Lekhage?
Lekhage är ju ett "no,no" för dagens föräldrar men var vanligt förut. Jag undrar hur många som har lekhage/använder andra begränsade ytor som lekhage för sina barn. Nu menar jag ibland och inte som parkering långa stunder.
Lekhage är ju ett "no,no" för dagens föräldrar men var vanligt förut. Jag undrar hur många som har lekhage/använder andra begränsade ytor som lekhage för sina barn. Nu menar jag ibland och inte som parkering långa stunder.
Vi behövde inte barnsäkra så mycket hemma. Mitt barn var i för sig nyfiket, men inte sådär hysteriskt. Vi säkrade för det som var direkt farligt, trappor och eluttag. Spisskyddet gjorde att spisen blev mer intressant.
Däremot var jag tungen att sätta skurhinken i barnstolen.
när jag var liten var hage vanligt. Men hemma hos oss slutade det med att vi två äldre syskon satt i hagen för att få vara ifred från vår lillebror (alltså helt frivilligt)
En kompis till mig hade hage till sina barn på deras föräldrars sommarstuga, för det var så farlig miljö för barnen, bla så slutade tomten med ett "stup" rakt ner i vattnet.
Min syster hade en grind till köket som alltid var stängd, så barnen hade hela köket som lekhage.
Funderar på att skaffa en någorlunda hopfällbar variant som man kan använda när vi hälsar på släktingar som inte barnsäkrat. Ska vi bara vara där över fika kan man ju hålla koll men vi har släkt som bor långt bort och där man stannar ett antal dagar när man väl tagit sig dit. Alternativen skulle väl vara att antingen tvinga dem att barnsäkra sitt hem eller att vi stannar hemma. Skönare då att ha en lekhage som gör att man inte måste intensivpassa varje sekund men ändå kan hälsa på.
Jag hade velat ha en lekhage och skulle nog vilja ha det fortfarande trots att sonen är 16 månader.
Däremot tyckte jag de var alldeles för dyra eftersom jag bara skulle använda den 5 minuter om dagen 5 dagar i veckan och det är när jag duschar!
istället sitter lilleman i babysittern faststpänd. Jag vill inte ha honom lös, inte för att det inte är barnsäkrat utanför att jag inte vill att han ska gå in i duchen till mig och halka på det hala klinkergolvet.
Annars har jag valt att barnsäkra hela hemmet istället
Lekhage eller barnsäkrat och ständig vakt = samma sak i olika utseende.
Jag ser inte varför det skulle vara illa med lekhage.
Ts: sladdar till fönsterlampor och sånt häftades fast med häftpistol i väggen. Någon sladd till en golvlampa och själva lampan fick vi köra aj, aj på tills hon lärde sig, den och gardinerna var det enda vi fick aktivt träna henne att inte röra och det gick bra.
Du anonym som funderade på lekhage: chansen att ditt barn accepterar den i det läget är nog rätt liten...
Jag är själv med min pojke och jag funderade allvarligt på lekhage.
Ser absolut inget fel med det.
Visst om någon sätter sitt barn där i timmar eller så men att ha barnet där när man duschar osv ser jag inte som något fel alls!
Nu accepterade min pojke att sitta i spjälsängen med duplo eller en bok när jag duschar så jag behövde ingen hage.
Det vi främst tänkte på när det gällde hopfällbar lekhage var faktiskt en reseräng.
Hemma blir det en grind i hallen som skyddar första delen av hallen och dörren till köket. Ännu så länge rör sig dottern som tur är inte många meter från sin lekmatta men då är hon bara 4mån oxå!
Både min syster och jag hade hage när vi var små, min mammas gamla hage faktiskt, vilken var ganska stor jämfört med de som finns på marknaden idag, nästa 4 m2. Så det föreföll sig naturligt att skaffa en till vår son- gjorde det när han kunde sitta upp själv men innan han hade började röra sig och den har varit toppen. Han är nu snart 10 månader och älskar att sitta i sin hage och leka, han har en massa leksaker i den etc. Den har en grind som jag brukar lämna öppen och om jag behöver springa iväg i några minuter, vårt hus har 2 plan, så är det bara att stänga grinden.
Det var även i hagen som han lärde sig att ställa sig upp ordentligt och stå genom att hålla i spjälorna där han precis som i spjälsängen/ eller grindarna får ett bra grep och dra sig upp enklare än vid t.ex. ett bord eller vid soffan. Ibland stod han i 5-10 minuter och gungade upp och ner och om man försökte ta bort honom så blev det ibland ramaskrik :)
Vi har även 2 hundar i huset som under en tid var mycket förtjusta i att slicka sonens ansikte etc, så hagen var toppen för att hålla hundarna borta från sonen om jag behöver gå på toaletten, ta ut tvätten etc.
Den hage som vi köpte går även att öppna upp och använda för att ställa runt en kamin eller öppen spis etc. och har en mjuk tvättbar matta undertill. Det enda jag önskar är jag hade kunnat få tag på en sådan som jag hade när jag var liten vilken var större.