skrev 2011-08-12 09:59:39 följande:
    Ja jag menar att man borde kunna klara sig utan hagar och grindar och liknande, men verkligheten är ju inte så enkel. Det räcker ju med att man får nåt i ögat och blir upptagen med det ett par minuter. Men jag vet inte vart jag drar gränsen för hur mycket jag ska ta det säkra före det osäkra. Det är ju tyvärr dottern som får betala om jag inte skyddar henne och hon gör sig illa.
    Haha, skulle vi inte ha grind i trappan skulle vår dotter klättra där hela dagen.. Så nej, alla klarar sig inte utan grindar.. Hon har ju istället en hel nedanvåning att leka på istället..
  • Anonym (...)
    Vi har också barnsäkrat  hela lägenheten men det som oroade mig innan vi skaffade hagen var att, tänk om han får för sig att klättra upp i soffan och ramlar ner när man sitter på toa eller liknande, självklart fick han utforska lägenheten men jag var alltid rädd för att det skulle hända någon olycka om jag lämnade han ensam.
Svar på tråden Lekhage?